Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 18:02 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Fedora Installation og Grub-Loader Problem

Hej alle sammen

Jeg har installeret Fedora 4 på min computer:

Asus P5WD2 Platinium
Pentium 4 Socket 775, 2,8 GHz
2 x 1 GB DDR2 RAM
Geforce 6600 GT
3 x Samsung Spinpoint - Sata Harddisk 250 GB
1 x Maxtor - Sata Harddisk 180 GB
1 x Maxtor - IDE Harddisk 200 GB

Jeg klare mig fint igennem installation af Fedora 4, men problemet opstår når installation er færdig og jeg genstarter computeren.
Boot-loaderen som er en Grub-loader, starter ikke min linux op.
Den startede med at sige "No Such Partition", hvilket jeg prøve at kurere med en reinstallation og nu har jeg kun Grub Command-line når jeg starter op.

Jeg har på 2 af harddiskene NTFS-partitioner og på en af mine Samsung harddiske partitioneret root og swap

Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 18:46 #1
Det lyder lidt indviklet. Har du mulighed for at paste din grub.conf herind. (/etc/grub.conf). Jeg ved ikke om du måske skal bruge en live-cd for at få adgang til den.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 18:52 #2
Hmm... jeg er lige ved at prøve at installere SUSE 10.0 OSS på en anden harddisk for at prøve at se om den bootloader virker bedre. Men hvor ligger denne /etc/grub.conf? Ligger den på den harddisk jeg installerede Fedora på eller noget der er tilknyttet Master Boot'en (eller hvad den nu hedder)?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 19:06 #3
Det er den fil der bestemmer, hvilke partitioner der kan bootes med Grub. Stien til filen er som anført ovenfor: /etc/grub.conf.

Så vidt jeg husker bruger suse også grub, så jeg tvivler på at det gør nogen forskel om distroen hedder fedora eller suse. Jeg tror nærmere, at problemet ligger i din opsætning af harddiske eller i placeringen af dine partitioner. Men det vil grub.conf kunne kaste mere lys over.

Du kan også læse her: http://www.helgec.dk/ Den side har hjulpet mange videre.

Alternativt kunne du (men det er godt nok vildt besværligt) lave en ny installation, hvor du paster installtionsprogrammets partitioneringsforslag herind, inden du accepterer det og går videre. Så vil der sikkert være nogen herinde der kan gennemskue, om problemet gemmer sig der.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 19:20 #4
Har du kun Linux på dit system ?? eller taler vi Windows / Linux ??
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 19:31 #5
Det her fylder en del, men her er grub-filerne fra Fedora-installation og fra SUSE-installation:

SUSE 10.0 OSS - /etc/grub.conf):
--------------------------------------------------
root (hd2,1)
install --stage2=/boot/grub/stage2 /boot/grub/stage1 d (hd0) /boot/grub/stage2 0x8000 (hd2,1)/boot/grub/menu.lst
install --stage2=/boot/grub/stage2 /boot/grub/stage1 d (hd2,1) /boot/grub/stage2 0x8000 (hd2,1)/boot/grub/menu.lst
quit
--------------------------------------------------

SUSE 10.0 OSS - /boot/grub/menu.lst:
--------------------------------------------------
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd1,0)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sda1
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hdc
default=0
timeout=5
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4smp)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4smp ro root=LABEL=/ rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.11-1.1369_FC4smp.img
title Fedora Core-up (2.6.11-1.1369_FC4)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.11-1.1369_FC4.img
title Windows
        rootnoverify (hd2,0)
        chainloader +1
--------------------------------------------------

Fedora - /data1/etc/grub.conf):
--------------------------------------------------
# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You do not have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /, eg.
#          root (hd1,0)
#          kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sda1
#          initrd /boot/initrd-version.img
#boot=/dev/hdc
default=0
timeout=5
splashimage=(hd1,0)/boot/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4smp)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4smp ro root=LABEL=/ rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.11-1.1369_FC4smp.img
title Fedora Core-up (2.6.11-1.1369_FC4)
        root (hd1,0)
        kernel /boot/vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
        initrd /boot/initrd-2.6.11-1.1369_FC4.img
title Windows
        rootnoverify (hd2,0)
        chainloader +1
--------------------------------------------------

