Avatar billede mrjh Novice
06. februar 2006 - 13:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Datavalidering - ej tomme værdier

Kan det lade sig gøre via datavalidering at nægte brugeren at indste en tom værdi. Har prøvet med ignorer tomme under datavalidering, men det funker ikke når jeg efterflg. sletter indholdet med delete.
Avatar billede mrjh Novice
06. februar 2006 - 17:28 #1
Sætter gerne flere point på højkant.
Avatar billede excelent Ekspert
06. februar 2006 - 17:52 #2
Det nærmeste jeg er kommet en løsning på det problem er at vælge
'vise fejlmeddelelse når der indtastes ygyldig data' i Datavalidering
men det reagerer kun hvis du selv indtaster noget som ikke indgår i listen
Avatar billede mrjh Novice
06. februar 2006 - 18:18 #3
Har hermed hævet til 10o p.
Avatar billede kabbak Professor
06. februar 2006 - 19:49 #4
Du kan lave en makro, der tjekker om felterne er udfyldte, nu ved jeg ikke hvornår de skal tjekkes, om det kan gøres før lukning, eller før udskrivning.
Avatar billede mrjh Novice
06. februar 2006 - 20:48 #5
Skal valideres if.m. indtastning. dvs når cellen forlades.
Avatar billede bak Seniormester
06. februar 2006 - 22:37 #6
Prøv at sætte dette ind i arkets eget kodemodul (højreklik på arkfanen og vælg "Vis Programkode"

Du ændrer selv F2 til den celle det drejer sig om

Dim rngTarget              As Range
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Not Intersect(Target, Range("F2")) Is Nothing Then
      If Target = "" Then
        MsgBox "Der skal indtastes noget"
        Target.Activate
        Set rngTarget = Target
      Else
        Set rngTarget = Nothing
      End If
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  Application.EnableEvents = False
  If Not rngTarget Is Nothing Then
      rngTarget.Activate
      MsgBox "Der skal indtastes noget"
  End If
  Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede mrjh Novice
06. februar 2006 - 22:54 #7
Hej Bak.
Virker perfekt. Det er simpelthen bare totalt stærkt. (gid man kunne noget VBA ;o). Takker for hjælpen og smid et svar.
Avatar billede mrjh Novice
06. februar 2006 - 22:55 #8
Ved du for øvrigt hvad ignorer tomme bruges til i så fald ?
Avatar billede bak Seniormester
06. februar 2006 - 23:06 #9
Jeps.
Ignorer tomme benyttes hvis du laver en datavalideringsliste ud fra en række celler.
Hvis man så blanker en af disse celler vises den blanke ikke hvis fluebenet er slået til.

Se evt. http://www.eksperten.dk/spm/567110?Esession=83af4a09c2adc6cc1bfa2cc005059171