Avatar billede venchil Nybegynder
26. februar 2006 - 19:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Slette værdi fra array

Hej Eksperter!
Jeg har et lille problem, men jeg er sikker på at der findes en løsning :)...

Jeg har et array, men på et tidspunkt i mit script vil jeg gerne fjerne en bestemt værdi fra det, f.eks $array[3]

Tror det har noget at gøre med funktionen "array_diff()", men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det gøres.

Findes der en simpel måde at gøre dette på? Altså helt specifikt slette værdi nr. 3 i arrayet (egentlig nr. 4, men lad det nu ligge)
Avatar billede venchil Nybegynder
26. februar 2006 - 19:38 #1
Derudover kunne det være super fedt at få at vide, hvordan jeg kan flytte en værdi fra f.eks $array[4] til $array[6]
Avatar billede venchil Nybegynder
26. februar 2006 - 19:38 #2
Jeg giver gerne flere points :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2006 - 19:40 #3
Kig på eksemplerne i http://php.net/array_splice
Avatar billede venchil Nybegynder
26. februar 2006 - 19:44 #4
Så hvis jeg vil fjerne $array[3] og erstatte den med "" skriver jeg simpelthen:

$input = array("hej", "med", "jer", "eksperter");
array_splice($input, 3, 1, "");

Så vil den starte med den 3. værdi, have effekt på 1 værdi og udskifte den med "", right?
Avatar billede systemx Nybegynder
26. februar 2006 - 19:48 #5
hvorfor ikke bare:

$array[3] = "";

?
Avatar billede venchil Nybegynder
26. februar 2006 - 19:53 #6
Det er ok, men hvordan sletter jeg så alle tomme værdier? De er jo nu "" = ikke indeholdende noget som helst
Avatar billede kokoko Nybegynder
26. februar 2006 - 19:54 #7
Du kan bruge unset($array[3])

Hvis du vil flytte værdi fra $array[4] til $array[6] kan du:

$tmp = $array[4];
$array[4] = $array[6];
$array[6] = $tmp;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2006 - 19:54 #8
Hvis de skal fjernes skal du jo ikke have "" med som parameter til array_splice.
Avatar billede venchil Nybegynder
26. februar 2006 - 20:22 #9
Omg... En ven har lige opdaget, at der var en hel funktion til det jeg ville, nemlig is_dir(), meni skal have tak for hjælpen, og alle må lægge svar...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2006 - 20:23 #10
Ingen point til mig, tak.
Avatar billede venchil Nybegynder
12. juni 2006 - 16:35 #11
Nå, ok... Så tager jeg dem vel bare selv?