Avatar billede sankerib Nybegynder
22. februar 2006 - 06:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Importere tekst i html-fil

Hej med jer !

Jeg har forgæves prøvet at finde ud af om det kan lade sig gøre at linke til en tekst fil (txt) som først bliver indlæst når nogen går ind på min hjemmeside. Teksten skal altså med andre ord ikke stå i selve html dokumentet men ligge i en fil for sig selv. Det er dog kun teksten jeg ønsker at 'vedhæfte' på denne måde, selve html-koden med overkrifter, links, billeder osv. skal bare fremstå helt normale.

1) Kan det lade sig gøre?
2) Er det svært for en skide nybegyndere som mig?
3) Hvordan gør jeg?
Avatar billede milandt Nybegynder
22. februar 2006 - 10:04 #1
Der er to måder du kan gøre dette på.

Server side includes (enten i asp eller php). Det betyder at textfilen bliver indsat i html dokumentet (der så skal omdøbes til asp eller php) inden det bliver sendt til klienten, der ser det hele som et samlet dokument.

Den anden måde er ved at lave bruge et iframe element, og så i den hente din textfil ind. At bruge en iframe har fordele og ulemper som du bør overveje.
Avatar billede milandt Nybegynder
22. februar 2006 - 10:05 #2
Omkring server side includes

Læs hvad der står på denne side: http://www.smartwebby.com/web_site_design/server_side_includes.asp
Avatar billede milandt Nybegynder
22. februar 2006 - 10:06 #3
Omkring hvordan du bruger en iframe

Læs her: http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp
Avatar billede rynke10 Novice
22. februar 2006 - 10:09 #4
1. ja
2. nej
3. sådan her
<!--#include virtual="minfil.txt"-->

Eller hvis du har PHP kan du skrive
<?php
include ("minfil.txt");
?>
Så bliver indholdet i "minfil.txt" sat ind. Du kan stadig godt have HTML i txt filen, altså f.ex. <b>fed skrift</b> og alm skrift.
Avatar billede sankerib Nybegynder
22. februar 2006 - 17:34 #5
Cool! Tak! Det ser lovende ud.

Jeg kigger lige nærmere på jeres forslag i aften og ser om jeg kan hitte u a'et.
Så skal jeg vende tilbage med nogle point... Eller nogle afklarende idiotspørgsmål ... :-)
Avatar billede sankerib Nybegynder
22. februar 2006 - 19:21 #6
Nå, mange tak til jer begge to!
Det var jo rimelig lige til og jeg har fået det til at virke så jeg skal nok kaste de aftalte point efter jer men...

Pis også...!!!

Jeg fandt ud af at det slet ikke havde den tilsigtede effekt. Jeg havde i min grænseløse uvidenhed antaget at denne løsning ville betyde, at man ikke kan se teksten fra txt-filen ved at vælge ' Vis kilde ' i den nye php-fil. Det kan man desværre så nu må jeg finde en anden løsning.

Med mindre i kender en god måde at løse dette problem. Der er naturligvis ekstra point på højkant men det ville vist være lidt fjollet at oprette et nyt spørgsmål for dette.

Det  skal tilføjes at min side også indeholder et NoRightClick script og et NoSelection script så nu mangler jeg bare at få løst dette problem så mener jeg at have beskyttet min tekst imod kopiering fra almindeligt dødelige brugere. Jeg er naturligvis klar over at der er mange andre måder at få vist kilden og at 100% beskyttelse er fuldstændig urealistisk medmindre man bruger pdf-filer men lidt har også ret i denne sammenhæng.

Håber i kan hjælpe mig. :-)
Avatar billede milandt Nybegynder
23. februar 2006 - 00:20 #7
du kan ikke skjule noget for brugeren. man vil altid kunne se html etc i view source.

javascript der forhindre brugeren i at højreklikke kan slås fra. det eneste af din kode der kan holdes 100% skjult for brugeren er det kode der ligger server side, dvs f.eks asp eller php kode. al html, javascript og css har brugeren altid adgang til at se - hvordan skulle browseren ellers kunne vise det.

jeg ville opgive, for det kan alligevel ikke lade sig gøre 100%, som du også er opmærksom på.
Avatar billede milandt Nybegynder
23. februar 2006 - 00:21 #8
lægger et svar - så kan du fordele points når rynke10 også har svaret.
Avatar billede milandt Nybegynder
23. februar 2006 - 00:23 #9
mht dit NoRightClick og NoSelection script, så tag nogen af argumenterne i svarene på dette spørgsmål med i dine overvejelser, når du skal vurdere om det er umagen værd:
http://www.eksperten.dk/spm/689128
Avatar billede sankerib Nybegynder
23. februar 2006 - 00:47 #10
Jeg er helt med på det du siger milandt og jeg har også set uendelig mange anbefalinger i andre fora ang. dette emne. Pointen er altid at det kan være ligemeget da det alligevel ikke kan lade sig gøre 100% og det kan jeg da godt tilslutte mig langt hen ad vejen men jeg vil alligevel tillade mig kun at erklære mig delvist enig.
Som så mange andre leder jeg nemlig heller ikke efter et mirakel men bare en løsning der kan tage toppen af isbjerget mht kopiering af min tekst.
Der er ikke noget top-secret over teksten som sådan, ingen hemmelige firmastrategier, fortrolige persondata eller bankoplysninger.
Jeg forventer heller ikke at fange interessen fra hackere verden over.
Som sagt er det kun for at tage modet fra den tilfældige bruger af min side der kommer til at indeholde en masse tekst om Købehavns historie.
Jeg vil arbejde videre på sagen men nok med en anden vinkel. Man skal jo lære noget nyt hver dag ik!?!
I skal begge to have mange tak for hjælpen men din ypperlige og engagerede indsats taget i betragting, vil jeg nøjes med at give dig point i denne omgang milandt.
Mange tak!!!
Avatar billede sankerib Nybegynder
23. februar 2006 - 00:48 #11
Tak for hjælpen!