Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 17:37 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til design side.

Hej.

Kan man lave én fil hvor hele webstedets design er, så man kun skal rette denne ene fil hvis ens layout skal ændres.

- Frederik
Avatar billede overchord Nybegynder
14. februar 2006 - 17:50 #1
Ja, proev at laesse om Cascading stylesheets (CSS). Hvis du googler paa det findes der et hav af tutorials. Men dette bruges netop til at kontrollere stoerstedelen af designet fra en enkelt fil.
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 18:08 #2
Kender til css, men tænkte nu mere på om man kunne lave en .php fil hvor man gemmer et design i?

- Frederik
Avatar billede jaw Nybegynder
14. februar 2006 - 18:21 #3
F.eks. kan man include filer, så f.eks. top og bund altid er det samme, så er det kun de 2 du skal ændre i for at ændre i "alle filer".

Eks.:
<? include("header.php");
--- sidens indhold ---
include("footer.php"); ?>
Avatar billede 2c Nybegynder
14. februar 2006 - 18:23 #4
Du kan lave menuer/header/footers i separate filer, og så inkludere dem fra de forskellige sider ved hjælp af include. Eksempel:
<?php
  include('menu.php')
?>

Du kan også lave en side hvor alt designet er, og så inkludere sider med inhold. Det gøres på samme måde, men så skal alle links være til forsiden, med en parameter, der fortæller hvad der skal inkluderes.
Avatar billede 2c Nybegynder
14. februar 2006 - 18:23 #5
To late :(
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 18:31 #6
Hvis jeg f.eks. har et design der ser sådan her ud:

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">

<title>testside</title>
</head>

<body>

<div align="center">
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="761" height="747" id="AutoNumber1">
    <tr>
      <td width="761" height="112" colspan="2">Banner</td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="117" height="631">Menu</td>
      <td width="638" height="631">Indhold</td>
    </tr>
  </table>
</div>

</body>

</html>

Kan jeg så inkludere en menu der hvor der står menu, så hvis mna trykker på et link i menuen, så bliver det vist der hvor der står indhold? eller skal hele siden opdateres? og hvordan kan jeg linke mellem de forskellige sider så jeg ikke skal til at lave 100 forskellige stier til links, kan dette gøre på en smart måde?
Avatar billede cronaldo Nybegynder
14. februar 2006 - 18:35 #7
Du kan lave det som xuzem har skrevet og så lidt udviddet:

<?
$pageid = $_GET['pageid'];
?>
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">

<title>testside</title>
</head>

<body>

<div align="center">
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="761" height="747" id="AutoNumber1">
    <tr>
      <td width="761" height="112" colspan="2">Banner</td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="117" height="631">Menu</td>
      <td width="638" height="631">
      <? if($pageid == "1"){ include("profil.php");
        } else if($pageid == "2"){ include("artikler.php");
        } else { include("nyheder.php");
        }
      ?>
      </td>
    </tr>
  </table>
</div>

</body>

</html>

<< det gør sådan at hvis man skrive index.php?pageid=1 så henter den "profil.php" og hvis man så ikke har angivet pageid eller det angivne pageid ikke findes så henter den nyheder.php .. osv. :)
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 18:37 #8
øøhm cronaldo kan jeg få en forklaring til det du gør??
Avatar billede cronaldo Nybegynder
14. februar 2006 - 18:53 #9
<?
//Henter væredien af pageid fra adresselinjejn. www.ditdomæne.dk/index.php?pageid=1 .. så er værdien af pageid = 1 :)
$pageid = $_GET['pageid'];
?>
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">

<title>testside</title>
</head>

<body>

<div align="center">
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="761" height="747" id="AutoNumber1">
    <tr>
      <td width="761" height="112" colspan="2">Banner</td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="117" height="631">Menu</td>
      <td width="638" height="631">
      <?
        //Hvis pageid = 1, så hent den her fil
        if($pageid == "1"){ include("profil.php");
        //Lukker løkken med "hvis pageid = 1".
        }
        //Åbner ny løkke. Hvis pageid = 2, så indclude artikler.php
        else if($pageid == "2"){ include("artikler.php");
        //Lukker løkken "hvis pageid = 2".
        }
        //Hvis pageid ikke er = noget eller hvis pageid ikke = noget af det der er angivet.
        else { include("nyheder.php");
        }
      ?>
      </td>
    </tr>
  </table>
</div>

