Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 16:44 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Assistance i forbindelse med oprettelse af EXE fil

Der modtager et parameter
ala fil.exe "parameter"

Parameteret bruges så inde i exe fil til at udføre/kontrollere ting?

Kan nogen hjælpe med at skabe en sådan fil, jeg koder selv og i VS, men har ikke brugt denne type kald før.
(skal bruges fra XAL)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 16:53 #1
Din Main skal bare se sådan ud:

    Sub Main(ByVal Args As String())
        Console.WriteLine(Args(0))
    End Sub

- derefter kan du tilgå strengen i kommandilinjen via Args-arrayet.
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 16:55 #2
du er en sveske, smid et svar
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 16:56 #3
kan du evt se på mit andet lidt ældre spm
http://www.eksperten.dk/spm/687875
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 17:01 #4
Jeg har desværre ikke den store erfaring i at programmere op imod Outlook :^|
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:02 #5
pyt med det kan du hjælpe med med en dll fil
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 17:05 #6
Har du brug for at få lavet en DLL, eller hvad mener du?
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:07 #7
ja, når ejg prøver at oprette en og registrer den i windows kommer der en besked om det ikke kan lade sig gøre.
Jeg har aldrig før kodet en dll, så jeg aner ikke om det er svært eller ? vil bare skide gerne igang
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 17:12 #8
DLL'er lavet med .Net skal ikke registreres, for at man kan bruge dem fra et .Net program.

Desværre kan de ikke uden videre anvendes som de er fra et non-.Net program. Dette skyldes at deres interface slet ikke er af den rigtige slags. For at kunne lave en DLL, en "native DLL" eller en "unmanaged DLL", som kan bruges på denne måde skal du igennem en helt masse tekninske spisfindigheder.
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:14 #9
piss, jeg viste det, for jeg har fulgt nogle eksempler fra nettet  og de holdt ikke en meter
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 17:23 #10
Problemet er at der faktisk findes mange forskellige typer af DLL'er, og at .Net DLL'er er endnu en type.

Mht. dit problem med at interface Outlook med en .Net DLL, så har du måske en chance hvis at det er Outlook 2003 idet at der fra 2003 er indbygget .Net understøttelse i Microsoft Office suiten. Det er dog ikke noget som jeg personligt har arbejdet med endnu.
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:24 #11
det er det ikke endnu det er Office 2000

Problemet er at Outlook ikke understøtter filedialog
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 17:33 #12
.Net producere "Managed Code" (dvs. kode som afvikles igennem CLR'et. Outlook 2000 er "Unmanaged Code". Hvis din Ooulook 2000 skal kalde en .Net DLL, vil du derfor skulle kalde managed kode fra unmanaged kode. I lige Outlooks tilfælde kan dette sikkert lade sig gøre ved at du eksponere (som det hedder) din .Net DLL som et COM-interface.

Tro mig det bliver lynhurtigt til noget temmeligt langhåret kode. Her er hvad Microsoft selv skriver om denne sag:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dndotnet/html/manunmancode.asp
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:43 #13
Nielle se lige denne kode
Imports System.IO

Module Module1

    Sub Main(ByVal Args As String())
        Dim oFSO As Scripting.FileSystemObject

        oFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

        If oFSO.FolderExists(Args(0)) = True Then
            Console.WriteLine("Der findes allerede en mappe med navnet " & Args(0))
            Exit Sub
        Else
            oFSO.CreateFolder(Args(0))

        End If

        Console.WriteLine(Args(0))

    End Sub

End Module
Når jeg compiler skidtet og fyrer filen af fra den placering virker det som det skal, men hvis jeg flytter exe filen til d:\ og omdøber til test.exe og knalder den af med et parameter kommer der en mega svada i commandprompt
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:54 #14
den siger den mangler interop.scripting or one of the dependensies
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:55 #15
kan man ikke binde hele tjansen sammen
Avatar billede jaze Nybegynder
21. februar 2006 - 17:57 #16
hvis jeg kopierer denne fil ud sammen med min exe fil virker alt som det skal

Interop.Scripting.dll
Avatar billede nielle Nybegynder
21. februar 2006 - 18:14 #17
Det lader til at din fil linker til noget andet - en COM-dims som hedder noget i stil med Scripting.

For at et .Net program skal kunne bruge COM objekter, skal det "wrappe" dem først og det er netop det som Interop.Scripting.dll'en gør. Uden at denne er tilstede kan dit program ikke forbinde til Scripting-dimsen (hvad det så er for noget ved du måske bedre end mig), og derfor smider det den viste exception.