Avatar billede wetdog Nybegynder
10. februar 2006 - 11:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"rullende" skift af billeder

Hej

Jeg vil gerne have lavet et banner, som skal bestå af billedfiler fra et bestemt dir. Banneret skal være dynamisk, således at der løbende udskiftes billeder.

Har forestilt mig at der skal vises 6-7 billeder ad gangen, og så et "rullende" skift af billeder fra højre mod venstre.

Er det noget som vil volde mig store problemer ? Har intet kendskab til flash
Avatar billede webt Nybegynder
11. februar 2006 - 11:20 #1
Hej,

Hvis du aldrig har arbejdet med flash er det en forholdsvis stor mundfuld du skal i gang med. Du vil få brug for:

Kunne loade eksterne billeder ind i flash (loadmovie eller movieclip loader)
Kunne loade moveclips fra library
Lave en preloader til ovenstående
Scripte transitions/motion tweens – så du kan få den til at roterer
Styr på loops eller setInterval så den ved hvornår den skal skifte billedet
Ha’ styr på både det simple og lidt mere avanceret actionscripting

Samt et par ekstra ting :)

Her er den fremgangsmåde jeg ville vælge

Jeg antager din side er 800 bred og banneret også skal være det også og 100 høj samt du skal bruge 6 billeder

- Lav et tomt movieclip på scenen som er 4800px bredt (800x6)
- Lav et mc som kan bruges som billede loader – i denne skal du så have en preloader samt loade selve billedet – dette mc skal så sættes til export for actionscripting
- I det tomme mc skal der så indsættes 6 x billede loader movieclip dynamisk – som loader hvert deres billede
- i hovedtidslinien en funktion der skifter billedet samt en der checker hvornår billedet skal skiftes
- billederne ville jeg kalde image1.jpg image2.jpg osv osv osv

Det er en stor opgave hvis man ikke lige har styr på Flash – jeg har lavet nedenstående eksempler/brugbare løsning ud fra en masse gammel kode jeg havde liggende.

http://martin-nielsen.com/exp/686929/

Det hele er bakset sammen på 20 minutter så kan ikke garantere der ikke er fejl men et godt udgangspunkt vil jeg mene :)

Mvh
Martin
Avatar billede wetdog Nybegynder
11. februar 2006 - 11:47 #2
tusinde tak for dette - det er jo lige hvad jeg har brug for.
Avatar billede webt Nybegynder
11. februar 2006 - 11:57 #3
:) du er velkommen til at bruge den - rette i den - ændre osv - den venter med at rulle billederne til alle 6 er loadet da det jo ikke er så fedt at få rullede en loader ind over skærmen i stedet for et billede - i eksemplet venter den i 8 sek. mellem hvert billede - men det er forholdsvis nemt at ændre

Filerne ligger der i Flash8 men kan gemme i 2004mx hvis det er nødvenidigt

Mvh
Martin
Avatar billede wetdog Nybegynder
11. februar 2006 - 18:05 #4
tak for det - jeg har dog lidt problemer.

jeg kan ikke åbne bannerRotate.fla - jeg har Macromedia Flash 8.0, men får denne besked når jeg forsøger at åbne:

failed to open document
Avatar billede webt Nybegynder
11. februar 2006 - 20:05 #5
Hmm underligt, de åbner fint her når jeg downloader.. er det både i zip filen og den .fla der ligger der? jeg kan evt sende den pr mail også hvis det er

Mvh
Martin
Avatar billede wetdog Nybegynder
11. februar 2006 - 21:37 #6
nu har jeg fået åbnet filen.

Det er dog ikke helt som jeg havde forestillet mig. Denne kan kun håndtere 6 billedfiler, og i mit dir "pictures" kan der være mange billeder. Det var det jeg mente med dynamisk. Banneret skal vise 6 billeder af gangen. Disse skal vises i 8 sek, og derefter skal der vises 6 nye billeder.
Avatar billede wetdog Nybegynder
11. februar 2006 - 21:40 #7
mine billedfiler har disse dimensioner:

height=85 width=118
Avatar billede webt Nybegynder
12. februar 2006 - 10:34 #8
Hejsa,

Altså, du skal kunne ha' fx 20 billeder i din billede mappe men kun bruge 6 af dem ad gangen eller hvordan? - fordi ovenstående er jo dynamisk på den måde at hvis du bare overskriver de image1 - image2 osv bliver det jo de nye der kommer ind... ellers skal det nok laves med en lille xml fil der fortæller flash hvilke 6 billeder det er den skal bruge

Derudover skal banner MC' selvfølgelig rettes til

Mvh
Martin