Avatar billede knutbl Nybegynder
06. februar 2006 - 13:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

forskjellige forsider ved hver reload, hvordan?

Jeg ønsker å ha 2-3 forskjellige forsider som roterer ved hver reload eller hvert besøk. Jeg har sett dette på noen andre websider, men vet ikke hvordan det er gjort. De har da sider som heter f.eks. index1, index2 osv.
Hva må jeg gjøre for å få til noe slikt, og er det noen bakdeler ved et slikt system?
Avatar billede keysersoze Guru
06. februar 2006 - 13:33 #1
i langt de fleste tilfælde er der benyttet et serverside-sprog (fx asp eller php) til at vælge noget tilfældigt fra en database. Det kan også lade sig gøre med fx javascript men det stiller trods alt lidt flere krav til klienten.
Avatar billede roenving Novice
06. februar 2006 - 14:20 #2
-- og en ekstremt simpel javascript-ting kunne se sådan ud (og bare være gemt som index.html !-)

<script type="text/javascript">
var sider = ["index1.html","index2.html","index3.html"];
location.href = sider[Math.floor(Math.random()*sider.length)];
</script>

-- arrayet kan have en vilkårlig længde, og værdierne kan have de navne, du ønsker !o]
Avatar billede knutbl Nybegynder
06. februar 2006 - 15:50 #3
Hvis brukerne har slått av javascript i browseren, - vil de da få feilmelding, eller?
Avatar billede keysersoze Guru
06. februar 2006 - 15:56 #4
hvis der intet andet er på siden vil brugerne få en blank side - ellers kan du bare bygge et design op eller skrive en tekst på den sider der ellers ville have udført javascriptet.
Avatar billede roenving Novice
06. februar 2006 - 16:59 #5
F.eks. tilføje:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>
<script type="text/javascript">
var sider = ["index1.html","index2.html","index3.html"];
location.href = sider[Math.floor(Math.random()*sider.length)];
</script>
<meta http-equiv="Refresh" content="10;URL=index1.html">

<title>Redirecting</title>
</head>
<body>
<h1 style="text-align:center">You'll be redirected within 10 seconds</h1>
</body>
</html>

-- og de relativt få, der så har javascript slået fra vil så altid få side 1 !-)
Avatar billede knutbl Nybegynder
06. februar 2006 - 17:47 #6
Takk! Roenving, jeg vil gjerne gi deg pointsene. Kan du gi meg et svar, så gir jeg deg points!
Avatar billede roenving Novice
07. februar 2006 - 15:10 #7
-- det skal dog tilføjes at redirecting med meta-tags vist er en af de ting, der får søgemaskiner til at nedgradere pagerank o.l. !-)

-- els velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
07. februar 2006 - 16:04 #8
-- og tak for point ;~}