Avatar billede hjemmeskoen Nybegynder
18. februar 2006 - 18:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

JMail vejledning på Dansk.

Hej Folkens..
Jeg har søgt lidt på en JMail vejledning og fandt så denne vejledning:
http://www.dimac.net/Products/w3JMail/Manuals/w3_JMail.pdf
Problemet - Hvis man kan kalde det det - Er bare at den er på engelsk.

Så nu vil jeg høre om der er nogle der kender et sted - Eller om sådan en overhovedet findes - hvor man kan finde en DANSK vejledning på JMail?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2006 - 22:54 #1
hmm... jeg tvivler på det findes!

I hvert fald så tror jeg det er nogen som har lavet den som ikke kommer fra Dimac...

- Idet jeg tvivler på at Dimac har kompetencen i at beherske det danske sprog... hehe

\Dan
Avatar billede hjemmeskoen Nybegynder
19. februar 2006 - 10:12 #2
Nej men det ville faktisk også passe mig fint om det KUN var den del hvor der står hvordan man modtager mails samt læser de mails man har modtaget.
Altså side; 9 og 10 så vidt jeg husker..
Avatar billede nielle Nybegynder
19. februar 2006 - 10:40 #3
En mere eller mindre direkte oversættelse af side 9 og 10:

Modtage e mails med w3 JMail

W4 JMail 4 introducere muligheden for at forbinde til en POP3 server og modtage e-mails

Dette eksempel vil modtage den første e-mail i en given mailboks og vise den på websiden, sammen med dens attachments som vil blive gemt på sereverens disk.

Som det første skal vi have oprettet en instans af  JMail.POP3 objektet

Set pop3 = Server.CreateObject( "JMail.POP3" )

Derefter skal vi forbinde til vores POP3 server; Kræver et brugernavn og et password:

pop3.Connect "username", "password", "mail.mydomain.com"

Når vi har forbundet til mail serveren, kan vi herefter tjekke hvor mange e-mails der ligger i postkassen:

Response.Write( "You have " & pop3.count & _
    " e-mails in your mailbox!<br><br>" )

Hvis der er beskeder, får vi den første af disse ved at bruge Messages kollektionen:

If pop3.count > 0 Then
    Set msg = pop3.Messages.item(1)

Bemærk at Messages kollektionen starter ved 1 og ikke 0 som de fleste andre kollektioner og arrays gør. Dette skyldes at der er standarden inden for POP3 mail servere.

Ok, vi har nu en e-mail. E-mailen er en instans af Message objektet som vi brugte tidligere da vi sendte en e-mail. Dette betyder at den har alle de metoder og egenskaber som Message objektet har. Det vi skal gøre er at iterere igennem Recipients kollektionen, som indeholder (naturligvis) alle  recipients (red: modtagere) af beskeden, og oprette en nydelig formateret streng som vi kan bruge i vores HTML.

ReTo = ""
ReCC = ""
Set Recipients = msg.Recipients
separator = ", "
For i = 0 To Recipients.Count - 1
    If i = Recipients.Count - 1 Then
        separator = ""
    End If
    Set re = Recipients.item(i)
    If re.ReType = 0 Then
        ReTo = ReTo & re.Name & "&nbsp;"& re.EMail &""">" &_
        re.EMail & separator
    Else
        ReCC = ReTo & re.Name & "&nbsp;"& re.EMail &""">" &_
        re.EMail & separator
    End If
Next

Ok, når dette er gjort, så lad os vise vores e-mail besked:

%>
<html>
    <body>
        Subject <%= msg.Subject %><br>
        From <%= msg.FromName %><br>
        Recipients To <%= ReTO %><br>
        Recipients CC <%= ReCC %>
        <hr>
        Body<br>
        <pre><%= msg.Body %></pre>
    </body>
</html>
<%

