Avatar billede clauzzzz Nybegynder
12. februar 2006 - 21:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Cellereference i kildedata

Hej

I kildedata-feltet til et diagram henviser jeg til en liste med tal, der opgøres per uge. Der kommer et tal til hver uge, hvorved listen ved årets slutning bliver på 52 tal under hinanden i een række.I løbet af året vil jeg gerne udvide referencen med et tale per uge, så jeg ikke får en masse nuller med i diagrammet for de fremtidige uger, ligesom jeg i visse tilfælde gerne vil kunne nøjes med at vise de sidste 20 uger. Den aktuelle uge og antallet af uger der eventuelt skal vises er i forvejen at finde i andre ark.

Dette har jeg bare ikke kunnet finde ud af.

I korthed:
='Target vs Actual'!$A$1:$X$7]
...henviser til årets første 7 uger. Hvordan refererer jeg til den celle hvor tallet 7 bliver opdateret til 8 i næste uge?

Hilsen Den svedende
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
12. februar 2006 - 21:22 #1
52 tal under hinanden i een kolonne s'føli
Avatar billede b_hansen Novice
13. februar 2006 - 08:09 #2
Hvis det udelukkende er til brug i et diagram, kan det løses på en anden måde.
Jeg antager, at du har ugenumre i række 6 og værdier i række 7.

Tallene for de enkelte uger kommer vel fra cellereferencer til andre mapper eller ark. Hvis dette er tilfældet, skal du i indkapsle cellereferencen i en =HVIS(cellereference<>0;cellereference;#I/T)
Hvis du laver formlen på denne måde, vil det stå #I/T i cellen, når der ikke er en værdi for ugen. Og #I/T (Ikke Tilgængelig) medfører, i mange tiflælde, at cellen så ikke medtages i en grafisk fremstilling.
Tilsvarende skal du gøre for rækken med ugenumre: =HVIS(A7<>0;"Uge 1";#I/T). På den måde vil der så heller ikke stå noget på X-aksen.

I grafen skal du nu sætte dataområdet til at dække hele året. Så tilføjes de nye uger, når de tilføjes i de bagvedliggende dataark.
Avatar billede b_hansen Novice
13. marts 2006 - 11:08 #3
Er du kommet videre?
Avatar billede b_hansen Novice
09. maj 2006 - 14:01 #4
hallooo?
Avatar billede clauzzzz Nybegynder
21. maj 2006 - 15:27 #5
Nej, jeg er ikke kommet videre, men din løsning er nu i brug. Det betyder en graf der ikke "udvides" i takt med at tiden går, men en graf for hele året, der efterhånden bliver "fyldt".

Der skal nu i stedet vises løbende 13 uger tilbage, hvor den 14 uge tilbage i tiden kan slettes. Nemt nok! Og så er det iøvrigt ikke længere min opgave ;-)

Undskyld det sene svar!
Avatar billede b_hansen Novice
22. maj 2006 - 07:57 #6
Så husk lige at lukke spørgsmålet ved at acceptere svaret *S*