Avatar billede subit Nybegynder
22. februar 2006 - 17:36 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

min og max i query?

Hvorfor virker denne kode ikke?

mysql_query("SELECT * FROM TABEL WHERE id between MIN(id) AND MAX(id) ORDER BY RAND() LIMIT 1") or (mysql_error());
Avatar billede barklund Nybegynder
22. februar 2006 - 17:43 #1
Hvad skulle den WHERE gøre? Vil alle rækker ikke opfylde det - bortset fra at man slet ikke kan bruge MIN og MAX sådan?
Avatar billede dennism Nybegynder
22. februar 2006 - 17:45 #2
Hvilken fejl får du?
Avatar billede subit Nybegynder
22. februar 2006 - 17:49 #3
barklund. undskyld mig jeg ikke har lige så meget styr på det som dig.
Hvordan skal den så bruges så den virker?

dennism. får denne fejl:
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource

da jeg bruger:
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
Avatar billede subit Nybegynder
22. februar 2006 - 17:50 #4
barklund, hvis jeg bruger:

mysql_query("SELECT * FROM TABEL WHERE id between 1 AND 10 ORDER BY RAND() LIMIT 1") or (mysql_error());

så virker den jo fint? Så det jeg skal er at finde det mindste og største tal og tænkte jeg kunne bruge min() og max() da jeg fant dem på php.net
Avatar billede barklund Nybegynder
22. februar 2006 - 18:00 #5
Men hvorfor vil du finde den mindste og den største? Hvilket formål har din WHERE?
Avatar billede subit Nybegynder
22. februar 2006 - 18:04 #6
Fordi at den skal finde en random mellem det mindste og det største ID.
Øhh den virker da ikke uden where? WHERE ID between * AND * = Hvor ID er mellem * og *?
Hvordan ville du lave det anderledes?
Er det her en lektion du prøver at lærer mig eller vil du bare hjælpe mig med mit svar :-)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. februar 2006 - 18:05 #7
Din WHERE-del giver ingen mening. Slet den:

mysql_query("SELECT * FROM TABEL ORDER BY RAND() LIMIT 1") or (mysql_error());
Avatar billede subit Nybegynder
22. februar 2006 - 18:13 #8
okay, ups (noob got busted) :D

Hvad så med den del med MIN() og MAX() ?
Avatar billede subit Nybegynder
22. februar 2006 - 18:20 #9
okay jeg føler mig dum lige nu.
barklund, lav svar tak, nu forstår hvad du mener med det hele.
Avatar billede barklund Nybegynder
22. februar 2006 - 18:23 #10
Helt i orden :)

Det var lidt det, jeg ville frem til - man skal ikke have en where, ligesom man ikke skal have en ORDER BY, GROUP BY, HAVING og mange andre dele, der er valgfrie :)
Avatar billede barklund Nybegynder
22. februar 2006 - 20:41 #11
Tark for points :)