06. februar 2006 - 14:57 Der er 6 kommentarer

Beregning af felter skal forslå default value i form

Jeg har to felter i en form som danne grundlag for en default værdi i et tredje felt som skal gemmes i en tabel. Grunden til det skal være en default værdi, er at der skal være mulighed for manuelt at overskrive værdien.
Beregningen indeholder en if sætning: IIf([FeltA]=1;[FeltB]*0,65;[FeltB]*0,5)
Hvordan gør man det?
Avatar billede -anders- Juniormester
06. februar 2006 - 15:36 #1
Hej, er det 3 felt som indeholder standardværdien også på formen, hvis kan du benytte nedenstående vba-kode, kodenkan skrives i i formens OnLoad event:

Me!navnpå3felt = "Din standardværdi" feks. 1 eller 2 eller noget helt andet. Bruger kan så efterfølgende overskrive værdien dirkte i det 3 felt hvis behovet opstår. Du kunne også angve en standardværdi i felt 3 dikrete i postkilden for feltet, men dette låser feltet for ændringer derfor er vba prcuduren nok det mest hensigtsmæsige.
06. februar 2006 - 15:54 #2
Der er ikke nogen standard værdi på felt3 - det er ren beregning.

Eks.:
Hvis feltA=1 og feltB=100.000 så ser beregningen så ledes ud:
100.000*0,65. Resultat: 65.000

Hvis feltA=2 og feltB=100.000 så ser beregningen så ledes ud:
100.000*0,50. Resultat: 50.000
Det er så resultatet jeg gerne vil have vist/"skrevet" i min tabel.
Alle felter findes i samme tabel og form
Avatar billede -anders- Juniormester
06. februar 2006 - 16:25 #3
Dvs. at du ønsker at få skrevet resulatet af din beregning i feltA og feltB i et 3 felt, og alle felter eksistere i tabellen ?
Avatar billede jensen363 Forsker
06. februar 2006 - 16:51 #4
Felt1, hvordan opdateres det ?
Avatar billede jensen363 Forsker
06. februar 2006 - 16:58 #5
En ren SQL vil se således ud :

UPDATE Tabel SET Tabel.Felt3 = IIf([Tabel]![Felt1]=1,([Tabel]![Felt2]*0.65),([Tabel]![Felt2]*0.5));
07. februar 2006 - 09:22 #6
Alle felter eksistere i såvel tabellen som formen. FeltA og feltB's værdier indtastes i samme form.