Avatar billede champ1 Nybegynder
17. februar 2006 - 22:37 Der er 19 kommentarer

Tving input til at indeholde

Hvordan sørger jeg for at der KUN skrives tal i mit input-felt?

Den skal ikke fortælle at der er gjort noget galt, den skal blot lade være med at tilføje de invalide tegn.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. februar 2006 - 22:58 #1
Hvad med:

<script type="text/javascript">
function check(felt)
{
    if (isNaN(felt.value))
    {
        felt.value = felt.value.substring(0, felt.value.length-1);
    }
</script>

<input type="text" name="yay" onkeydown="check(this);">
Avatar billede champ1 Nybegynder
17. februar 2006 - 23:03 #2
Det fungerer ikke særlig godt :D

Er der virkelig ikke andre muligheder? :)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. februar 2006 - 23:06 #3
Jo, men hvad er problemet da? ;)
Avatar billede champ1 Nybegynder
17. februar 2006 - 23:09 #4
At den ikke fungerer sig helt acceptabelt. Den tilføjer tegnet jeg tilføjer, og fjerner det ikke før et nyt tegn sættes ind.
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2006 - 23:13 #5
<ole>

<input type="text" onkeypress="e=event;kC=e.which||e.keyCode;if((kC<48||kC>57)&&kC!=8)return false">

/mvh
</bole>
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. februar 2006 - 23:14 #6
Ændre onkeydown til onkeyup så skulle det fungere.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. februar 2006 - 23:15 #7
right, Olebole....igen...  jeg er færdig som popsanger.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
17. februar 2006 - 23:16 #8
Men smart, egentlig :-)
Avatar billede champ1 Nybegynder
17. februar 2006 - 23:17 #9
Kanon olebole. Men nu kan jeg hverken markere, klikke delete eller lignende. Kan dette undgåes?
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2006 - 23:21 #10
"jeg er færdig som popsanger" ... rolig nu, sålænge Lars Lilholt stadig får lov at gøre lyde i tilsuttede mikrofoner, er _ingen_ helt færdig  ;D
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2006 - 23:26 #11
*ROTFLMAO* 'tilsuttede mikrofoner' ... og så var det zq ikke negang det, jeg ville skrive  :D

champ1 >>
    <input type="text" onkeypress="e=event;kC=e.which||e.keyCode;if((kC<48||kC>57)&&kC!=8&&kC!=37&&kC!=39)return false">
Avatar billede champ1 Nybegynder
17. februar 2006 - 23:29 #12
Kan man ikke blot sætte et regexp-udtryk i en variabel, og så tjekke om den valgte tast er blandt disse?

if( ... )
{
// lækkert valg af taster :)
return true;
}
else
{
// ikke iblandt valide tegn (regexp)
return false
}
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2006 - 23:38 #13
Jo, men RegExp bliver udtrykket ikke mindre eller mere 'sexy' af ... og så er RegExp en temmelig tung maskine. Dette er nok lidt mere sexy, end det, jeg skrev før:

<script type="text/JavaScript">
function testNumInp(e) {
    var kC = e.which||e.keyCode;
    return ((kC>47&&kC<58)||kC==8||kC==37||kC==39);
}
</script>
<input type="text" onkeypress="return testNumInp(event)">
Avatar billede champ1 Nybegynder
17. februar 2006 - 23:46 #14
Det var fordi jeg gerne på et senere tidspunkt ville tilføje brugen af bogstaver m.v.

Reg.exp. ville uden tvivl være det essientielle :D
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2006 - 00:21 #15
Jamen, hvis du også vil validere andre tegn, må du fortælle det - for så kan det meget vel komme til at se helt anderledes ud. Det er ikke helt let, når default-event'en skal cancel'es (tegnet ikke bliver skrevet ud) og scriptet skal virke X-browser ... og det skal det. Derfor får du det heller ikke med RegExp  :)
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2006 - 00:24 #16
Baaahhhh .... (17/02-2006 23:38:51) duer ikke engang. Apostrof smutter med igennem - da den både udløser en keyCode på 39 og 191  :o|
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2006 - 01:16 #17
Grrrrrrr ....... FU..ING, #!@.*% BROWSEREEEEEEEEEE ...!!!!!  :o[
Jeg må desværre opgive den mere elegante løsning, da de forskellige browsere er _så_ uenige om key-events, at det nærmest er skandaløst! Derfor bliver det denne, hvor man kan skrive alle tegn - men de bliver øjeblikkeligt slettet, hvis der ikke er tale om tal:

<script type="text/JavaScript">
function testNumInp(oElm) {
    oElm.value = oElm.value.replace(/[^\d]+/, "");
}
</script>
<input type="text" onkeyup="testNumInp(this)">

- det så zq ellers lige så lovende ud ... men det har man vel også sagt om Louise Frevert, da hun lå i vuggen  :)
Avatar billede lemche Nybegynder
21. februar 2006 - 16:30 #18
Hej Olebole

Jeg har prøvet din testNumInp af og den virker næsten  :-)
% og ' kan stadig tastes ind i input feltet.
Kan man få funktionen til også at acceptere TAB så man kan tabbe sig til næste felt.

/Lemche
Avatar billede champ1 Nybegynder
23. februar 2006 - 22:23 #19
smid et svar olebole