Fedora - /data1/boot/grub/menu.lst:
--------------------------------------------------
# Modified by YaST2. Last modification on Sat Feb 11 17:33:27 UTC 2006

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd2,1)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE LINUX 10.0
    root (hd2,1)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sdc2 vga=0x31a selinux=0    resume=/dev/sdc1  splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4smp) (/dev/sda1)###
title Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4smp) (/dev/sda1)
    kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4smp root=LABEL=/ ro rhgb quiet
    initrd (hd1,0)/boot/initrd-2.6.11-1.1369_FC4smp.img

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
    chainloader (hd1,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe -- SUSE LINUX 10.0
    root (hd2,1)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sdc2 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume selinux=0 nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
    initrd /boot/initrd
--------------------------------------------------

Filerne er hentet indefra SUSE, som godt kan køre, og det er derfor Fedora's grub-filer (de gamle grub-filer) ligger inde i data1-mappen.

Jeg kan stadig ikke boote Fedora og Windows-boot'en virker heller ikke.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 19:32 #6
jeg har som man nu også kan se et windowspartition på min computer. Umiddelbart ligger den der bare for at jeg kan vende tilbage til windows når linux bliver for kompliceret for mig.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 19:35 #7
Har du ingen /dev/hda ??
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 19:39 #8
jo det er vist mit cdrom-drev. Så har jeg en hdc som er min 180gb maxtor. og så 4 sata (sda-sdd)
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 19:40 #9
nej, hdc er selvfølgelig min 200 gb maxtor som er ide.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 19:45 #10
Ja men er det ikke her problemet opstår ??
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 20:00 #11
hvad mener du?
Avatar billede strych9 Praktikant
11. februar 2006 - 20:07 #12
han mener sikkert at den nok forventer at finde en bootloader på de første 512 bytes af hda...
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 20:09 #13
hmm... men den kører jo bootloaderen.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 20:12 #14
Jeg kender ikke fedoram men jeg ved af bitter erfaring at SuSe 10 ikke er det mest stabile til at lave en bootloader der virker hvis du bruger YAST. Jeg ville skrive en ny MBR gennem konsollen
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 20:12 #15
fedoram = Fedora
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 20:27 #16
Jeg er måske ved at være for gammel, men det ser rimeligt forvirrende ud med 3 filer du har pastet 11/02-2006 19:31:18, det forvirrer mig især at Windows optræder både på /dev/hd1 og /dev/hd2 kan du ikke bare paste /boot/grub/menu.lst fra din SuSe installation
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 21:20 #17
Jo det gør jeg her:

# Modified by YaST2. Last modification on Sat Feb 11 17:33:27 UTC 2006

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd2,1)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE LINUX 10.0
    root (hd2,1)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sdc2 vga=0x31a selinux=0    resume=/dev/sdc1  splash=silent showopts
    initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4smp) (/dev/sda1)###
title Fedora Core (2.6.11-1.1369_FC4smp) (/dev/sda1)
    kernel (hd1,0)/boot/vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4smp root=LABEL=/ ro rhgb quiet
    initrd (hd1,0)/boot/initrd-2.6.11-1.1369_FC4smp.img

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
    chainloader (hd1,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe -- SUSE LINUX 10.0
    root (hd2,1)
    kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sdc2 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume selinux=0 nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
    initrd /boot/initrd
Avatar billede ingerslev Nybegynder
11. februar 2006 - 21:22 #18
fordi de både optræder på hd1 og hd2 vil jeg tro at er fordi det er henvisninger til device.map filen, som indeholder:

