Avatar billede celcius Nybegynder
13. februar 2006 - 06:20 Der er 2 kommentarer

Join fra 2 tabeller

Jeg har den her forespørgsel:

SELECT tabel1.felt1, tabel2.felt2 FROM tabel1, tabel2 WHERE tabel1.IDfelt=tabel2.IDfelt

Jeg henter data fra 2 tabeller - det fungerer fint. Men... felterne hedder det samme. Altså felt1 og felt2 har samme navn i hver sin tabel. Hvordan skriver jeg dem begge ud? Jeg kan jo ikke bare skrive:

Response.write rs.fields("navn") & " - " & rs.fields("navn")

Skal jeg virkelig omdøbe feltet i den ene tabel og rette 1200 km. kode eller er der en smartere måde?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. februar 2006 - 07:31 #1
SELECT tabel1.felt1 AS nytnavn, tabel2.felt1 AS andetnytnavn FROM .....
Avatar billede horsmark Nybegynder
13. februar 2006 - 14:21 #2
og selvfølgeligt derefter -> Response.write rs.fields("andetnytnavn")

læs mere her: (søg efter "A table reference can be aliased")
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/select.html