Avatar billede allanj1 Nybegynder
22. februar 2006 - 21:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

32000 KHz wave vs. 128 kpbs

Hvad er det bedste at vælge, altså hvor får jeg den bedste lyd..32000 KHz Stereo wave eller mp3 128 kpbs stereo ??
og hvor stor er kvalitets tab på en 32000 i forhold til 44100 lydfil ?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
22. februar 2006 - 23:09 #1
Den skal da stå på 44100 og så lav dem som mp3 i 32o kpb/s eventuelt i ogg.
kan ikke svare på det sidste.
23. februar 2006 - 00:00 #2
De 32000 khz (32000 "punkter" pr. sek.) er samplingsfrekvensen, altså ligesom opløsningen på et billede;
Et digi foto kan være i fx. 1 eller 2 mega-pixels, og ligeså kan en lyd være i 32000 khz eller 44000 khz. Og en højere samplingsfrekvens vil selvfølgelig også få filen til at fylde mere.
"Kbps" angiver komprimeringen og om en 128 kbps lys kommer til at lyde acceptabelt, kommer an på om programmet er godt til at komprimere.
Men jeg vil sige at samplingsfrekvensen nærmest er vigtigst, -en 32000khz/360kbps -fil lyder højst sansynligt hørbart dårligere end en 44100khz/96kbps fil.
Jeg bruger aldrig selv lavere end 44000khz!
Avatar billede strych9 Praktikant
23. februar 2006 - 00:35 #3
Du skal op over Nyquist frekvensen for at der ikke er hørbart tab i de øvre frekvenser.
Typisk kan folk uden nedsat hørelse (groft sagt) høre mellem 20 og 20.000 Hz. Nyquist antagelsen siger at samplerate skal være to gange frekvensen af den lyd du ønsker at repræsentere.
Med en 44.1 HHz sample rate bliver Nyquist frekvensen altså på 22.050 Hz. Lige udenfor det hørbare område for normale mennesker. Du slipper altså ikke afsted med en sample rate på under 44.1 KHz før det er hørbart. Visse mennesker med fremragende hørelse kan også høre tab ved 44.1 KHz.

Hertil kommer psyko-akkustik og resonans. To toner udenfor det hørbare område kan godt "svinge sammen" og danne en tone i det hørbare område. Denne vil så gå tabt ved lavere sample rates.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. februar 2006 - 00:43 #4
Og for at svare direkte på dit sidste spørgsmål: Ved 32000 vil alle frekvenser over 16KHz i din lyd være væk og pist borte, uanset hvor mange kbps du streamer med. Det er det meste af diskanten. Så hvor stort tror du kvalitetstabet er? =)