Avatar billede compater Nybegynder
12. februar 2006 - 17:58 Der er 16 kommentarer

Checkbox5 = Active, hvad er det modsatte ?

Checkbox5 = not active eller hvordan ?

-
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2006 - 18:01 #1
<ole>

MsgBox Checkbox5.value

- og den kan så være 0 eller 1  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede compater Nybegynder
12. februar 2006 - 18:05 #2
Hmm det forstår jeg ikke,

Jeg har følgende kode:

Sub CheckBox5_Click()
if Checkbox5 = Active then

Range("J5").Select

End If

Og her efter end if, skal den så gøre checkboxen, u aktiv, hvis du forstår ?

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2006 - 18:11 #3
Sub CheckBox5_Click()
if Checkbox5 = true then

Range("J5").Select

End If
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2006 - 18:12 #4
de er enten True eller False
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2006 - 18:16 #5
Private Sub CheckBox5_Click()
If CheckBox5 Then
Range("J5").Select
CheckBox5 = False
End If
End Sub
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2006 - 18:18 #6
Det er ellers ikke så svært:

Private Sub Command1_Click()
    If (Checkbox5.Value = 1) Then
        MsgBox "Afkrydset"
    ElseIf (Checkbox5.Value = 0) Then
        MsgBox "Ikke afkrydset"
    End If
End Sub
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2006 - 18:19 #7
- og den korrekte måde er at spørge på value-property'en ... også selvom VB er et sloppy sprog  :)
Avatar billede bak Seniormester
12. februar 2006 - 19:05 #8
Idet jeg går ud fra at det er excel (range("J5").select), så vil checkbox.value være True eller False, hvilket i vba er -1 eller 0
Avatar billede compater Nybegynder
12. februar 2006 - 22:44 #9
jeg forstår det simpelthen ikke, jeg kan ikke få nogen af jeres koder til at virke...
Det er excel vi taler vi om. Jeg kan kun få det til at virke med følgende:

If checkbox5 = Active then
Range("J5").select

Det virker hverken med True, false, 0 eller 1...
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2006 - 22:47 #10
okay ... så fletter jeg trutten. Jeg troede, der var tale om Visual Basic 6  :)
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2006 - 23:50 #11
hvor har du checkboksene i en userform eller på et ark
Avatar billede bak Seniormester
13. februar 2006 - 11:13 #12
Den burde se således ud, men idet koden kører på klik-tidspunket og du derefter fjerner fluebenet igen i koden vil du nok aldrig nå at se fluebenet.

If (CheckBox5.Value = True) Then
  Range("J5").Select
End If
CheckBox5.Value = False
Avatar billede compater Nybegynder
13. februar 2006 - 17:40 #13
Jeg har checkbox'sen i et ark, og koden går jeg ud fra skrives i selve checkboxen ?

Hele ideen med checkboxen er, at når jeg sætter et kryds, skal den tage den tekst, der fx, er placeret i celle J5, og kopiere til en ny celle, fx. J10, derefter skal samme checkbox, "Nulstille sig selv," altså være ikke afkrydset. Næste gang jeg så skriver noget tekst i celle J5, og igen afkrydser Checkboxen, skal den tage teksten og placere i fx Celle J6...

Jeg håber lidt forstår ideen
Avatar billede compater Nybegynder
13. februar 2006 - 17:45 #14
Bak: Når jeg køre din kode, kommer der en run time error 424.

når jeg så klikker debug, markerer den linjen med gult:
If (afkrydsningsfelt1.Value = True) Then
Avatar billede kabbak Professor
14. februar 2006 - 22:20 #15
Der er altså forskel om du bruger "afkrydsningsfelt", den er fra formularer, en "Checkbox", er fra kontrolelementer, det er den vi taler om.
Avatar billede martin_moth Mester
15. februar 2006 - 11:15 #16
compater:

Fortæl altid, om det er VBA eller VB - der ER forskel ;o)

Textbox, checkboxe, labels osv. er komponenter (eller rettere: objekter), er har en række egenskaber og metoder. Skriv ALTID metoden/egenskaben ud, så du kan se, hvad du egentligt har gang i. Altså:

Skriv IKKE : CheckBox5 = 1
Skriv i stedet : CheckBox5.Value = 1

Andet eksempel
Skriv IKKE : Textbox1 = "Hej"
Skriv i stedet : Textbox1.Text = "Hej"

Hvorfor?
Fordi der er masser af andre egenskaber/metoder for hvert objekt.
F.eks. .Enabled .Visible osv. Og når du ikke skriver hvilken egenskab/metode du vil arbejde med tager VB den der er default for objektet - og det er måske ikke altid den du regner med at det er.

Bare lidt om god programmeringsskik og "pæn" kode ;o)