Avatar billede henrik_m Nybegynder
13. februar 2006 - 19:36 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Søgning ud fra dato

Jeg er ved at lave en søgning hvor følgende indgår:

sagsdatovurd > '01-01-2005'

Hvordan får jeg selv datoen udskiftet med den jeg får fra formularen indsat i sql forespørgslen?
...request.form("startdato") virker ikke fejl i syntax....

Håber der er en der kan hjælpe.

Henrik
Avatar billede tofte Juniormester
13. februar 2006 - 20:38 #1
prøv at posten hele linien som giver fejl/selve sqlsætningen som med request.form mm
Avatar billede henrik_m Nybegynder
13. februar 2006 - 21:15 #2
Her er hele SQL'en hvor jeg har forsøgt mig med request.form - Det virker ikke.
"(SELECT COUNT(id_sag) AS antal FROM qry_sag where (user = '" & id_user & "') and (dato between 'request.form(startdato)' and 'request.form(slutdato)'))"
Avatar billede tofte Juniormester
13. februar 2006 - 21:35 #3
Du mangler i hvert fald "& xx &" omkring request.form så din sql kommer til at se sådan ud.

"(SELECT COUNT(id_sag) AS antal FROM qry_sag where (user = '" & id_user & "') and (dato between '"&request.form(startdato)&"' and '"&request.form(slutdato)&"'))"
eller
"(SELECT COUNT(id_sag) AS antal FROM qry_sag where (user = '" & id_user & "') and (dato between #"&request.form(startdato)&"# and #"&request.form(slutdato)&"#))"
Avatar billede henrik_m Nybegynder
13. februar 2006 - 21:40 #4
Jeg får så en fejl:

Request object, ASP 0102 (0x80004005)
The function expects a string as input.

Udskifter jeg '"&request.form(startdato)&"' med f.eks. '01-01-2005! virker det? Der må være et eller andet med syntax'en som ikke virker når jeg benytter request.form
Avatar billede tofte Juniormester
13. februar 2006 - 21:56 #5
min fejl. Du skal bruge request.form("startdato") hvis du vil have parametern startdato fra en form fra den forrige side. Ellers er den null
Avatar billede henrik_m Nybegynder
13. februar 2006 - 22:06 #6
Så får jeg en Expetet end of statement pga. "" om startdato.....

Har lige forsøgt at gøre det uden between som vist nedenfor men også her Expetet end of statement...
"SELECT COUNT(id_sag) AS antal FROM qry_sag where (user = '" & id_user & "') and (sagsdatovurd >'request.form("startdato")')"

Håber du kan se fejlen i syntaxen
Avatar billede tofte Juniormester
13. februar 2006 - 22:26 #7
men der skal stadig "&&" om selv om du har " om startdato :
"(SELECT COUNT(id_sag) AS antal FROM qry_sag where (user = '" & id_user & "') and (dato between '"&request.form("startdato")&"' and '"&request.form("slutdato")&"'))"
Avatar billede henrik_m Nybegynder
13. februar 2006 - 22:47 #8
Fantastisk - Det virker!

Tak for hjælpen - Husk at komme med et svar!
Avatar billede tofte Juniormester
13. februar 2006 - 22:51 #9
Det var heldigt, det kommer her. Det er noget af det sværeste de første 100 gange man laver SQL sætninger. En hjælp kan være at skrive på skærmen med response.write i stedet for at at køre den, så er det forholdsvis nemt at se hvor det går galt. Dog kan man stadig får syntax error.
Avatar billede henrik_m Nybegynder
14. februar 2006 - 08:26 #10
Jeg syntes ofte at syntaxen driller - Har læst en bog om ASP men den handlede mest om de overordnede funktioner - Der var ikke meget om selve syntaxen - Hvis du/i kan anbefale en bog eller et sted jeg kan blive klogere - så skriv venligst...
Avatar billede henrik_m Nybegynder
14. februar 2006 - 08:29 #11
Øv
Avatar billede henrik_m Nybegynder
14. februar 2006 - 08:29 #12
Hvorfor kan jeg ikke acceptere dit svar - Er det fiodi jeg har skrevet en kommentar?
Avatar billede tofte Juniormester
14. februar 2006 - 13:07 #13
Har du mulighed for at vælge mig i boksen eller er det det som mangler? Det er svært at finde en bog om emnet.
Avatar billede henrik_m Nybegynder
14. februar 2006 - 13:29 #14
Takker