Avatar billede jacobf Nybegynder
06. februar 2006 - 17:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fortolke Intel Hex Format

Jeg har brug for at fortolke og gemme informationer der er læst ud fra en fil i Intel Hex Formatet.

Et eksempel herpå er følgende (der er indsat mellemrum af pædagogiske grunde)

:10 05AA 00 000102030405060708090A0B0C0D0E0F 88

progLength = 0x10 = 16
ADDRESS = 0x05AA
RECTYPE = 00
DATA = 0x00, 0x01, 0x02, 0x03, 0x04, 0x05, 0x06, 0x07, 0x08, 0x09, 0x0A, 0x0B, 0x0C, 0x0D, 0x0E, 0x0F
CHKSUM = 0x88

Jeg indlæser 1 linie af gangen og forestiller mig at jeg skal bruge en pointer til at iterere mig gennem arrayet. Men hvordan ???
Og hvordan får jeg de korrekte informationer ind i mine variabler?

#include<stdio.h>
#include<stdlib.h>

main(int argc, char *argv[])
{
        FILE *fp1;
        char prog[0x10000]; /* programlager hvor data fra hex-fil gemmes*/
        char progline[0x50]; /* den indlæste linie */
        char *ppl;

        fp1 = fopen("input.hex","r");

        while (fscanf(fp1,"%s",&progline) != EOF)
              {
                  ppl = progline;
                  char *progLength;
                  char *progOffset = 0;

                  /* Start Code accepted */
                  if ( *ppl++ == ':' )
                  {
                        /* *ppl peger nu på 1 (se eksemepl) */
                        /* 10 (0x10) skal lægges ind i progLength */
                        /* 05AA (0x05AA) skal ind i progOffset */
                        /* 00 er ikke nødvendig at reagere på */
                        /* De efterfølgende data skal placeres fra offset (0x05AA) og fremad i prog */

                  } else {
                            /* No start code found */
                  }
Avatar billede driis Nybegynder
06. februar 2006 - 18:52 #1
Du kan opdele strengen for hver 2 karakterer (som skal konverteres til en byte), og bruge sscanf. Flg. eksempel kopierer blot alle bytes fra strengen over i bufferen, men du kan jo selv tilpasse så det kommer til at passe med dit beskrevne format:

#include <windows.h>
#include <stdio.h>

int HexStringToByteArray(char * str, char * bytes)
{
    char sz_tmp[3] = {0};
    int tmp = 0;
    int len = (int)strlen(str);
    int count = 0;

    if ( len % 2 == 0 )
    {
        for(int i = 0 ; i < len ; i += 2)
        {
            sz_tmp[0] = *(str+i);
            sz_tmp[1] = *(str+i+1);
            if ( sscanf(sz_tmp,"%x",&tmp) )
            {
                bytes[count++] = (char)tmp;
            }

    return count;
}

int main()
{
    char prog[0x10000]; /* programlager hvor data fra hex-fil gemmes*/

    char line[] = ":1005AA00000102030405060708090A0B0C0D0E0F88";
    char *ppl = line;

    if ( *ppl++ == ':' )
    {
        int c = HexStringToByteArray(ppl,prog);
        for(int i = 0 ; i < c ; i++ )
        {
            printf("%02X\n",(prog[i] & 0x000000FF));
        }
Avatar billede driis Nybegynder
06. februar 2006 - 18:53 #2
(og ignorér linien #include windows.h; den er ikke nødvendig).
Avatar billede jacobf Nybegynder
10. februar 2006 - 17:02 #3
Takker for svaret - det gav mig en god forståelse for problemet :)