Avatar billede cdmann Nybegynder
16. februar 2006 - 12:54 Der er 7 kommentarer

Opdater database er det svært

Er det svært at opdaterer en tabel ?
Jeg forestiller mig en table med fx navn og adresse og at
jeg har en admin.php hvor jeg henter alle rækkerne ind og her vil jeg gerne kunne rette i de forskellige rækker og opdaterer tabellen til sidst med de nye rettelser.
Det brugeren ser er de rettede tabeller , noget som fx en menu hvor der kommer nye sider og rettelser til de gamel.
Hele databasen skal nok opdateres.
Jeg kan lave det men så skal jeg gå direkte ind i databasen ude fra udbyderen og rette i tabellerne og der er så en opdater knap uden at lave en ny række. Men hvordan laver jeg en der kan det samme i php så jeg ikke behøver sidde og rette i mysql databasen ?
Vanskeligt ?
Eller har nogle et eksempel
Avatar billede jackass- Nybegynder
16. februar 2006 - 13:50 #1
Det er forholdsvist nemt. I din admin.php trækker du navn og adresse (og måske andet) ud fra din tabel således:

$sql = "select id, navn, adresse from mintabel order by navn";

Du kan så udskrive alle rækkerne:

$result = mysql_query($sql);
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
  echo "Navn: " . $row['navn'] . " - adresse: " . $row['adresse'] . "&nbsp;&nbsp;<a href=\"edituser.php?user=" . $row['id'] . "\"><br>";
}

Så laver du en html <form> i din edituser.php som egentlig gør det samme.. echo "<input value=\"".$row['navn']."\">";

Osv.. kan du se hvad jeg mener? :)
Avatar billede jackass- Nybegynder
16. februar 2006 - 13:50 #2
Hov, der var lige fejl i linket der.. men jeg regner med du kan se hvad jeg mener? :)
Avatar billede tjens Nybegynder
16. februar 2006 - 14:22 #3
Hvis du mener et skærmbillede med alle felter åbne for indtastning, og opdatering af alle rækker i databasen ved tryk på sendknappen, var der en løsning i går:
http://www.eksperten.dk/spm/687801
Avatar billede cdmann Nybegynder
16. februar 2006 - 17:48 #4
<?php

if ($_POST['referer'] == 'edit_stats') {

    $iter = 0;

    while ($iter < $count ) {

mysql_query("UPDATE stats SET
    id='".$_POST['id' . $iter]."',
    navn='".$_POST['navn' . $iter]."',
    kampe='".$_POST['kampe' . $iter]."',
    maal='".$_POST['maal' . $iter]."',
    assist='".$_POST['assist' . $iter]."',
    gulkort='".$_POST['gulkort' . $iter]."',
    rodkort='".$_POST['rodkort' . $iter]."',
    mom='".$_POST['mom' . $iter]."'
    WHERE nummer = '".$_POST['nummer' . $iter]."' ")or die(mysql_error());

    $iter++;
    }

echo '<br><br>'.'statestiken er nu opdateret!'.'<a href="stats.edit.php">Refresh for at se resultat</a>';
}

?>

Ja jeg tor det er den her, selv om jeg ikke forstår det helt ?
Hvorfor en count og sådan noget
Nej jackass jeg ved ikke helt hvad du mene , men det ser smart ud : )
Jeg tænker at lave en admin.php (eller den hedder noget andet)
Hvor jeg kan se alle tabeller og hvad der står i dem.
Det kan være i forms ? Nææ det kan man vist ikke.. munnn
så jeg kunne rette dem til og gemme dem med de nye rettelser.
Det er bare? for ikke at skulle løbe ind i mysql hver gang
der er en rettelse.
Ingen har sendt et svar (er i mætte : )
Avatar billede tjens Nybegynder
16. februar 2006 - 22:46 #5
Det er lidt svært at gætte hvad du egentlig vil. Vær helt konkret i dit spørgsmål.
http://razor.dk/diverse/spm
Du nævner "alle tabeller" i seneste indlæg. Så har du vel bare brug for phpMyAdmin?
Det er ofte includeret i webhoteller, og i pakkeløsninger til egen PC som f.eks. http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html

Der er desuden en løsning i bunden af dette spørgsmål
http://www.eksperten.dk/spm/406079
hvor man har 3 php sider:
1. indtast nøglefelt
2. vis data i form
3. modtag formdata og updater database.
Prøv at studere den, hvis du selv vil skrive noget simpelt der vedligeholder en tabel.
Avatar billede cdmann Nybegynder
17. februar 2006 - 11:32 #6
# tjens
Ja det er svært at forklare, det beklager jeg meget.
Hele tiden at få det at vide er nok heller ikke fremmende for forståelsen.
Tak for din udholdenhed, trods alt.
Avatar billede cdmann Nybegynder
17. februar 2006 - 11:44 #7
Jeg tror jeg laver en almindelig hent alt ind i en php form
med tekst felter så jeg kan rette menuen og prøver med
noget select update.
Det er ment så en bruger der ikke har adgang til mysql server
selv kan rette og tilføje i sin menu og at det nye og de rettede (link mm)
ligger i databasen.