Avatar billede nylle Nybegynder
16. februar 2006 - 13:29 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Unicode problem på jsp/html siden

Jeg har et problem med at få vist æ,ø,å korrekt på min jsp side. Desuden kunne jeg godt tænke mig at min jsp side kunne vise alt lige fra Urdu til kinesisk korrekt. Jeg håber at få hjælp til dette mindre unicode projekt som også indebærer at data gemmes i en database.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2006 - 15:00 #1
hvis det faktisk brugte tegnsæt i output og det tegnsæt browseren bliver bedt
om at bruge er identisk så skal ÆØÅ virke

hvis du bruger UTF-8 kan du understøtte alle sprog

med hensyn til database er det igen mest et spørgsmål om at være konsekvent -
bruger man UTF-8 så bruger man UTF-8 over det hele
Avatar billede nylle Nybegynder
16. februar 2006 - 15:23 #2
Hej Arne
Tak for din kommentar, men konkret, hvad skal der til hvis jeg vil understøtte alle sprog eller tegnsæt? Du taler om output og browserens tegnsæt. Er dette charset="UTF-8" og opsætning af windows understøttede sprog eller glyffer?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2006 - 15:30 #3
Java kører internt i unicode så Java

men du skal sikre dig at:
  browseren får besked om charset="UTF-8" (HTTP header eller META tag)
  at det statiske content i JSP faktisk er gemt som UTF-8 og ikke ISO-8859-1
  at dynamisk content hentet fra database faktisk er UTF-8 og ikke ISO-8859-1
Avatar billede nylle Nybegynder
17. februar 2006 - 08:31 #4
Dette betyder så at hvis en kineser indtaster kineser tegn på min formular (jsp-side) så skal jeg til at konvertere værdierne til UTF-8 og gemme data i databasen osv. - eller er der en smartere måde at gøre dette på?
Avatar billede nylle Nybegynder
12. oktober 2007 - 20:50 #5
..