Efter det, lukker vi vores POP3 forbindelse:

pop3.Disconnect

For at gøre det endnu pænere kunne vi tilføje håndtering af attachments og HTML e-mails; Dette og meget mere er dækket i  JMail.POP3 sektionen senere i denne manual.
Avatar billede hjemmeskoen Nybegynder
19. februar 2006 - 11:06 #4
FEDT ;o)
Hvis du keder dig meget må du rigtig gerne oversætte 15 og 16 også men ellers så bare lig et svar :)
Avatar billede nielle Nybegynder
19. februar 2006 - 11:45 #5
Du skal nok ikke regne med at komme ret langt med programmering hvis du ikke lære dig selv at læse engelsk.

Men siden at jeg – rent tilfældigvis – keder mig en smule, så kommer den her:

JMail.POP3
Bemærk at  JMail.POP3 kun er inkluderet i Professionel versionen af w3 JMail!

Connect(Username, Password, Server, Port) :

Åbner forbindelsen til POP3 serveren. Port argumentet er valgfrit og defaulter til 110.

mailbox.Connect "john", "qwerty", "mail.myDomain.com"

DeleteMessages() :

Sletter alle beskeder på mail serveren.

Mailbox.DeleteMessages

DeleteSingleMessage(MessageID) :

Sletter en enkelt besked på mail serveren.

Mailbox.DeleteSingleMessage 1

Disconnect() :

Lukker forbindelsen til mail serveren

mailbox.Disconnect

DownloadHeaders() :

Downloader alle headerne og tilføjer dem til Messages kollektionen.

Mailbox.DownloadHeaders

DownloadMessages() :

Downloader alle beskeder.

Mailbox.DownloadMessages

DownloadSingleHeader(MessageID) :

Downloader headerne for en enkelt besked, og tilføjer dem til Messages kollektionen.

Mailbox.DownloadSingleHeader 1

DownloadUnreadMessages() :

Downloader alle ulæste (beskeder som ikke har været downloadet af NOGEN mailklient) e-mails. E-mails bliver tilføjet til Messages kollektionen. Bemærk at denne kommando er blevet fjernet fra POP3 specifikationen (RFC1725), og at den måske ikke er understøttet af alle mail servere.

Mailbox.DownloadUnreadMessages

GetLastUnreadMessage() : Integer

Returenere ID'et af den første ulæste (besked som ikke har været downloadet af NOGEN mailklient) besked. Returnere 0 hvis der ikke er nogen beskeder, -1 hvis kommandoen ikke er understøttet af serveren. Bemærk at denne kommando er blevet fjernet fra POP3 specifikationen (RFC1725), og at den måske ikke er understøttet af alle mail servere.

lastMessage = Mailbox.GetLastUnreadMessage

GetMessageUID(MessageID) : String

Returnere servernes unikke id for denne besked.

Mailbox.GetMessageUID 1

Count() : Integer

Returnere antallet af beskeder på POP3 serveren.

i = mailbox.Count

Log() : String

Dette er loggen som modtages af  w3 JMail når logning er sat til TRUE.

Response.Write( mailbox.Log )

Logging() : Boolean

Enabler/disabler logning i  w3 JMail. Default værdien er FALSE:

mailbox.Logging = true

Messages() : Pointer

Returnere Messages objektet gennem hvilket du kan tilgå beskederne.

set messages = mailbox.Messages

Size() : Integer

Returnere den totale størrelse på din postkasse i bytes.

size = mailbox.Size

DownloadSingleMessage(Index) : Pointer

Downloader, returnere og tilføjer den angivne besked i Messages kollektionen,

set msg = pop3.DownloadSingleMessage( 1 )

Timeout : Integer

Timeout i sekunder for den benyttede socket.

POP3.Timeout = 300
Avatar billede nielle Nybegynder
19. februar 2006 - 11:45 #6
... og et svar :^)
Avatar billede hjemmeskoen Nybegynder
19. februar 2006 - 11:59 #7
Mange tak for hjælpen :)