Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 21:17 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

ip, route og iptables commads

Hej igen

Jeg har lidt problemmer med netconfigurings-kommandoerne. Jeg skulle have iproute og iptables installeret på min linux 2.6, men hverken ip, route, iptables eller ifconfig virker. Den skrives blot:

bash: ip: command not found
[emil@pc-10-98 ~]$ route

hvilket er lidt underligt. Jeg kan godt finde "man ip", "man iproute" osv. men ikke bruges commands. Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2006 - 21:24 #1
Jeg er selv igang med en debian firewall og skulle "installerer" IPTables først med kommandoen apt-get install iptables

Det kan være at IPtables ikke kører på din maskine og det skal den mig bekendt for at du kan IProute m.m.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. februar 2006 - 21:31 #2
Ligger måske i  /sbin/iptables  etc.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 21:31 #3
godt forslag... men min program er installeret med yum til fedora som jeg går ud fra er tilsvarende debians apt-get. Desuden tjekkede jeg lige mine services og iptables kører... øv
Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 21:32 #4
ja den ligger i /sbin/ skal jeg altid kalde den på den måde så eller kan man tilføje den til det normalt tilgængelige eller sådan noget?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2006 - 21:45 #5
prøv at køre kommandoen iptables -L (stort l) for at se din running config som bekræftigelse på at deamonen køre ordentligt
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 21:46 #6
Et par ting her:
Ja, den skal ligge i /sbin/iptables - brug feks "which iptables" næste gang du leder efter en specifik eksekverbar fil på dit system.
I og med at den ligger i /sbin så er det kun root der kan køre den, så du skal være root.
iptables er ikke hverken en daemon eller en service. Det er et lille program til at manipulere den firewall der er indbygget i Linux kernel ved navn Netfilter.
Netfilter = firewall
iptables = kommando til at konfigurere Netfilter.

En firewall kræver typisk en driver, og iptables er i de færdigpakkede distroer typisk med som moduler.
Prøv først lsmod (som root) for at se om din ip_tables og iptable_filter moduler er loadede. Disse er en forudsætning for at Netfilter kan virke. Hvis de ikke er der, forsøg "modprobe ip_tables" (igen, som root). Hvis den siger at den ikke har modprobe kommandoen skal du installere module-init-tools pakken.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 21:51 #7
de køre begge fint ser det ud til. nu vil jeg bare gerne kunne skrive dem ind i $PATH så jeg ikke behøver at skrive /sbin/ip for at køre kommandoerne. Kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 21:55 #8
prøv først "echo $PATH" som root, for at se om /sbin er i root's path (skulle den meget meget meget gerne være).
en anden brugbar kommando er "env" som viser hele dit environment. Vær opmærksom på at den afhænger af hvilken bruger du er logget ind som.

moduler er ikke eksekverbare, så du skal egentlig ikke skrives ind i nogen path. Linux er intelligent nok til automatisk at indlæse moduler når du benytter iptables kommandoen (ok.. det er ikke 100% rigtigt, men det er forklaring nok for nu - Jeg ved at du lige installerede linux her i weekenden).
Der er typisk en modules.conf fil hvor man kan lægge navne på de moduler man gerne vil have indlæst under boot. Kig i /etc hvor alle conf filerne er.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 22:00 #9
printer her hvad echo $PATH giver:

[root@pc-10-98 emil]# echo $PATH
/usr/kerberos/sbin:/usr/kerberos/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6/bin:/home/emil/bin

det ser ikke ud til sbin er med.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 22:43 #10
Skriv "whoami"
Hvis du ikke er root, så skriv su og dernæst dit root password.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 22:45 #11
jeg er root:

[root@pc-10-98 emil]# whoami
root

jeg tror bare ikke min sbin er tilføjet til $PATH.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 22:49 #12
nah, ok. Tilføj den i /etc/profile (det er sommetider distributionsafhængigt hvor PATH sættes, men det skulle være der for Fedora også).
Avatar billede ingerslev Nybegynder
14. februar 2006 - 22:53 #13
der er den tilføjet... underligt...
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 23:44 #14
Hvad så hvis du skriver "source /etc/profile" ?
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 00:08 #15
der sker slet ikke noget... hvad skulle der ske?
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2006 - 00:09 #16
Den skulle gerne opdatere dit environment så $path blandt andet bliver indlæst forfra.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 00:14 #17
jeg skal stadig skrive /sbin/ip. Endda selvom jeg går ind i mappen /sbin/ så skal jeg stadig skrive /sbin/ip før det virker.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2006 - 00:15 #18
Jeg er træt og skrider i seng nu.. det du må gør lige nu og her som workaround er at sætte den variable som temp med
export PATH=/sbin:$PATH
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 00:17 #19
okay... det prøver jeg... tak for hjælpen og sov godt :)
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2006 - 14:50 #20
Så vi er friske igen.

