Avatar billede mudderklirren Nybegynder
08. februar 2006 - 12:23 Der er 4 kommentarer

Problem med SQL node i cluster og PHP

Jeg har et minimums setup af et MySQL cluster, med en Mgm node, en SQL node samt to datanodes på Fedoras nyeste.
Alt fungerer tilsyneladende, man kan lave shutdowns af datanoderne fra managementnoden, og jeg kan connecte via kommandoprompten (og webmin), og gå ind og connecte til database og indsætte data.
Men jeg kan ikke få php -> mysql connect til at fungere, og hermed ikke Joomla/Mambo eller andre som benytter php. Den melder fejl 13

Benytter jeg mysqli istedet kan jeg få
Connected successfully
Could not select database

Med mysqli ser starten af scriptet således ud:

    $link = mysqli_connect('127.0.0.1', 'dan', 'dan');
    if (!$link)
        die("Could not connect : " . mysqli_connect_error());
    print "Connected successfully<br>";
    mysqli_select_db("dantest") or die("Could not select database");

Men jeg kan godt gå på kommandoprompten og connecte med samme indstillinge.
Mon der mangler at blive installeret noget i php'en? Så spørgmålet er vel om jeg ikke er på rette spor, og blot skal have hjælp til at installere / Checke op på om det er PHP'en som mangler mysql.

Men samtidigt kan den jo godt connecte, men ikke selecte databasen, så jeg vil gerne on nogle har nogen hints?
Avatar billede kasper.h Nybegynder
08. februar 2006 - 12:55 #1
når du går ind i "kommandoprompten" og forbinder, gør du det så via netværk eller "direkte"?
prøv med
mysql -u bruger -p -h 127.0.0.1
og se m det stadig fungerer.
Avatar billede mudderklirren Nybegynder
08. februar 2006 - 13:09 #2
Det virker fint

mysql -u dan -p h 127.0.0.1
enter passwd:
use danDatabasen;
create table test(int i);

mysql> insert into test values(1);
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)
Avatar billede kasper.h Nybegynder
08. februar 2006 - 13:38 #3
prøv evt. at ændre
mysqli_select_db("dantest") or die("Could not select database");
til
mysqli_select_db("dantest") or die(mysqli_error());

Så kan det være du får en fejlbesked du kan bruge..
Avatar billede mudderklirren Nybegynder
09. februar 2006 - 12:27 #4
Jeg tror jeg selv er ved at have lokaliseret problemet, Mysql var installeret fra source, mens php / apache2 var installeret med yum - og det tyder på at den sammenblanding ikke er helt så god, så det hele skal installeres fra source istedet.
Om et par timer kan jeg fortælle om det er rigtigt.