Avatar billede jacobvedel Nybegynder
19. februar 2006 - 13:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Makro til fjernelse af irrelevante rækker

Jeg har oprettet et spørgeskema i Excel, der vha. en masse HVIS()'er "tilpasser" sig brugerens svar. Hvis brugeren fx svarer nej til et overordnet spørgsmål, så bliver alle underspørgsmål irrelevante, og celleværdien bliver automatisk til "slet". Jeg har nu brug for en makro-knap, der klargør besvarelsen ved (bl.a.) at slette alle de rækker i et bestemt interval, der i kolonne B har værdien "slet". Jeg har selv prøvet at få det til at virke vha. nogle besvarelser her på eksperten.dk omkring sletning af tomme rækker, men mine talenter rækker pt. ikke helt til at få det til at virke (blot delvist :-).

1. Kopier kolonne A til D, rækkerne 72 til 152 på arket ”Skema” (hvor knappen befinder sig) og indsæt værdierne+talformat+FORMATERING af tekst+cellekanter (IKKE funktionerne) på arket ”Besvarelse”  i række 1 til 81.

2. Gennemsøg arket ”Besvarelse” kolonne B, række 1-81 for alle celler = ”slet” og slet de rækker, der opfylder denne betingelse (grunden til, at jeg bruger værdien "slet" i stedet for blanke celler er, at der faktisk skal være nogle tomme rækker hist og her for at overskueliggøre besvarelsen).

3. Om muligt: kopier kolonne A til D, rækkerne 1 til 'sidste række' på arket Besvarelse til clipboard (så det er lige til at sætte ind i et word-domument).
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 16:21 #1
Prøv lige denne i et modul,  Genvejstast er CTRL+m

Sub SletCopy()
' Genvejstast:Ctrl+m
'
Application.ScreenUpdating = False
    Range("A72:D152").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("B1").Select
    ActiveSheet.Paste
    Application.CutCopyMode = False
    Sheets("Skema").Select
    Range("a72").Select
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("B1").Select
Application.ScreenUpdating = True
MsgBox ("Rækker med 'slet' slettes nu")
Application.ScreenUpdating = False
    Dim c As Range
For Each c In Range("b1:b81")
      v = c.Value
      If v = "slet" Then
      c.EntireRow.Delete
    End If
    Next
    Range("A72").Select
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede jacobvedel Nybegynder
19. februar 2006 - 16:59 #2
Tak for hurtigt (og kvalificeret) svar!

Det eneste der for mig at se er "galt" med ovennævnte er, at det der pastes ind i "Besvarelse" er FUNKTIONER og ikke VÆRDIER, dvs. jeg får en hel side (dvs. "Besvarelse") med celler, hvori der står "#REFERENCE", fordi dét der er kopieret fra "Skema" er en række celler med HVIS()-funktioner i, som refererer til andre celler i "Skema".

Det bedste VILLE faktisk være at få FUNKTIONERNE pastet med over i "Besvarelse" sådan som den gør med dit script nu, men skal jeg så manuelt sidde at tilføje "Skema!" foran alle cellereferencer i "Skema", eller kan det gøres vha. en makro (evt. i forbindelse med kopieringen)?...

Kan man måske tilføje et par linjer øverst i koden, der sletter ALT indhold på "Besvarelse" (således at dette ark altid er blankt, før der pastes) inkl. cellefletninger (man kan nemlig ikke udføre makroen to gange i træk pga. nogle cellefletninger)?
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 17:13 #3
arbejder på sagen
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 17:24 #4
prøv lige denne: skulle du have kopieret formater,rammer osv. med?

Sub SletCopy()
' Genvejstast:Ctrl+m
'
Application.ScreenUpdating = False
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("a1:e200").Select:  Selection.Clear
    Sheets("Skema").Select
    Range("A72:D152").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("B1").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Sheets("Skema").Select
    Range("a72").Select
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("B1").Select
Application.ScreenUpdating = True
MsgBox ("Rækker med 'slet' slettes nu")
Application.ScreenUpdating = False
    Dim c As Range
For Each c In Range("b1:b81")
      v = c.Value
      If v = "slet" Then
      c.EntireRow.Delete
    End If
    Next
    Range("A72").Select
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede jacobvedel Nybegynder
19. februar 2006 - 17:32 #5
Jep. Rammer og tekstformatering skal nemlig med, så ved ikke om PasteSpecial kan bruges?
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 17:36 #6
så tror jeg denne dur:

