Avatar billede udvikler Nybegynder
19. februar 2006 - 13:20 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Tror du at C++ holder i længden ?

Jeg har besluttet mig for at ville lære c++ i et stykke tid, dog har en del arbejde holdt mig tilbage.
Idag søgte jeg så lidt på google og fandt en tråd hvori nogle diskuterede om c++ holder i længden. Jeg blev lidt i tvivl...
Godt nok er c++ et utrolig godt sprog osv. men hvad med Java, C# eller andre sprog ? Er det godt at lære dem i længden ?

Jeg har altid haft den mening at det aldrig er spild at lære et nyt sprog, men det er spild hvis man lære noget man ikke vil få
optimalt nytte af. Det jeg vil med c++ er sådan set at lave programmer, store som små. Jeg vil engang - måske om 10 år - lave mit eget styresystem.
Jeg vil også gerne lave mit eget internet, og mit eget programmerings sprog. Det var nok nogle af de store ting. Noget andet jeg vil lave er fx en simpel editor. Jeg vil også gerne rode mig ud i at lave spil. Der er c++ og OOP en god ting har jeg hørt.
Jeg vil også gerne lave småting som fx en lille "bar" der fortæller hvad klokken er, hvor mange grader computeren er osv. en der fortæller "stats". Altså kort sagt vil jeg lave en hel masse brugbare og ubrugbare programmer :-)

Jeg har både læst lidt om C++, C# og Java - men mest om c++ og jeg kan allerede strukturen og jeg kan lave MEGET simple programmer. Jeg er lige kommet ud af "Hello World" stadiet ;-)

Jeg håber på at få brugbare svar, tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2006 - 13:29 #1
Intet sprog holder i længden, men det betyer ikke at det ikke kan betale sig at lære det. Alle nye sprog (næsten) bygger oven på fundamentet af foregængerne, hvorfor det at være god til et grundlæggende sprog altid vil være en fordel når der kommer noget nyt.

Gå du bare i gang med C++ og kik også på C# når du nu er i gang
Avatar billede udvikler Nybegynder
19. februar 2006 - 13:31 #2
Jo tak for svaret, men hvad vil du så meget om Java... Er det ubrugbart for mit tilfælde ?
Avatar billede udvikler Nybegynder
19. februar 2006 - 13:45 #3
meget = mene
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2006 - 13:45 #4
Java er noget lidt andet end C++ og er også en kandidat til et sprog man kunne kaste sig over. Jeg ser lidt sådan på det at du skal vælge enten det ene eller det andet og når du så er god til f.eks. C++, så kik på java, men bliv god til detene først
Avatar billede udvikler Nybegynder
19. februar 2006 - 13:48 #5
Har også mest lyst til at lære c++ nu hvor jeg allerede kan lidt; men tror du stadig at det er brugbart om fx 5 - 10 år ? Eller tror du C# er mere "moderne"
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2006 - 13:57 #6
Vi skal nok have f.eks Arne V på banen her. Såm jeg ser det, er C++ et mere alround sprog end C# der er mere web orienteret, Jeg er sikker på at begge sprog kan det andet, men. Lad os få arne på banen han kan ting
Avatar billede swiatecki Novice
19. februar 2006 - 14:03 #7
Arne V bedes henvende sig til spørgsmål 689206 hurtigst muligt-

:p
Avatar billede bertelbrander Praktikant
19. februar 2006 - 14:08 #8
C++ er altid et godt sprog at kunne og det vil ikke være forsvundet om 10 år.

Det er godt at kunne C++ fordi det er tilpas low-level til at man for en forståelse for hvordan maskinen arbejder.

Det vil ikke være forsvundet om 10 år fordi der findes mange som har en meget stor kodebase som de hellere vil arbejde videre på end oversætte alt til f.ex. java eller C#. Der vil også om 10 år være platforme hvor man ikke kan bruge andet end C++.

C++ er stadig et mere effiktivt sprog end C# og Java, så på steder hvor performance er vigtig, f.ex. spil, vil man stadig bruge C++ om mange år.

Men sprog som C# og Java vinder naturligive "markedsandele" fordi CPU tid ofte er billigere end programmør tid.
Avatar billede themepark Nybegynder
19. februar 2006 - 14:10 #9
Hvis jeg lige må have lov at blande mig :)

Jeg er bestemt ikke ekspert i Java eller nogle af C-varianterne, men det indtryk jeg har fået af at arbejde lidt med dem begge, mest Java, er at C-sprogene er bedst brugbare til meget avancerede ting, såsom operativsystemer og deslige, hvor man skal ned og operere med nogle af de mest basale ting i en computer, og ned på et af de lavere sprog-niveauer (maskinkode og den slags).

Java derimod er godt, hvis man skal udvikle mere "almindelig" software, altså specielt software, som blot skal køre gennem et operativsystem, ganske som de programmer man bruger til daglig, men som helst skal være platformsuafhængige.

