Avatar billede konder Nybegynder
18. februar 2006 - 20:01 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

pædagogisk hjælp til forståelse af statistik til hjemmeside

Irriterende nok forstår jeg ikke rapporterne fra statstistikken. Nogen der kan forklare f.eks henv? i:Udskriver filer med mindst 20 forespørgsler, sorteret efter antal forespørgsler.

#henv %bytes sidste tidspunkt fil
2320 0.99% 18.feb.06 09:55 /
1725 0.23% 18.feb.06 09:55 /data/stil.css
1221 0.53% 18.feb.06 05:22 /index.php
1159 3.66% 29.nov.05 19:10 /foto/head.jpg
1131 1.54% 28.jan.06 10:28 /foto/navn.jpg
816 0.10% 18.feb.06 05:22 /tour/fact.php o.s.v.o.s.v.
eller f.eks.:
Udskriver filsuffikser med mindst 0.1% trafik, sorteret efter mængde trafik.

#henv %bytes filsuffiks
19518 51.69% .jpg
372 16.45% .tif
1199 12.63% .WAV
9056 5.73% .php
457 4.69% .mp3

Tallene i parentes refererer til den sidste 7 dags periode sluttende den 18. feb. 2006 09:57.

Totalt antal opfyldte forespørgsler: 37,081 (1,700)
Antal opfyldte forespørgsler pr. dag (gennemsnit): 60 (242)
Totalt antal opfyldte forespørgsler for sider: 3,550 (83)
Antal opfyldte forespørgsler for sider pr. dag (gennemsnit): 5 (11)
Totalt antal uopfyldte forespørgsler: 5,710 (164)
Totalt antal omdirigerede forespørgsler: 166 (5)
Antal enkelte filer forespurgt: 543 (116)
Antal enkelte værter betjent: 1,261 (81)
Total mængde data overført: 574.98 megabytes (46.20 megabytes)
Overførte data pr. dag (gennemsnit): 965.73 kilobytes (6.60 megabytes

Jeg har en simpel tæller der ihvertfald ikke stemmer overens med ovenstående. (tror jeg)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2006 - 20:28 #1
Du kan slet ikke sammenligne en rekativt simpel counter med web statistik fra en web server.

De fleste countere registrere på pr. side basis, hvor statistik kikker på elementer og meget mere. At de st osystemer så bruger samme ord for forskellige ting gør ikke det hele lettere.

Et typisk eksembel kunne være hits (kaldes også forespørgsel på dansk). En counter tæller det at jeg åbner en side som et hit. Web statestik vil taææe en åbning af en side som flere hits, da en side består af flere elementer. Selve html koden tæller, alle billeder og objecter tæller. En side kan altså i web statistik gådt blive til mange hits.

Det at bruge sin web statistik til noget fornuftigt er en kunstart, der kan udvikles til det sublime. Der er bestemt guld at hente hvis du ved hvad du skal kikke på og du kan slet ikke sammenligne den fint maskede datamængde du får med rigtig web statistik med den enkle mændgde en counter leverer.

Du bør gøre op med dig selv hvad du vil. Taler vi simple oplysninger der skal vise dig om dine besøg stiger eller falder, så brug en counter. Vil du lave detaljerede undersøgelser der viser dig hvor folk kommer ind, hvad de se mens de er hos dig, hvor de forlader dig, hvordan de springer mellem siderne osv osv, så glem counteren og brug din detaljerede statistik
Avatar billede konder Nybegynder
18. februar 2006 - 20:53 #2
Mange tak for svaret. virkelig. det eneste minus er du måske gik glip af verdensmusik med fire gulvbasser. .men det var det jeg manglede. når der så er nævnt trafik kan men så se hvad der bliver downloadet? Men vent med at svare til efter koncerten i tv.:)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2006 - 21:05 #3
Min web statestik viser nøjagtigt hvad der hentes, hvor mange gange og hvor mange Mb der hentes og din bør være mindst lige så detaljeret

Man kan faktisk skrive i takt, og så har man jo det bedste af begge verdener
Avatar billede konder Nybegynder
18. februar 2006 - 22:46 #4
Der er det så at jeg ikke er helt med. Ganske taktløst, men ku du ikke forklare min ovenstående filsuffiks.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2006 - 22:59 #5
jeg kan selvfølgelig ikke være helt sikker på at jeg har ret, men for mig ser det ud til at

19518 51.69% .jpg  betyder at godt 19 Mb jpg billeder er blevet downloadet (hentet sammen med dine sider) og at d enne trafik udgør 69% af den samlede trafikmængde, Hvis du har mange jpg billeder på dit site giver det helt god mening
Avatar billede konder Nybegynder
18. februar 2006 - 23:14 #6
Er der forskel på hentet\downloadet. Kan man se om de "bliver" på pc-en efter afhentningen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2006 - 23:20 #7
Det kan du aldrig. Forskellen på hentning og download er at når du henter en side, så placeres alt grafikken i temp folders, der slettes enten når den samlede cache når en vis størrelse eller når brugeren gør det manuelt. Ved download placerer brugeren selv filen i et bibliotek, men kan jo altid efterfølgende slette så du kan ikke opnå nogen sikkerhed
Avatar billede konder Nybegynder
18. februar 2006 - 23:22 #8
tak for hjælpen
Avatar billede odajensen Nybegynder
03. marts 2006 - 14:34 #9
Angående simpel counter, så er her et par gratis stykker man bare kan hente:  www.sitemeter.com og www.webstats4u.com
Bruger selv Sitemeter på min blog, den er velfungerende, nyttig og underholdende udfra min erfaring.
Webstats4u har en mere lækker stil men har ingen pers. erfaring med den og ved ikke om den kan det samme