Avatar billede hojben Novice
05. februar 2006 - 17:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Billedgalleri - hvordan?

Hej

Er meget ny i flash og har en del billeder jeg vil lave om til en fremvisning.

Hvordan gøres det præcist? kan jeg finde en step-by-step på nettet til det?

Eller kan man få flash til automatisk at tage et vilkårligt antal billeder fra en bestemt mappe?

/Hojben
Avatar billede bentjuul Nybegynder
05. februar 2006 - 19:55 #1
Her er et forslag lavet på timeline
http://bentjuul.bsjh.dk/flashguide/
og her er der et forslag til at loade eksterne billeder ind http://www.eksperten.dk/spm/616447 du skal se på det accepterede svar og kommentarer.
Endelig er der dette http://actionscript.dk/artikler/?a=35

//bentjuul
Avatar billede hojben Novice
05. februar 2006 - 22:34 #2
Tak for det.. Jeg kigger det lige igennem.. umiddelbart er din egen guide lettest at gå til bortset fra at det tar sindsygt lang tid at lave når der er 30-40 billeder.. der er ikke en lettere måde?
Avatar billede bentjuul Nybegynder
05. februar 2006 - 22:59 #3
Så kan du evt. bruge denne http://www.eksperten.dk/spm/616447 hvor billederne skal ligge i samme mappe som swf'en du kommer bare koden ind i 1. frame og billederne i mappen skal hedde 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg og 4.jpg - hvis der er flere end 4 billeder må du rette koden.

import mx.transitions.*;
createEmptyMovieClip("a",1); a._alpha=0;
createEmptyMovieClip("b",2); b._alpha=0;
(f=function(){
  clearInterval(i); p=(c==a?b:a);
    (m=new MovieClipLoader()).loadClip("./"+((n=++n%5)||(n=1))+".jpg",p);
    m.onLoadComplete=function(){
      new Tween(c,"_alpha",0,100,0,40);
      Object(new Tween(c=p,"_alpha",0,0,100,40)).onMotionFinished = function() {
        i=setInterval(f, 3000);
      }
}).call();

Du kan læse om koden i linket.
Avatar billede hojben Novice
05. februar 2006 - 23:11 #4
Det kan være at jeg er lidt spejlblank men hvor fan skal al den kode sættes ind?
Avatar billede bentjuul Nybegynder
05. februar 2006 - 23:54 #5
Marker 1.frame på timeline og indsæt koden i "Action Frame" Hvis denne ikke er synlig så tryk F9.

Jeg vil dog anbefale dig at læse lidt bøger eller hefter når du er så blank som du giver udtryk for.
Avatar billede hojben Novice
06. februar 2006 - 00:10 #6
Se det var jo meget nemmere ;) Tak smid svar.. det var sgu da nice..
Avatar billede bentjuul Nybegynder
06. februar 2006 - 00:18 #7
God fornøjelse
Avatar billede hojben Novice
06. februar 2006 - 22:04 #8
Nogen måde at men kan indstille størrelsen på "filmen" uden at billederne også bliver gjort mindre? http://www.marinella.dk/flash/slide.asp

Nogen måde at man kan få den til at loope?
Avatar billede bentjuul Nybegynder
06. februar 2006 - 22:32 #9
Du skal lave filmen i den størrelse som passer dig. Det gør du i Properties - Size, Tryk på knappen hvor størrelsen står og sæt dine mål på filmen/stage og her kan du også sætte din farve på stage.
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2006 - 17:26 #10
Hvor i Flash 8 kan jeg sætte at den skal loope? Mit eksempel looper ikke..
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2006 - 17:32 #11
Okay da der kom 4 billeder i mappen loopede den.
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2006 - 17:35 #12
jeg kan ikke gennemskue hvor jeg skal rette hvis flere billeder, som du beskriver længere oppe..
Avatar billede bentjuul Nybegynder
07. februar 2006 - 17:46 #13
Ret i denne linie
(m=new MovieClipLoader()).loadClip("./"+((n=++n%5)||(n=1))+".jpg",p);

hvis du vil ha' f.eks 8 billeder så retter du den således

(m=new MovieClipLoader()).loadClip("./"+((n=++n%9)||(n=1))+".jpg",p);
Avatar billede hojben Novice
07. februar 2006 - 21:11 #14
Takker stort.. det var lige det jeg ønskede..
Avatar billede amokart Nybegynder
09. februar 2006 - 22:03 #15
hvordan vil scriptet se ud, hvis man vil have at jpg altid centreres på stage?