Avatar billede scivias Nybegynder
07. februar 2006 - 17:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er der forskel på PHP og MySQL og Asp Aspx

Gider nogen på meget jævnt dansk forklare en "dummy" hvad disse begreber dækker over og hvad de bruges til.
Er det rigtigt at PHP og Mysql er Linuxrelateret og at Asp Aspx er windowsrelateret.
Er det noget der foregår på min hjemmecomputer eller på min udbyders server. Min nuværende udbyder Zitech oplyser at de understøtter ikke PHP og MySQL.
Nogen har bedt mig om at oprettte en passwordbeskyttet side på den enkle hjemmeside jeg laver, hvor de kan udeveksle info om møder, mødetidspunkter osv. Men med ovennævnte begreber synes jeg efterhånden det er ved at blive lovlig teknisk og indviklet.
Jeg er ikke ved min pc hele tiden, men skal nok svare.
Mange hilsener
Avatar billede driis Nybegynder
07. februar 2006 - 18:37 #1
PHP, ASP og ASPX er server-side scripting sprog; dvs. du kan skrive kode i disse sprog, der køres på serveren og dermed genererer dynamiske html sider. PHP er baseret på Perl og "stammer" ganske rigtigt fra Linux miljøet, men kan også bruges på Windows.

ASP er Microsoft's første serverside sprog - mens ASPX er filendelsen for ASP.NET, dvs. videreudviklingen af ASP. I ASP .NET kan du programmere i C# eller Visual Basic .NET eller et af de andre managed sprog. ASP .NET udmærker sig bl.a. ved at være mere objektorienteret end ASP, og ASP .NET kommer med en række serverside kontroller, som gør dit manuelle arbejde lettere. Desuden er sproget der programmeres i mere moderne, objektorienteret og effektivt, end VBScript som bruges på ASP sider.

MySQL er et databasesystem, også open-source, som typisk bruges sammen med PHP, men kan også bruges fra de andre sprog.
Avatar billede driis Nybegynder
07. februar 2006 - 18:42 #2
http://www.php.net
http://asp.net
http://www.mysql.com

Personligt ville jeg anbefale ASP .NET til nye projekter, men hvis du ikke kender begreberne i forvejen skal du nok påregne en del tid til at lære, før du kommer rigtigt i gang. Vil du i gang med ASP .NET er et rigtigt godt sted at starte at hente den gratis version af "Visual Web Developer", som er Microsoft's udviklingsværktøj til ASP .NET.
http://asp.net/default.aspx?tabindex=7&tabid=46
Avatar billede arne_v Ekspert
07. februar 2006 - 19:56 #3
supplerende:

ASP (.asp) og ASP.NET (.aspx) er i praksis windows only (der er SUN ASP og
Mono ASP.NET til Linux men de er ikke meget udbredte)

PHP (.php) er masske nok opvokset paa Linux men bruges ogsaa rigtigt meget paa
windows - saa vidt jeg ved er der hvis man taeller udviklings maskiner med
flere Windows end Linux maskiner med PHP

MySQL koerer fint paa baade Linux og Windows - og jeg tror at der gaelder det samme
som for PHP med hensyn til historie og fordeling

til ASP og ASP.NET skal du bruge IIS

men til PHP kan du vaelge mellem IIS og Apache paa Windows, men jeg vil klart anbefale
Apache - til Linux skal der bruges Apache

der er vist ikke meget pointe i at starte med ASP idag

men om du skal vaelge PHP eller ASP.NET maa vaere dit valg - man kan argumentere
baade for og imod begge (ASP.NET er nok paenere i struktur, men PHP er
nemmere at komme igang med etc.)

hvis dit web hotel ikke supporterer PHP saa er det er nemt valg
Avatar billede scivias Nybegynder
07. februar 2006 - 23:44 #4
Tak for svarene, som jeg vil fordybe mig i, men det er godt nok for de indforståede, hvis man ikke kender begreberne - og sådan er det jo nogen gange, når man står over for noget nyt.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. april 2006 - 23:23 #5
tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede scivias Nybegynder
23. april 2006 - 12:44 #6
det må jeg sige ja til - hvis du vil have points, så send et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2006 - 15:06 #7
mig ? driis ? begge ?
Avatar billede driis Nybegynder
23. april 2006 - 15:13 #8
.