Måske er dette basal viden for de fleste programmører, men tja, jeg syntes lige jeg ville lufte mit syn på sagen :)
Avatar billede udvikler Nybegynder
19. februar 2006 - 14:56 #10
Alle er selvfølgelig velkommne til at komme med deres bud, så det er helt iorden themepark ;-)

med hensyn til at Arne_v burde smutte forbi denne tråd er jeg også fuldstændig enig i, der findes ikke mange som ham, men vi må ikke glemme at der også er andre guder indenfor c++. Nu er jeg ikke helt sikker men jeg tror at bertelbrander har en bruger inden på udvikleren.dk hvor der er mange der - om jeg så må sige - ser op til hans evner. Jeg er selv på udvikleren nogle gange og tror vidst også jeg har fået hjælp af ham engang derinde. Det var et sidespor, videre til det spørgsmålet handler om.

Jeg synes at jeg har fået meget brugbart info om det har helt klart givet mig mere gåpåmod. Jeg vil holde tråden åben lidt endnu i håb om at jeg for noget mere info.

Tak skal i have gutter ! ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2006 - 01:02 #11
jeg kommer lidt sent paa banen ...

jeg har skrevet lidt her http://www.eksperten.dk/artikler/251

jeg er meget enig med meget af det som allerede er skrevet:
  - det er altid nyttigt at laere et programmerings sprog - uanset om det er
    paa mode eller ej saa erder altid nogle pointer i sproget som man kan blive
    klogere af
  - kan man C++ saa er det nemt at laere Java og C# (men sden anden vej
    godt kan blive pinefuldt)
  - kode har det med at leve meget laenge saa der vil uden tvivl vaere meget
    C/C++ kode som skal maintaines om 5-10 aar

Men med hensyn til ny udvikling saa tror jeg at .NET og C# vil vaere rigtigt
slem ved C++ paa windows platformen. Business software er allerede skiftet
til Java og .NET, men desktop apps (inklusive spil !!) forventer jeg vil
skifte i stor stil indenfor 10 aar. Styre system kerne + hardware drivere +
.NET runtime kerne vil i sagens natur stadig vaere i C++, men resten vil
skifte.

Paa Unix/Linux er billedet noget mere broget. Der er en staerk C tradition. Java
har aldrig slaaet rigtigt igennem blandt Linux enthusiasterne. .NET (mono)
tror jeg slet ikke paa. Jeg tror at der stadig vil blive skrevet meget nyt
C/C++ kode paa de platforme.

Og det betyder ogsaa at nogle cross platform apps vil blive skrevet
i C++ til windows for at kunne dele kode med Unix/Linux (omend mange
af den slags apps vil vaere i Java).

Det er hvad jeg forventer. Men som bekendt er det svaert at spaa om fremtiden.

:-)
Avatar billede themepark Nybegynder
20. februar 2006 - 05:52 #12
Hmm, personligt er jeg lidt overrasket over at C fremover vil blive brugt meget til spil, jeg ser det egentlig kun som noget der bruges af de ægte hardcore nørder, so to speak.

Men ikke for at gentage hvad arne_v har sagt, men mere for at uddybe, så har han helt klart ret i at det ville være bedst at lære C-varianterne først og derefter Java (dog kender jeg ikke forskellene mellem de 3 C sprog). Jeg har selv længe programmeret i Java og har her for nylig været nødt til at lære noget om C, og det må siges at give temmelig mange hovedbrud. Men da Java mig bekendt er bygget med C i tankerne, må det af den grund være nemmere at lære Java hvis man kender C.
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. februar 2006 - 11:41 #13
Arne -> Bedre sent end aldrig ;-)

Det var nogle fantastiske svar jeg har fået, det synes jeg virkelig. Jeg er lidt i tvivl om hvem der skal have point, så derfor vil jeg bede alle brugere som har deltaget i denne tråd overveje med sig selv om de har deltaget nok til at få point. Hvis i synes i har hjulpet så læg et svar :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. februar 2006 - 11:54 #14
forresten...

jeg har før læst din artikel, men jeg læste den lige igen. Du har i dette spørgsmål skrevet:
"kode har det med at leve meget laenge saa der vil uden tvivl vaere meget C/C++ kode som skal maintaines om 5-10 aar" og ""

mens du i din artikel skriver det stik modsatte:
"På mellem sigt (3-10 år) er jeg overbevist om at Java og C# vil være de
store sprog mens COBOL, C/C++, Delphi og VB alle vil have faldende
anvendelse"

... Nu sidder jeg så med den tanke - Hvad skal jeg tro på ?
Avatar billede msor Nybegynder
20. februar 2006 - 15:23 #15
Med maintaines mener han, at applikationer, der er skrevet i C++ nu, ikke bare bliver omskrevet i et nyt sprog, men at man i stedet skal bruge uddanede datamatikere og -loger, der kan vedligeholde den.
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. februar 2006 - 16:20 #16
aah ok, jamen det må du undskylde arne :-)
vidste bare ikke hvad det betød, har så lige lært at et ord kan ændre betydningen på en hel sætning hehe...
Avatar billede themepark Nybegynder
20. februar 2006 - 18:12 #17
Det er en hurtig overvejelse at gøre, nej det skal jeg ikke :p
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. februar 2006 - 22:05 #18
kan vi få et svar af arne_v ? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. februar 2006 - 22:13 #19
gerne
Avatar billede udvikler Nybegynder
20. februar 2006 - 22:41 #20
tak :)