Jeg måtte en tur til bogen her, og så vidt jeg kan konstatere så må det gøres på samme måde som når man vil have java tilføjet i path.

Der findes en folder i Fedora som hedder /etc/profile.d/
Prøv at smide en tekstfil ind i den og i filen skal der kun være en linje som siger:
PATH=/sbin:$PATH
Kald feks filen path.sh, og så skriv chmod 755 /etc/profile.d/path.sh
Log ud af terminalen (kommando: exit), og log ind i en ny terminal.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 20:39 #21
det virker! lækkert... Hvis erikjacobsen og strych9 lægger et svar så skal i få points.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2006 - 20:41 #22
Jeg samler slet ikke på point, tak. Jeg ville nu nok bare beholde /sbin/iptables i dit script - det er så rart at se hvor tingene kommer fra ;)
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 20:45 #23
hehe... det er bare det jeg bliver så frustreret når jeg glemmer at skrive stien til commands og der så står bash - missing command eller lign.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2006 - 20:50 #24
Yo!

Så det virkede.. Det er en noget fjollet måde der benyttes i Fedora, men ok, nu skal jeg nok undlade at lægge flamebait til Fedora fanatikere hehe...
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 20:54 #25
bare det virker, så jeg sådan set tilfreds indtil videre... du skal have mange tak og selvfølgelig points!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2006 - 21:15 #26
"bash - missing command" - ja, det er jo træls at få at vide man har lavet en fejl.

Men ok, jeg siger det er rart, men det er faktisk mere end det. Det er mere sikkert at skrive /sbin/iptables hver gang

1) Hvis du lader bash finde iptables i din søgesti (PATH) hver gang, ved du ikke om den kommer fra /sbin. En ihærdig hacker, der kommer ind på din maskine uden root-adgang kan formentlig søgestien for dig eller for root. Hvis der deri er et katalog før /sbin, som han med sin ikke-root adgang har skriverettigheder i, kan han lægge et dummyscript med navnet iptables, som så bliver udført i stedet for det rigtige script. Derved har du ingen firewall-beskyttelse efter næste genstart. Selv om det ikke gælder for din søgesti i dag, kan det ske engang i fremtiden, og så kan det principielt gælde for alle programmer i /sbin.

2) Hvis du nu staver forkert i en kommando, kan du komme til at udføre et program fra /sbin uden at ønske det. Og er du root kan det jo have sjove konsekvenser.

Så: Nej tak til /sbin i søgestien, og skriv /sbin hver gang du skal bruge noget derfra. Der er (ofte) gode grunde til de standard opsætninger man møder. Eller også er jeg bare paranoid.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 21:18 #27
du har sgu nok ret... det kan også være jeg bliver klogere... men for nu så tror jeg, jeg beholder det. Men tak for det :)
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2006 - 21:26 #28
Du er paranoid Erik ;)
Der er nogle folk som sidder med en masse beslutningskraft når de forskellige distroer udformes som er yderst anale omkring sikkerhed. Så meget at det skaber forvirring blandt noobs. Har hørt disse argumenter før, og synes de er lidt søgte. Det bliver først grimt når "." er i ens path, men det er så selvfølgelig bare min mening..

NB. Konsekvensen af at have . i sin path er at en bruger kunne lægge et script i sin home folder og kalde det feks "ls". Root går ind i folderen og skriver ls for lige at checke på brugeren en dag, og så er der insta-root til brugeren, hvis han ellers har scriptet ordentligt. Dette vil jeg kalde en reel trussel, meeeen det andet kommer man vist om ved bare med aktiv brug af tab completion.
Avatar billede strych9 Praktikant
15. februar 2006 - 21:36 #29
Iøvrigt Ingerslev, hvis man kan tillade sig skamløs selvpromovering her, så vil du muligvis have glæde af at læse den her: http://www.eksperten.dk/artikler/313
En artikel jeg skrev for længe siden her, og det er min opfattelse at nogle folk har haft god fornøjelse af den. Faktisk har 208 E-brugere allerede læst den kan jeg se.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
15. februar 2006 - 21:46 #30
Det ser jo meget interessant ud. Har kigget i smule på bash før, men nåede ikke så meget. Ligger den lige som bookmark så jeg kan læse den en anden gang, for jeg har et par afleveringer der skal skrives i LaTeX, og for alle som har prøvet det, ved de nok at det tager lidt tid, hvis man ikke er helt inde i det :)