Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. februar 2006 - 15:08 Der er 14 kommentarer

DBD mysql og DBI

Jeg er ved at sætte en CS-stats server op på en Debian maskine.
Jeg har fulgt en guide fra http://docs.unitedadmins.com/hlstats/english/ , men løber ind i problemer under installationen (eller måske er det når jeg kompeiler) af perl modulerne DBD-mysql og DBI. Jeg har installeret mysql-server pakken samt en libmysqlclient14-dev.
Der er yderligere et par problemer i projektet:
1. Jeg er total grøn inden for linux og Debain (det er en kammerat der har installeret det), og
2. Jeg har ingen idé om hvad jeg laver.

Når jeg kører make test får jeg en masse fejl, de fleste giver følgende grund:

DBI connect('test','',...) failed: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

Jeg går ud fra at det er noget med mysql databasen at gøre, men jeg ved ikke hvordan jeg løser det.

Jeg har også prøvet den automatiserede installation, men den virker heller ikke (hverken for DBD mysql eller DBI).
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. februar 2006 - 15:21 #1
Det skal siges, at jeg kører i konsol.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. februar 2006 - 15:28 #2
Jeg kører i øvrigt en installation Term::ReadKey over cpan, men det giver også et problemer, lige som de andre i automatisk installation siger den:

Checking if your kit is complete...
Looks good
Writing Makefile for Term::ReadKey
    -- NOT OK
Running make test
  Can't test without successful make
Running make install
  make had returned bad status, install seems impossible
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
21. februar 2006 - 16:41 #3
Har du sat root password med  :

mysqladmin -u root password DitPassWord
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
21. februar 2006 - 16:42 #4
Altså til mysql :-)
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
21. februar 2006 - 16:48 #5
Kan også kontaktes på postmaster@friweb.dk

Vi skal bare huske at ligge svaret på problemet herinde også.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. februar 2006 - 17:36 #6
Jep, jeg har defineret password til mysql.
Jeg roedede lidt videre med det, og jeg skrev perl Makefile.PL --testuser=root --testpassword=Mitpassword (jeg kan ikke lige huske syntaksen) Så virkede det (tilsyneladende). Jeg kan dog stadig ikke køre de *.pl filer jeg har fået med stats serveren.
Er der en kommando hvor man kan se hvilke programmer er installeret? Noget ligende
> rpm -qa | grep perl

Da jeg prøvede at køre *.pl filen kom den ud med en fejl, at jeg ikke havde rettigheder. Dem ændrede jeg via chmod, men resultatet blev bare at den ikke kunne finde en bestemt fil i /usr/en_mappe_jeg_ikke_kan_huske/perl5.
Den sidste fejl er vel noget med selv filen og ikke perl installationen?
Mange tak for hjælpen indtil nu :)
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. februar 2006 - 18:38 #7
Tilsyneladende skal man skrive perl install.pl for at starte programmet.. Det må jeg teste i morgen, når jeg har adgang til maskinen igen.
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
21. februar 2006 - 19:14 #8
jeg kan osgå se inde på den hlstats side, at der står hvad man skal gøre fra start til stop, har lige testet det her også, det virker fint, hvis man gør som der står, de viser også hvordan man installere de perl moduler.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. februar 2006 - 19:18 #9
ok. Jeg har nok kludret i det et sted siden det ikke gik helt smertefrit. Jeg ved først i morgen om jeg er kommet videre, så der går lige et lille døgns tid inden jeg kan komme med en update.
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
21. februar 2006 - 20:37 #10
Jepjep, ellers råber du bare igen ehehe
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
22. februar 2006 - 19:45 #11
Så virker det... Der skulle bare skrives perl install.pl...
Avatar billede scorpion_dk Nybegynder
22. februar 2006 - 19:55 #12
Nice nice ;-)
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
22. marts 2006 - 08:32 #13
Er det ok, at jeg tager point? Du må endelig sige til, hvis du mener at du fortjener nogen.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
17. august 2007 - 21:14 #14
Kiggede lige mine åbne spørgsmål igennem, og fandt denne gamle sag. Smider du ikke lige et svar, du har trodsalt brugt lidt tid på mit problem. Det skal du have tak for :-)