Avatar billede dennism Nybegynder
13. februar 2006 - 10:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

PHP: Sudoku-spil

Jeg sidder og arbejder på et programmere et sudoku-spil. Jeg har tænkt mig at bruge PHP/JavaScript.
Indtil videre har jeg lavet følgende:
http://www.demaweb.dk/sudoku/

Jeg kunne godt tænke mig, at mit system kunne lave nogle forskellige forud-genererede sudoku'er i tre forskellige sværhedsgrader.
Men det mener jeg, at hvis vi f.eks. har sværhedsgraden let, så vil jeg gerne have, at hver sudoku har et id, således at sudokuen kan genfremkaldes, og dermed kan folk f.eks. spille den samme sudoku og sammenligne resultater.

Som I kan se, så har jeg på mit nuværende spil lavet 81 buttons, som jeg har valgt at nummerere i læseretning.

Mit spørgsmål er, om der er nogen der kan give mig en idé til, hvordan jeg løser mit problem? Kan ikke se, hvordan jeg kan opstille en algoritme som udfylder nogle felter på forhånd.

(beklager, men har ikke flere point)
Avatar billede albi Nybegynder
13. februar 2006 - 10:42 #1
Du kunne måske lave en database (eller bare nogle .txt-filer) hvor du hentede hvordan de skulle være, og svaret.

fx. ved at starte med en random funktion, og så loade
sværhedsgrad_randomnr.txt der fortæller at felt 1=2 felt 2 er tomt osv.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. februar 2006 - 11:09 #2
Kan du hjælpe mig med en ide til, hvordan jeg laver disse udregninger af, hvilke tal er fra start skal være i felterne?
Avatar billede albi Nybegynder
13. februar 2006 - 11:28 #3
hmm jeg tror det nemmeste ville være at sætte sig ned og finde på dem selv... eller kopiere dem fra en bog... Skrive ned felt for felt i en .txt-fil og hente den. (se fx. http://www.eksperten.dk/spm/604036)...

du kan også "bare" lave en lang udregning med noget random hvor du udfylder en linie af gangen, og så laver det så den finder et nyt tal, hvis det allerede er brugt i rækken/kolonnen eller boksen.
Avatar billede dennism Nybegynder
13. februar 2006 - 18:17 #4
Jeg er nu ved at have lavet et system, som genererer tilfældige korrekte sudoku-spil (9x9).
Jeg kunne nu godt tænke mig at vide, hvordan jeg bestemmer hvilke tal der skal fjernes, for at sudoku-spillet kun har én løsning? Er der nogen regel for det (håber jeg)?

Hvordan er standarden mht. hvor mange tal der skal fjernes for forskellige niveauer?
Avatar billede dennism Nybegynder
17. februar 2006 - 10:06 #5
.lukker