</body>

</html>
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 19:02 #10
hvordan skal min link kode til de forskellige sider så være?

evt. et eksembel på hvordan menu.php kunne se ud?
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 19:06 #11
skal de enkelte sider så have tildelt et id? og hvordan gør man så det??
Avatar billede 2c Nybegynder
14. februar 2006 - 19:38 #12
Dit eget foreslag er også godt. Sådan har jeg selv opbygget min hjemmeside(www.clauskc.dk). Der hvar du har skrevet menu kan du istedet skrive:
<?php
  include('menu.php')
?>

Min menu.php side ser så således her ud:

<table width="100%" border="0" cellpadding="4" cellspacing="1"><tr><td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="index.php">Forside</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="cv.php">CV</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="skole.php">Skole</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="projects.php">Projekter</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="guestBook.php">Gæstebog</a></td><td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="links.php">Links</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="/serenety/">Blog</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="billeder.php">Billeder</a></td>
<td width="11.11%" align="center" valign="bottom"><a style="color:#FFFFFF"  href="movies.php">Film</a></td>
</tr></table>

Den kan som sagt så inkluderes fra alle dine sider med
<?php
  include('menu.php')
?>

Så kan du lave en template fil, som du laver alle dine sider efter.
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 19:47 #13
øøhm nu er jeg så lige lidt forvirret.. Hvor definerer man hvilket id siden har?

når denne funktion skal virke, skal index.php fx. have id 1, nyheder id 2:

<?
$pageid = $_GET['pageid'];
?>

Hvor bliver det bestemt hvilket id siden har?
Avatar billede cronaldo Nybegynder
14. februar 2006 - 20:56 #14
Okay. Skriv hvilke sider du har, så indsætter jeg det i din side, incl. id's og menu :)
Avatar billede cronaldo Nybegynder
14. februar 2006 - 21:12 #15
men med den funktion, så skal du skrive det her EFTER index.php i adresselinjen: ?pageid=(id)

Altså, hvis du skriver

if($pageid == "1"){ include("nyheder.php"); }

Så includerer den KUN nyheder.php hvis der står index.php?pageid=1 .. forstår du? :)
Avatar billede Frederik Nybegynder
14. februar 2006 - 21:36 #16
Det forstår jeg godt, det er bare med hvordan man giver siderne et id... :)

Hvis man fx. skal have siderne:

index.php
nyheder.php
links.php
Avatar billede cronaldo Nybegynder
15. februar 2006 - 00:03 #17
det bestemmer du jo selv :)
index.php er jo ikke en side du kan give et id? index.php er det der står i:
else { } ..

nyheder kan du selv bestemme om det skal være 1 eller for den sags skyld 73 .. du skal bare skrive: if($pageid == "73"){ include("nyheder.php");

Nu skal jeg skrive det på PHP'sk -> dansk:

if($pageid == "1"){
include("nyheder.php");
} else if($pageid == "2"){
include("links.php");
} else {
include("forside.php");
}

hvis variablen $pageid er lige med "1", så inkluder nyheder.php ellers hvis variablen $pageid er lige med "2", så inkluder links.php, ellers hvis variablen $pageid ikke er lige med nogen af dem eller ikke er sæt, så inkluder siden forside.php .. Det hele sker på index.php

Er det til at forstå ? B)
Avatar billede Frederik Nybegynder
15. februar 2006 - 09:32 #18
Hvor skal jeg så bestemme det? f.eks. i nyheder.php, skal jeg ikke skrive noget i den fil så den får id 1 ?
Avatar billede 2c Nybegynder
15. februar 2006 - 10:25 #19
Nej, det skal du ikke. Men alle links til nyheder php skal så skrives på denne måde:
index.php?pageid=1
Avatar billede Frederik Nybegynder
15. februar 2006 - 14:48 #20
hvordan ville det så komme til at se ud hvis man linker til nyheder?? Kan du prøve at skrive hele koden?? For jeg forstår ikke så meget af det.
Avatar billede 2c Nybegynder
15. februar 2006 - 15:17 #21
Sådan her:
<a href="index.php?pageid=1">nyheder</a>

