Avatar billede fl Nybegynder
29. april 2001 - 23:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

php scricp kørt med cron job

Er der nogle af jer der kan fortælle mig hvordan jeg kører et php script via et cron job ??
php er ikke konfigureret som standalone.
dvs. jeg har ikk en fx /usr/local/bin/php
Avatar billede chruker Nybegynder
30. april 2001 - 00:29 #1
Hvis du har wget eller lignende installeret så kan du bruge den til at kalde url\'en.
Avatar billede fl Nybegynder
30. april 2001 - 00:37 #2
hm kan du give mig et eks.
scriptet hedder update.php og skal køres en gang i døgnet

Jeg kender ikke wget, men jeg kan sikkert installere det hvis jeg kan finde det.
Avatar billede half_d Nybegynder
30. april 2001 - 00:54 #3
Jeg bruger selv denne her til at kalde et script hver morgen kl. 7.30 :
30 7 * * * /usr/local/bin/wget -q http://topdog.dk/crons/testmail.php
Avatar billede half_d Nybegynder
30. april 2001 - 01:00 #4
Lav en fil der hedder cron.job og skriv din cron kommando i den.
(f.eks. noget i stil med den jeg har ovenfor)

Installér cron jobbet ved at skrive
crontab cron.job
Når du står i det dir. hvor cron.job ligger.

Du kan checke at jobbet er installeret ved at skrive
crontab -l

Hvis der er en fejl eller du vil reinstallere jobbet, kan du fjerne alle jobs ved at med kommandoen
crontab -r
Avatar billede webmasterdk Praktikant
30. april 2001 - 01:12 #5
off topic >> nogen der ved hvot man kan få en server der gratis tilbyder cronjobs??
Avatar billede half_d Nybegynder
30. april 2001 - 01:13 #6
webmasterdk - Webhotel?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
30. april 2001 - 01:17 #7
nej, med gratis mener jeg komplet gratis, jeg har allerede webhotel hos skodpaq!
Avatar billede half_d Nybegynder
30. april 2001 - 01:19 #8
Næh, det ved jeg ikke lige.
For at man kan bruge cron ordentligt skal man jo gerne ha\' ssh adgang, og det er da ikke så jævnt mange der tilbyder det gratis....?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. april 2001 - 07:05 #9
> Jeg kender ikke wget, men jeg kan sikkert
> installere det hvis jeg kan finde det.

Hvis du kan \"installere\" wget, kan du også \"installere\" php som standalone... :)

Det er jo egentlig bare en fil, som skal ligge et-eller-andet sted...
Avatar billede fl Nybegynder
30. april 2001 - 07:41 #10
Jeg har nu installeret wget. men mit script bliver ikke exekveret O(
Avatar billede fl Nybegynder
30. april 2001 - 07:56 #11
--> half_d opret lige et nyt svar. Det var mig der lavede en fejl
Avatar billede myplacedk Nybegynder
30. april 2001 - 08:06 #12
Er du sikker på at wget virker?
Prøv \"wget http://jubii.dk -O testfil.html\"
Url\'en er bare en fil du VED man kan downloade, og filnavnet må meget gerne ved MED en absolut sti, så du ved hvor filen havner.

Så er det bare at se om fx \"testfil.html\" eksisterer. Hvis ikke, så har du et problem med wget... :)
Avatar billede lojmann Nybegynder
30. april 2001 - 08:39 #13
Kan du ikke bare lave et CRON JOB, som kalder pico med et parameter på?
Avatar billede half_d Nybegynder
30. april 2001 - 14:06 #14
Jeg opretter lige et nyt svar :)
Virker det?
Avatar billede fl Nybegynder
30. april 2001 - 17:14 #15
jeps det virker nu...

jeg sad bare og sov da jeg lavede cron jobbet..
jeg skrev stien til scriptet og ikke url
Avatar billede half_d Nybegynder
30. april 2001 - 17:16 #16
Perfekt :)