Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 14:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Importer tekst fil med macro

Hej gutter.
Jeg får flere gange om dagen, en semikolon separeret fil med varierende fil navne. Mit ønske er at importerer disse filer til en dertil tilrettet tabel.

Jeg kan godt køre importerer med macroen, MEN der skal fil navnet være specificeret.

Kan jeg, nå jeg køre import macroen, få et browser vindue op hvor jeg kan vælge de filer jeg vil importerer?

Da jeg synes at denne her er krøllet giver den 200p

Glæder mig til at høre fra Jer
Avatar billede -anders- Juniormester
15. februar 2006 - 14:43 #1
Hej
Du kan på www.makeiteasy downloade et eks. hvor det muligt at åbne standardfil dialogboksen fra windows, og på denne måde vælge den fil du vil importere til din tabel. eks kan hentes under menuen download/eks. Det hedder OpenFileDialog. Prøvt at kikke på det, det vil løse den første del af det.

Efterfølgende skal koden på din importmakro så tilrettes
Avatar billede -anders- Juniormester
15. februar 2006 - 14:43 #2
Avatar billede jensen363 Forsker
15. februar 2006 - 14:44 #3
Dette er et eksempel på en eksportfunktion, men principperne er det samme for import

Function Vejstykke()
Dim Message, Title, Default, MyValue
Message = "Indtast sti"    ' Set prompt.
Title = "Eksport - Filstruktur"    ' Set title.
Default = "C:\"    ' Set default.

MyValue = InputBox(Message, Title, Default)

DoCmd.TransferText acExportDelim, "Eksportspecifikation", "Tabel", MyValue & "Data.txt", False, ""

    MsgBox ("Tekstfil generet, og placeret i " & MyValue)

End Function
Avatar billede jensen363 Forsker
15. februar 2006 - 14:49 #4
Importen ser således ud :

Function Import()
Dim Message, Title, Default, MyValue
Message = "Filnavn"    ' Set prompt.
Title = "Import - Filer"    ' Set title.
Default = "fil.txt"    ' Set default.

MyValue = InputBox(Message, Title, Default)

DoCmd.TransferText acImportDelim, "Importspecifikation", "Tabel", "C:\" & MyValue, False, ""

    MsgBox ("Tekstfil importeret")

End Function
Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 14:52 #5
Jeg knokler.... tik tak
Avatar billede -anders- Juniormester
15. februar 2006 - 14:57 #6
Hvis du anvender det eks. jeg henviser til må det være muligt at definere hele strengen på det filnavn der er returneret i tekstboksen den importmakro vha. at benytte VBA kode
Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 15:07 #7
Jensen>>> Hvad er Inportspecifikationen?
Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 15:16 #8
Hej Jensen, jeg tror sug du ledte mig ind på det rigtige. Her har du lidt at boltre dig med.

-Anders-, jeg nåede desværre aldrig at kikke på Hjemmesiden, måske næste gang.
Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 15:17 #9
FUCK FUCK forkert modtager.
Avatar billede jensen363 Forsker
15. februar 2006 - 15:17 #10
Importspecifikation genereres 1. gang du opsætter din importdatafil, dvs. der hvor du angiver hvad din csv-fil indeholder (tekst/dato/tal ... ).

Denne opsætning kan du gemme med et importspecifikationsnavn
Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 15:18 #11
Øh Jensen, vent lige lidt......tænke tænke hvad gør jeg
Avatar billede -anders- Juniormester
15. februar 2006 - 15:18 #12
:o) ingen problem, jeg opretter blot et spørgsmål med titlen Points til jensen363 med reff. til dette soørgsmål
Avatar billede jensen363 Forsker
15. februar 2006 - 15:18 #13
No problem ... Anders kan oprette en nyt spørgsmål som referere til dette, og "videresende" point :o)
Avatar billede jensen363 Forsker
15. februar 2006 - 15:19 #14
:o)
Avatar billede -anders- Juniormester
15. februar 2006 - 15:25 #15
Så den klaret point venter på jensen :o)

Du indleder spørgsmålet med dette "få et browser vindue op hvor jeg kan vælge de filer jeg vil importerer?", dette kan lade sig gøre med det eks. jeg henviser til (bruger det selv).

Løsningen fra jensen browser ikke, men har en fast defineret værdi på den fil du vil importere, derfor henviste jeg til sitet, da det var min opfattelse at det skulle være dynamisk.

Hvis der senere opstår behov for en mere dynamisk løsning vil jeg varmt anbefale at tage kik på det eks. jeg henviser til. :o)
Avatar billede it-elev Nybegynder
15. februar 2006 - 15:27 #16
Jeg takker jeg beggge, for god ro og orden, og jeg kikker helt sikkert på siden ved anden lejlighed
Avatar billede -anders- Juniormester
15. februar 2006 - 15:50 #17
Selv tak, og forsat god arbejdslyst
Avatar billede jensen363 Forsker
15. februar 2006 - 15:54 #18
Og tak herfra