Avatar billede a-a-a Nybegynder
14. februar 2006 - 17:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Trådløs forbindelse ml. to lokale netværk over større afstand

Hej.
Først vil jeg sige, at mange har spurgt om lignende spørgsmål, men jeg synes stadig ikke jeg har fået et svar jeg 100% kan bruge.

En kammerat og jeg bor i samme lejlighedskompleks, blot nogle opgange fra hinanden. Umiddelbart er afstanden så kort at en stærkere trådløs ruter skulle kunne nå imellem os, men det lader sig tilsyneladende ikke gøre, nok pga. de mange vægge der trods alt er imellem os.
Spørgsmåler er hvilke (trådløse) muligheder vi har for at få forbundet voes to lokale netværk. Det må ikke være via internettet, da pointen bl.a. er at dele dette. Jeg har bl.a. set på en række acces-points. Er det er god løsning? Alle kreative forslag er velkomne, dog har vi ikke råd til løsninger til mange tusinde kroner.
Jeg ved der er mange forskellige meninger, men bare diskuter løs, så en noob som mig kan få ideer ;)
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 18:06 #1
Sådan som jeg forstår spørgsmålet vil i gerne dele den samme internet forbindelse. Jeg ville foreslå en router, der kan i dele internetforbindelsen, og i kan samtidigt gøre så det kun er jer der får adgang til den trådløse forbindelse.
Jeg har selv en router der understøtter et trådløst nætværk, og den kan række over hele husket.

Et link til routeren jeg har:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45832

Håber du kan bruge mit svar :)

- Frederik
14. februar 2006 - 18:28 #2
... og som MODTAGER ka' du jo bruge den bedste USB baserede 'dims'. I en regntæt pose og ud af vinduet på en lang pind. (Det har min nabo gjort for at kunne trække på mit WLAN - med min godkendelse...). For Senderens vedkommende (næsten) det samme trix.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. februar 2006 - 21:26 #3
I vil forbide de to netværk i har i dag.

Jeg går ud fra at i hver her en trådløs router, hvilke!
Har disse bridge funktion?

I kan jo anbringe antenner udendørs en antenne hver og så bruge en bridge hver til at forbinde de to netværk. Nogle routere understøtter bridge funktionen. Andre kan opdateres til den. Andre igen kan bare ikke.

Linksys WRT54GL (tidligere WRT54G) kan opdateres til denne funktion. Men kan også købe færdige vandtætte bridge løsninger der bygger på denne router: http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php indlæget af 01.13.06 6:19 pm
Avatar billede a-a-a Nybegynder
15. april 2006 - 18:47 #4
Undskyld den lange responsetid, men har ikke haft netadgang i en evighed.

Vi har ikke nogle rutere endnu, da vi vil vente til vi finder en ordentlig løsning. En vandtæt bridge er selvfølgelig en løsning, men en lidt dyrere af slagsen. Samtidig er problemet, at antennerne el. den udendørs bridge, ikke kan nå hinanden uhindret selv om man hejser en antenne ud af vinduet, da jeg bor på hjørnet af lejlighedskomplekset, og han ca. på midten. Jeg har ingen vinduer ud mod den side han har vinduer, og ej heller til den fælles gård. Alternativt er jeg nød til at bore hul gennem ydermuren for at få antennen ud på den rigtige side, hvilket jeg helst vil undgå.
MEN, kender i nogle rigtig kraftige bridgerutere? Tænkte at hvis vi begge har en sådanne, må man sgu da ku' nå hinanden...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. april 2006 - 16:17 #5
Trådløst netværk er ikke meget for hjørner og du kan ikke uden at få en sendetilladelse få lov til at sende kraftigere end standart routeren gør.

Men se dette indlæg: 01.13.06 6:19 pm på http://www.dd-wrt.org/ der har du da en vandtæt router. Med lidt held kan du bounce signalet af en anden bygning og alligevel få signal igennem. Men når man gør det kan man ikke opnå fuld hastighed.
Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. juni 2006 - 15:39 #6
Der er ingen af jeres svar jeg direkte har kunnet bruge desværre. Dog har du "james t dk" givet mig nogle ideer, og du få pointene.
Du blir' bare nød til først at poste et svar...
Avatar billede a-a-a Nybegynder
28. november 2006 - 12:19 #7
spørgsmålet lukkes!