Avatar billede leneberger Nybegynder
16. februar 2006 - 12:35 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Vej på landkort frihånd?

Hvordan gør jeg det? Tegnet med pencil frihånd kan jeg ikke få jævne kanter, kan man udjævne dette? Eller er Photoshop ikke egnet til frihåndstegninger? Hvad skal man så bruge?
Avatar billede leneberger Nybegynder
16. februar 2006 - 12:37 #1
PS: Stregen skal være ca. 5 pixels bred.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
16. februar 2006 - 13:03 #2
Du skal bruge en brush i stedet, med den kan du justere hvor bløde kanter du vil have
Avatar billede leneberger Nybegynder
16. februar 2006 - 13:55 #3
Tak for svar, det blev noget bedre - tror måske det egentlige problem er, at jeg er for rysthåndet ;-( Troede det kunne korrigeres..... men finder ikke funktionen "Korriger for uren tegning" ;-)
Avatar billede fluse Nybegynder
16. februar 2006 - 14:05 #4
Ellers kan det laves med alm. kurver endten i photoshop eller illustrator. Der har hvor rolig din hånd er ikke noget at sige. Dog tager det noget længere tid end frihånd :p
Avatar billede leneberger Nybegynder
16. februar 2006 - 14:52 #5
Kan du give mig et hint hvordan man gør det? Bare funktionen, så skal jeg nok selv finde ud af at justere.
Avatar billede helle100 Nybegynder
16. februar 2006 - 19:01 #6
Hvis det kun er lige streger du har brug for, så tryk hvor stregen skal starte, hold shift nede og tryk der hvor stregen skal slutte ;o)
Avatar billede fluse Nybegynder
16. februar 2006 - 22:09 #7
Ja det kan jeg da godt... Kurver er nok nemmeset at arbejde med i illustrator, men funkgere stort set ens i photoshop...

Det værktøj du skal bruge er Penne værktøjet (pen tool).
så starter du med at sætte et punkt der hvor vejen skal starte, så sætter du næste punkt længere hende på veje, men holder musse knappen nede! så trækker du ud fra punktet sådan at linien får den rigtige bue. (du kan se to "håndtag"(på eng. handles) komme ud fra punktet, og det er dem der styre buen på hver side af punktet. så sætter du næste punkt på samme måde og så videre og så videre... Når du er noget til enden kan du så gå tilbage og justere hvor punkterne sidder, og de handels der er på hver punkt, og så ledes nudse med det til det er perfekt.
der er self. også et tilføj og fjern ancorpoint værktøj som man kan bruge når man justere.

Det lyder meget nemt... det er det ikke! det kræver øvelse, men imodsætning til frihånd kan man gå tilbage og rette de fejl der er.

Man kan også tegne vektor kurven i frihånd, og så rette den til. men der kan man løbe ind i problemer med at der er alt for lidt punkter, og at man selv skal tilføje dem.

Jeg ville anbefale den besværlige metode, ihvertfald indtil du er mere rutineret i at arbejde med vektor kurver :)

håber det kan bruges
Avatar billede leneberger Nybegynder
17. februar 2006 - 08:52 #8
Det går faktisk rigtig fremragende med at tegne med pen toolet og da det kun er små stier på et landkort jeg skal tegne, er det en overskuelig opgave. Men hvordan får jeg den ultratynde streg, som i øvrigt forsvinder hvis jeg rasterizer mit lag, til at blive 5 pixels og i en bestemt farve?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
17. februar 2006 - 09:21 #9
Ved at vælge den brush du kunne tænke dig, og så vælge "Stroke Path"
Avatar billede leneberger Nybegynder
17. februar 2006 - 12:39 #10
Den funktion har jeg ledt efter til mange andre ting SÅ længe, tusind tak!