Avatar billede tpl Nybegynder
11. november 1999 - 19:58 Der er 24 kommentarer

PHP-gæstebog

Er der nogen der ved hvordan man laver en PHP-gæstebog? Svar bedes sendt til webmaster@pall.dk...du må også meget gerne kigge ind på mit site på www.pall.dk/tpl og give mig en kommentar. Men PHP.gæstebogen er vigtigst!
Avatar billede andreas Nybegynder
11. november 1999 - 20:04 #1
Tjek www.help.coolchat.dk og få under sourcecodes !

- Andreas
Avatar billede nuker.dk Nybegynder
11. november 1999 - 20:55 #2
Her er et PHP script til en gæstebog!
Husk t lave en fil der hedder gb.txt og chmode den til 777

PHP script:

<?
// Direkte url til at læse eller skrive i GB'en
// LÆS: http://www.dinside.dk/GB.php3?read
// SKRIV: http://www.dinside.dk/GB.php3?write
//
// Du skal chmode gb.txt 777
?>

<html>
<head>
<title>Gæstebog</title>
</head>
<body>
<p align="center">
<small><font face="Verdana">Gæstebog:</font></small>
<?
echo "<font face=\"Verdana\"><small><p align=\"center\"><a href=\"".basename($PHP_SELF)."?action=write\">Skriv i gæstebogen</a><br>\n";
echo "<a href=\"".basename($PHP_SELF)."?action=read\">Læs i gæstebogen</a></small></font>\n";
?>

<?
$side = "gb.php3";
$filnavn= "gb.txt";

if ($action == "write") {
    print  "<hr>";
    print  "<FORM action=\"".basename($PHP_SELF). "\" method=\"post\">\n";
    print  "<TABLE WIDTH=\"100%\">\n";
    print  "<INPUT TYPE=\"hidden\" NAME=\"action\" VALUE=\"skriv\">\n";
    print  "<TR><TD>(*) skal udfyldes \n";
    print  "<TR><TD>Overskrift<TD><INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"overskrift\" SIZE=\"40\">\n";
    print  "<TR><TD>Navn<TD><INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"navn\" SIZE=\"40\"> * \n";
    print  "<TR><TD>E-mail<TD><INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"mail\" SIZE=\"40\"> * \n";
    print  "<TR><TD>Hjemmeside (Uden HTTP://) <TD><INPUT TYPE=\"text\" NAME=\"url\" SIZE=\"40\">\n";
    print  "<TR><TD>Kommentar:<TD><TEXTAREA NAME=\"indhold\" COLS=\"40\" ROWS=\"5\"></TEXTAREA> * \n";
    print  "<TR><TD><TD><INPUT TYPE=\"Submit\" VALUE=\" Skriv ind \"> <INPUT TYPE=\"Reset\" VALUE=\"Fortryd\">\n";
    print  "<FORM>\n";
    echo  "</TABLE>\n";
}

if ($action == "skriv") {
if ($navn && $mail && $indhold) {

$fp = fopen($filnavn, "a");
$items = array("navn", "indhold", "url","overskrift","mail");
for ($html = 0; $html < count($items); $html++) {
    $$items[$html] = ereg_replace( "\\|",  "", $$items[$html]);
    $$items[$html]=ereg_replace( "&",  "&amp;", $$items[$html]);
    $$items[$html]=ereg_replace( "\"",  "&quot;", $$items[$html]);
    $$items[$html]=ereg_replace( "<",  "&lt;", $$items[$html]);
    $$items[$html]=ereg_replace( ">",  "&gt;", $$items[$html]);
}
if (!$fp)
{
echo  "<p><strong>Kunne ikke åbne filen '".$filnavn. "'</strong></p>";
}
if ($fp) {
  $dump      = htmlentities($navn. "|".$mail. "|".time(). "|".$indhold. "|".$url."|".$overskrift."\n");
  $gem      = fputs($fp, $dump);
fclose($fp);
if ($gem)
  {
  echo  "<p><font face=\"tahoma\"><small><center>Det du skrev er gemt nu</center></small></font></p>";
  }

  if (!$gem)
  {
  echo  "<p><font face=\"tahoma\"><small><center>Det du skrev er desværre ikke gemt</center></small></font></p>";
  }
};