(hd3)  /dev/sdd
(hd0)  /dev/sda
(hd2)  /dev/sdc
(hd4)  /dev/hdc
(hd1)  /dev/sdb
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 21:36 #19
Vi glemmer Fedora i første omgang - Du altså SuSE rodpartitionen liggende på /dev/hdc (sekundære master) og du har Windows installeret på /dev/hdb (primære slave) er det korrekt??
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 21:43 #20
RETTELSE
Vi glemmer Fedora i første omgang - Du altså SuSE rodpartitionen liggende på /dev/sdc  og du har Windows installeret på /dev/hdb (primære slave) er det korrekt??
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2006 - 21:51 #21
Det kan meget enkelt forklares som at for at GRUB bootloaderen kan boote din Windows installation bootmekanismen fsv. angår Windows være i orden dvs. du skal kunne boote Windows. Jeg ville boote op på XP-skiven og vælge "Reparer fra genoprettelseskonsol" og her ville jeg lave en ny MBR så kan du kun boote Windows, herefter boot op på CD1 fra SuSe og vælg "boot installeret system" jeg ville så vælge SuSe  men hvis du ønsker at afinstallere SuSe og køre Fedora skal du naturligvis vælge Fedora, når systemet er opstartet skal du vælge at skrive en ny MBR på (hd1)
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 00:39 #22
Okay. Det vil jeg prøve, men hvordan skriver jeg en ny MBR?
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 09:05 #23
"Okay. Det vil jeg prøve, men hvordan skriver jeg en ny MBR?" Hvis vi taler om ny MBR I Windows som du skal starte med gøres det således. Boot op på din XP-skive, vælg "Reparer fra genoprettelseskonsol" log ind -> skriv -> fixboot -> klik enter -> bekræft - Klik enter -> skriv -> fixmbr -> klik enter -> bekræft -> klik enter -> skriv exit -> klik enter, nu bør computeren starte op i Windows. Herefter skal du så ha`dine Linux installationer og GRUB bootloaderen med du booter dit Linuxsystem som forklaret 11/02-2006 21:51:55 du skal være root for at skrive en ny MBR, du kan se fremgangsmåden på http://www.helgec.dk/grub.html kan du ikke finde ud af det så meld lige tilbage
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 14:31 #24
Prøvede det med windows (fandt selv ud af det) og det fungerede desværre ikke. Den skrev blot at der var en fejl ved operativsystemet.
Derfor besluttede jeg mig for at geninstallere windows og slette alle patitioner og så installere Fedora igen.

Da dette ikke virkede og jeg havde tænkt lidt over det besluttede jeg at skrotte windows i forsøget på at få at få det her op at køre.
Så nu har jeg sat Fedora til at installere automatisk på samtlige harddiske pånær 1 hvor jeg gemmer data.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. februar 2006 - 14:33 #25
ingerslev =))
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 14:36 #26
what? :)
Avatar billede strych9 Praktikant
12. februar 2006 - 14:37 #27
"besluttede jeg at skrotte windows"

De fleste går den modsatte vej, så det glæder mig... meget. =)
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 14:39 #28
hehe... nu er det sådan at jeg er datalogi-studerende på AU og der bliver man næsten mobbet med windows :) Og desuden køre alle de computere man bruger på skolen med Fedora. Så det må næsten være den rigtige vej...
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 14:40 #29
ikke at forglemme: Jeg også pænt facineret af linux.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 15:04 #30
jeg er hermed den glade ejer af en ny Fedora 4 computer. I skal have tak. Skriv et svar og der kommer points.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. februar 2006 - 15:06 #31
Point tilfalder helgec.
Men jeg håber da at du vender tilbage i andre spørgsmål.
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 15:08 #32
det tager helt som en opfordring, for efter mine erfaringer med linux, som tror jeg helt sikkert der kommer flere spørgsmål :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 16:15 #33
Jeg skal selvfølgelig heller ikke have points. God fornøjelse med Fedora; du har rigtig meget at glæde dig til.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 21:55 #34
:o)
Avatar billede ingerslev Nybegynder
12. februar 2006 - 22:00 #35
:D