Avatar billede marvind Nybegynder
09. februar 2006 - 21:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

underlig fejl ved erklæring af "new bitmap"

jeg er ved at lave et program til at skallere billeder, hvor man starter med at vælge en fil fra en filedialog(ingen problem) derefter vælger man om man hvordan billedet skal skalleres(i ratio eller procent) så skal man angive skallerings værdien(hvor meget billedet skal skal skalleres)(det er også let) når man så trykker på udfør knappen bliver det valgte billede skalleret som man angiver. men jeg får denne her fejlmelding:

C:\Documents and Settings\Martin\Skrivebord\resizer\resize1\Form1.vb(4): Overload resolution failed because no accessible 'New' can be called without a narrowing conversion:
    'Public Sub New(original As System.Drawing.Image)': Argument matching parameter 'original' narrows from 'System.Object' to 'System.Drawing.Image'.
    'Public Sub New(stream As System.IO.Stream)': Argument matching parameter 'stream' narrows from 'System.Object' to 'System.IO.Stream'.
    'Public Sub New(filename As String)': Argument matching parameter 'filename' narrows from 'System.Object' to 'String'.

her er koden: (den er langt fra færdig)

Public Class Form1
    Inherits System.Windows.Forms.Form
    Dim kildefil
    *her er fejlen*
Dim kilde_billede As New Bitmap(kildefil.Image)
    *her er fejlen*
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        'undersøg vilken methode billedet skal skalleres med
        If Combometode.Text = "Ratio" Then
            'hent ændrings factor *ratio*
            Dim skall_fakt_ratio As Single = Single.Parse(Combometode.Text)
        ElseIf Combometode.Text = "procent" Then
            Dim skall_fakt_procent As Single = Single.Parse(Combometode.Text)
            'hent ændrings factor *procent*
        End If

    End Sub

    Private Sub text1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)

    End Sub

    Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click
        OpenFileDialog1.ShowDialog()
        kildefil = OpenFileDialog1.FileName()
    End Sub

    Private Sub OpenFileDialog1_FileOk(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.ComponentModel.CancelEventArgs) Handles OpenFileDialog1.FileOk

    End Sub
End Class

hvordan retter jeg fejlen?
Avatar billede nielle Nybegynder
09. februar 2006 - 22:30 #1
Du definere din variabel i denne linje:

Dim kildefil

- men den har jo ikke fået nogen værdi, og derfor giver det ikke nogen mening at forsøge at bruge den allerede i næste linje:

Dim kilde_billede As New Bitmap(kildefil.Image)
Avatar billede marvind Nybegynder
10. februar 2006 - 15:55 #2
jeg ved det... det var lige en lille fejl i mit copy paste... men nu har jeg løst problemet jeg skulle ikke skrive Dim kilde_billede As New Bitmap(kildefil.Image).
jeg skulle skrive Dim kilde_billede As New Bitmap(picturebox1.Image)... altså hvor den skulle vises
Avatar billede nielle Nybegynder
10. februar 2006 - 17:19 #3
Hvis du har løst problemet, så lukker du vel her?
Avatar billede marvind Nybegynder
11. februar 2006 - 00:00 #4
øhh.. hehe.. hvordan gør man det?