Sub SletCopy()
' Genvejstast:Ctrl+m
'
Application.ScreenUpdating = False
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("a1:e200").Select:  Selection.Clear
    Sheets("Skema").Select
    Range("A72:D152").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("B1").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteFormats, Operation:=xlNone, _
        SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    Sheets("Skema").Select
    Range("a72").Select
    Sheets("Besvarelse").Select
    Range("B1").Select
Application.ScreenUpdating = True
MsgBox ("Rækker med 'slet' slettes nu")
Application.ScreenUpdating = False
    Dim c As Range
For Each c In Range("b1:b81")
      v = c.Value
      If v = "slet" Then
      c.EntireRow.Delete
    End If
    Next
    Range("A72").Select
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 17:41 #7
sæt disse linier ind lige før End Sub, så bliver område
B1 til E81 lagt i udklipshoder- tror jeg nok :-)
ret evt til det område du vil kopiere hertil

    Range("B1:E81").Select
    Selection.Copy
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 17:45 #8
Range("A1:D81").Select
  Selection.Copy

det var vist sådan
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 18:16 #9
makser med den her :-) for den virker ikke helt endnu
Avatar billede jacobvedel Nybegynder
19. februar 2006 - 18:28 #10
Dit svar er mere end godtaget, så hvis du lige laver et formelt "svar", kan jeg tildele point :-)

Jeg erstattede:

  Dim c As Range
For Each c In Range("b1:b81")
      v = c.Value
      If v = "slet" Then
      c.EntireRow.Delete
    End If

med:

    Dim rng As Range, cell As Range, del As Range
Set rng = Intersect(Range("B:B"), ActiveSheet.UsedRange)
For Each cell In rng
  If (cell.Value) = "slet" Then
      If del Is Nothing Then
          Set del = cell
      Else: Set del = Union(del, cell)
      End If
Next cell
On Error Resume Next
del.EntireRow.Delete

da det øverste af en eller anden grund ikke slettede rækkerne. Det virker i hvert fald nu.

Kan du mon sige mig, hvordan jeg laver en "submitknap", der eksekverer scriptet? Det ville endvidere være smart, hvis den afsluttende "kopifunktion" kun kopierede ned til sidste række (og altså ikke kopiere A1:D81, hvor fx rækkerne fra 50 og opefter er tomme. Til orientering har kolonne B i sidste række altid værdien "Afsluttende bemærkninger", hvis det kan hjælpe? Mange tak for hjælpen!
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 18:33 #11
ok velbekomme, jeg skal nok kikke på dine sidste ønsker også
vender tilbage når jeg kan
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 18:57 #12
Start knap til makroen  :

Højreklik på værktøjslinien
Vælg Formularer
Klik på Knap i den lille formular menu
Placer musen der hvor du vil have øverste venstre hjørne af knap og klik
I vindue 'Tildel makro' vælger du din sub (SletCopy)
Klik på knap og slet tekst, og skriv din
Tilpas størrelse ved at trække i kanterne
Avatar billede excelent Ekspert
19. februar 2006 - 19:01 #13
Du tildeler point ved at marker mit navn og klikke accepter
Avatar billede excelent Ekspert
20. februar 2006 - 11:45 #14
koden ligges lige før End Sub, hvis tekst "Afsluttende bemærkninger"
ikke findes, afsluttes subben. Der søges i B1:B200, ret efter behov
---------------------------------------------------------------
    adr = "": Range("B1").Activate
    For i = 1 To 200
        ActiveCell.Offset(1, 0).Activate
        If ActiveCell.Value = "Afsluttende bemærkninger" Then adr = ActiveCell.Address
    Next
    On Error GoTo ud
    Range("" & adr).Select
    ActiveCell.Offset(0, 2).Activate
    Range("a1:" & ActiveCell.Address).Select
    Selection.Copy
ud:
Avatar billede excelent Ekspert
20. februar 2006 - 11:53 #15
nå ok jeg kan se at bak netop har besvaret dette spørgsmål
og hans løsning er bestemt mere elegant end min (som sædvanlig)
men man kan da sige du får mere for pengene her lol :-)
Avatar billede jacobvedel Nybegynder
20. februar 2006 - 12:16 #16
Jeg synes bestemt, at jeg har fået meget for pengene her, ja! :-)

Mange tak for hjælpen!!