Avatar billede craliz2 Nybegynder
26. februar 2006 - 23:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

exec kommandoen og rettigheder

hejsa jeg har et ganske enkelt script som burde fungere.
Her følger scriptsne

<?php
echo exec('redrat.sh');
?>

og shellscriptet

#!/bin/sh
mkdir hej;
echo done;

begge scriptsne fungere som så men når jeg går ind på scriptsne poster den outputtet done men mappen bliver ikke oprettet.
Safe mode er slået fra og jeg har givet begge filerne rettighederne:
chmod g+x
og har skiftet brugeren til www-data som min webserver bruger
jeg forstår virkelig ikke hvorfor det ikke virker, håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. februar 2006 - 10:04 #1
Den mappe hvori du vil oprette en mappe, skal du også have skriverettigheder til.

Hvis mappen ikke er ejet af brugeren for hvem php-scriptet afvikles (typisk apache, www, www-data etc) så får du ikke lov at oprette mappen uden først at chmode mappen 0777
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. februar 2006 - 10:05 #2
I øvrigt kan du jo godt oprette en mappe via PHP - efter samme regler som ovenstående..

Med mindre du har en specifik årsag til at ville gøre det gennem et sheelscript?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. februar 2006 - 10:07 #3
Du kan prøve følgende:

#!/bin/sh
echo `whoami`

Så kan du se hvilken bruger der afvikler scriptet, og hvordan rettigheder skal sættes op.
Avatar billede craliz2 Nybegynder
28. februar 2006 - 16:58 #4
Tak skal i ha i er nogle svesker ;) hvem skal have pointene?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
28. februar 2006 - 17:22 #5
Mig! Nej mig!.. Hold op jeg skal da ha' dem!

hehe, ku ik' la' væ'
Avatar billede craliz2 Nybegynder
28. februar 2006 - 19:08 #6
Hehe så lad gå da ;) Du er sød :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
28. februar 2006 - 22:40 #7
Det må være første gang på eksperten at jeg er blevet kaldt sød :)