if ($action == "read") {
$fp = fopen($filnavn, r);
while($str = fgets($fp, 4000)) {
$split = split( "\|", $str);
echo  "<hr>";
echo  "<div align=center><center>
<table>";
  echo  "<tr><td align=\"center\" colspan=\"2\" width=\"353\" bgcolor=\"#000000\"><font color=\"#ffffff\" face=\"arial\"><big>".$split[5]."</big></font></td></tr>\n";
  echo  "<tr><td class=\"title\" width=\"79\"><font face=\"tahoma\"><small>Navn</small></font></td><td align=\"left\" width=\"270\"><font face=\"tahoma\"><small>".$split[0]. "</small></font></a></td></tr>\n";
  echo  "<tr><td class=\"title\" width=\"79\"><font face=\"tahoma\"><small>E-mail</small></font></td align=\"left\" width=\"270\"><td><font face=\"tahoma\"><small><a href=\"mailto:".$split[1]. "\">".$split[1]. "</a></small></font></td></tr>\n";
  echo  "<tr><td class=\"title\" width=\"79\"><font face=\"tahoma\"><small>Hjemmeside</small></font></td align=\"left\" width=\"270\"><td><font face=\"tahoma\"><small><a href=\"http://".$split[4]."\">".$split[4]. "</a></small></font></td></tr>\n";
  echo  "<tr><td class=\"title\" width=\"79\"><font face=\"tahoma\"><small>Besked</small></font></td><td align=\"left\" width=\"270\"><font face=\"tahoma\"><small>".$split[3]. "</small></font></td></tr>\n";
  echo  "<tr><td colspan=\"2\" width=\"353\"><hr size=\"1\" color=\"#000000\"></td></tr>\n";
echo "</table>
</center></div>";
  }
};
?>
</body>
</html>
Avatar billede nuker.dk Nybegynder
11. november 1999 - 20:56 #3
Gem dette script i en fil der hedder gb.php3 !
Avatar billede andreas Nybegynder
11. november 1999 - 21:25 #4
hey, det er mit script !!!
Avatar billede Slettet bruger
12. november 1999 - 09:01 #5
Du kan kigge på http://www.cht.dk/sources.php3 - der er der et god Gæstebog script!
Avatar billede Slettet bruger
12. november 1999 - 12:02 #6
God=Godt
Avatar billede tcb Nybegynder
12. november 1999 - 12:41 #7
Det er faktisk andreas's script, nuker!
Avatar billede nuker.dk Nybegynder
12. november 1999 - 16:24 #8
Andreas og tcb.....Er det stadig væk ikke et php script? Andreas ja det er dit script!....fed side du på http://help.coolchat.dk !!!!!!!
Avatar billede Slettet bruger
12. november 1999 - 16:41 #9
Se forresten demo på:
http://www.cht.dk/pub/guestbook.php3
Avatar billede andreas Nybegynder
12. november 1999 - 19:41 #10
Nuker, Tak.
Den kommer snart til at hedde www.onlinehelp.dk
men domainet er ikke oppe endnu.

C-T >> Den er sgu da dårlig den gæstebog, txt filen kommer til at fylde for meget fordi du gemmer HTML med, det gør min ikke, dvs txt filen fylder meget mindre

- Andreas
http://www.help.coolchat.dk
Avatar billede nuker.dk Nybegynder
12. november 1999 - 20:28 #11
andreas.....Hvor har du domæne henne?
Avatar billede Slettet bruger
12. november 1999 - 20:31 #12
Hvordan faa´en gemmer du dit indhold?
Avatar billede andreas Nybegynder
12. november 1999 - 21:05 #13
nuker, ander det ikke, det er ikke mig der står for det, men Jesper Jensen fra siden

C-T, men split |

og så hendter jeg med split !

prøv dog lige at kigger nukers/min source kode lidt igennem, og dig som også køre en PHP hjælpe side
hehe, du skulle tage at låne nogle bøger på din skole eller købe den i en butik.

- Andreas
Avatar billede andreas Nybegynder
12. november 1999 - 21:06 #14
men = med ved C-t
Avatar billede Slettet bruger
13. november 1999 - 08:49 #15
Okaaay, det altså kun version 1, af gæstebogen. Så version 2, bliver nok lidt bedre.....
Avatar billede Slettet bruger
13. november 1999 - 08:52 #16
Ahh, sjovt hva´ ?

"Henter bøger på din skole eller købe dem i en butik"

Det kan sku da også være ligegyldigt.
TXT filen, kommer nok ikke over 1 MB uden der er 200 indlæg.

OG SOM SAGT - DET ER VERSION 1, OG MIN FØRSTE GÆSTEBOG.
Avatar billede tcb Nybegynder
13. november 1999 - 13:52 #17
Filen kommer faktisk til at fylde over en MB når der er ca. 40 indlæg
Avatar billede Slettet bruger
13. november 1999 - 14:04 #18
SOM SAGT:

DET ER MIN FØRSTE GÆSTEBOG I PHP.
Avatar billede tcb Nybegynder
13. november 1999 - 14:27 #19
Ja det har vi forstået, men vi giver dig jo bare nogle gode råd!
Avatar billede Slettet bruger
13. november 1999 - 15:02 #20
Okay da, jeg troede det var en protest!
Avatar billede razor Nybegynder
17. november 1999 - 08:42 #21
andreas >> der er ikke registreret noget domain: http://www.ripe.net/cgi-bin/whois?onlinehelp.dk
Avatar billede Slettet bruger
21. november 1999 - 16:35 #22
Hent et fra http://www.ramlev.dk .
Avatar billede andreas Nybegynder
21. november 1999 - 16:38 #23
Razor, det skulle være på vej... Snak med Jesper Jensen fra Siden
Avatar billede lojmann Nybegynder
10. november 2000 - 17:29 #24
Skal du ikke til at lukke dette spørgsmål?`Så vi kan få ryddet op i alle de åbne som der ikke sker mere i?