Så vil din index.php inkluderer nyhedssiden.
Avatar billede Frederik Nybegynder
15. februar 2006 - 15:45 #22
Mange tak :) Nu har jeg fået det til at virke :)
Avatar billede Frederik Nybegynder
15. februar 2006 - 15:46 #23
cronaldo, smider du et svar?
Avatar billede sezz Nybegynder
16. februar 2006 - 23:14 #24
Lige en fejl herfra :)
<?
if($pageid == "1"){ include("nyheder.txt");}
else if($pageid == "2"){ include("galleri.txt");}
else if($pageid == "3"){ include("links.txt");}
else if($pageid == "4"){ include("fun.txt");}
else if($pageid == "5"){ include("gbog.php");}
else if($pageid == "6"){ include("guide.txt");}
else if($pageid == "7"){ include("skole_text.php");}
else if($pageid == "8"){ include("kontakt.txt");}
else { include("forside.php");}
?>

Hvorfor viser den forsiden.php på alle siderne?
Undskyld jeg bryder ind...
SeZZ
Avatar billede sezz Nybegynder
16. februar 2006 - 23:15 #25
*
<li><a href="index.php">Forside</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=1">Nyheder</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=2">Galleri</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=3">Links</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=4">Fun</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=5">Gæstebog</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=6">Guides</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=7">Skole</a></li>

<li><a href="index.php?pageid=8" class="shop">Kontakt</a></li>

*Linksne*
Avatar billede Frederik Nybegynder
18. februar 2006 - 11:24 #26
Jeg har lavet en fil der hedder menu.php i den står der

<b>
<a href="index.php?pageid=">Forside</a>
<a href="index.php?pageid=1">Nyheder</a>
<a href="index.php?pageid=2">Artikler</a>
<a href="index.php?pageid=3">Gæestebog</a>
<a href="index.php?pageid=4">Links</a>
</b>

I min index.php har jeg så koden

<?
            if($pageid == "1"){ include("Nyheder.php");
        }
        else if($pageid == "2"){ include("Artikler.php");
        }
        else if($pageid == "3"){ include("Gæstebog");
        }
        else if($pageid == "4"){ include("Links");

        else { include("undersider/forside.php");
        }
      ?>

Du skal bruge koden i menu.php til at give id'et, og i index.php henter den så den pågældende side..

Det er i hvert fald sådan jeg har fårstået det, og det virker da også her på min maskine :)

- Frederik
Avatar billede Frederik Nybegynder
18. februar 2006 - 11:24 #27
Man så bare lige huske a include menu.php i index.php, så menuen bliver vist. :)
Avatar billede bigtime Nybegynder
08. august 2008 - 08:13 #28
ved godt det er et gammelt spørgsmål men.
hvordan vil side nyheder.php se hvis google får fat i den ?
så er der da ikke includeret indexpage ?
Avatar billede dkfire Nybegynder
08. august 2008 - 10:50 #29
Google vil aldrig kunne se at der er en Nyheder.php, da der ikke er nogen links til den side fra index.php. På din index side vil der kun være links til sig selv, med et parameter som fortæller hvilken side index siden skal hente indhold fra.
Avatar billede bigtime Nybegynder
08. august 2008 - 14:03 #30
hvad kan man så gøre for at google fanger det der stå på siderne så
Avatar billede dkfire Nybegynder
11. august 2008 - 19:09 #31
Google vil følge de links som du skriver i din index.php, dvs den vil se siderne index.php?pageid=1 , index.php?pageid=2 , index.php?pageid=3 osv.

Hvis Google ser nyheder.php, vil den jo bare se den side uden noget af hoved designet.