Avatar billede maychrist Nybegynder
16. februar 2006 - 11:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Specieltegn i mail-funktion

Hej alle

Jeg har problemer med at vise fremmedsprog korrekt i emnelinien i mails. Har tjekket det både her i Danmark og i det respektive land og også i forskellige mailklienter og browsere men det er den samme fejl som opstår. har også prøvet at ændre iso typen til utf-8 samt ændre mime-typen til 7bit/8bit/quoted-printable/base64 men lige meget hjælper det.

Koden er:

$mime = "From: $yname <$ymail>\n"
          . "MIME-Version: 1.0\n"
          . "Content-type: text/html; charset=ISO-8859-1\n"
          . "Content-Transfer-Encoding: 8bit\n";

$html="html kode";

$yname="gazetk&#261;"; //håber i kan se tegnet men a'et ligner et a med en krølle/et t i bunden;

mail ( "mail@adresse.dk",$yname,$html, $mime );

Output i emnelinien er:  gazetk&#261;

Dvs at i emnelinien er a'et åbenbart blevet fortolket, hvilket den ikke må.

Håber der er nogen som kan hjælpe. Har desværre ikke selv så meget forstand på iso-standarder og mime-typer.

Maja
Avatar billede maychrist Nybegynder
16. februar 2006 - 11:02 #1
A'et bliver åbenbart også fortolket i dette system - men i variablen $yname er a'et ikke indtastet som kode.
Avatar billede maychrist Nybegynder
20. februar 2006 - 09:33 #2
Fik en nørd til at se på sagen. Viste sig at problemet var opsætningen af serveren som lige meget hvad oversatte specieltegn til html-kode. Har fået hjælpe til at oversætte det tilbage fra html-kode til iso kode og på den måde fået løst problemet.