Avatar billede udvikler Nybegynder
05. februar 2006 - 22:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruger man mod_rewrite

Jeg har set lidt på følgene link:
http://httpd.apache.org/docs/2.0/misc/rewriteguide.html
Og jeg ved at eksperten bruger samme funktion.

Funktionen gør at hvis man har oprettet en fil ved navn hej.php på sin side så behøver man ikke at skrive:
www.domain.com/test.php

istedet kan man bare skrive:
www.domain.com/test/

Mit spørgsmål er at jeg ikke ved hvordan jeg skal tilføje det til min hjemmeside. Jeg bruger surftown advanced webhotel til 39,- pr måned.

PS. Grunden til at dette spørgsmål er stilt i apache kategorien er at jeg TROR at det er apache, plus at apaches logo er i toppen af den side jeg startede med at link til!
Avatar billede whatever Nybegynder
05. februar 2006 - 22:51 #1
Jeg ved ikke om surftown tillader at du benytter .htaccess-filer og mod_rewrite, men du kan prøve dette at gemme følgende i en fil med navnet .htaccess. Filen skal ligge i din www-mappe.

RewriteEngine on
RewriteRule ^([a-z0-9]+)/$ $1.php [NC]
RewriteRule ^([a-z0-9]+)$ $1.php [NC]
Avatar billede udvikler Nybegynder
06. februar 2006 - 15:59 #2
Jeg har indsat det der og lagt det i samme mappe som alle de filer som skal vises på min side. Altså samme mappe som index filen osv.

Hvis jeg derefter laver en side ved navn test.php og går ind på:
www.domain.com/test/

så siger den siden kan ikke vises.
Avatar billede whatever Nybegynder
06. februar 2006 - 16:05 #3
Hvad er dit domænenavn?
Avatar billede udvikler Nybegynder
06. februar 2006 - 16:08 #4
har indsat det her: www.adeee.frac.dk
Avatar billede udvikler Nybegynder
06. februar 2006 - 16:14 #5
Det virker underligt nok der. Før testede jeg det på min rigtige side som er hos surftown. Vil desværre ikke oplyse adressenavnet da det er hemmeligt indtil videre!

Jeg er dog næsten sikker på at jeg havde lagt .htaccess filen ind i den forkerte mappe. Her er mappe strukturen:

logs
+ sidenavn - en masse GZ filer
sidenavn
+ cgi-bin
+ webalizer - en masse billeder og en index fil
- her skal jeg indsætte alle mine filer
Avatar billede whatever Nybegynder
06. februar 2006 - 16:19 #6
.htaccess-filen skal ligge i din www-mappe. I samme mappe som de php-filer der skal kunne ses af brugerne. Kan du se www.domain.com/test.php ?
Avatar billede udvikler Nybegynder
06. februar 2006 - 16:22 #7
ja, jeg kan godt se www.domain.com/test.php
Avatar billede whatever Nybegynder
06. februar 2006 - 17:49 #8
Prøv dette istedet:

RewriteEngine on
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^([a-z0-9]+)/$ $1.php [NC]
RewriteRule ^([a-z0-9]+)$ $1.php [NC]

Ellers ved jeg ikke lige hvad problemet skyldes.
Avatar billede udvikler Nybegynder
14. februar 2006 - 08:49 #9
Jeg har besluttet mig for ikke at bruge det alligevel, men læg et svar ;-)
Avatar billede whatever Nybegynder
14. februar 2006 - 13:48 #10
Et svar.