Avatar billede delta_044 Nybegynder
05. februar 2006 - 14:53 Der er 17 kommentarer

Problemer med iframe

Hej eksperter...

Kig lige her på www.vodskov.org/test.php

Jeg kan ikke få min iframe til selv og udvide sig efter indholdets størrelse... I kan se iframe koden her:
<iframe id="body" name="body" src="news/index.php" style="BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" height="100%" align=left border=0 frameborder="0" marginheight="0"></iframe></TD></TR>
Tak
Avatar billede webstuff Nybegynder
05. februar 2006 - 15:39 #1
Der skal du over i gang javascript, men det bliver noget klads.. hvorfor ikke bare bruge tabeller eller css i stedet?
Avatar billede delta_044 Nybegynder
05. februar 2006 - 15:52 #2
forstår ikke, uddyb
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2006 - 16:50 #3
<ole>

Ethvert HTML-dokument _skal_ påbegyndes med en DTD. Hvis du ønsker at bruge CSS og siden skal kunne vises i IE, skal det være en fuld DTD med definitions-URL ... f.eks:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
... osv osv ...

Dernæst skal en højde, der er angivet i procent udregnes på baggrund af det omkransende elements højde. Derfor skal også du sætte højde på elementet udenom din iframe  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede delta_044 Nybegynder
05. februar 2006 - 17:19 #4
Olebole... kan det lade sig gøre at den højden i iframe bliver dynamisk ??
Avatar billede olebole Juniormester
05. februar 2006 - 17:21 #5
Hvordan dynamisk? Hvad skal afgøre dens størrelse?
Avatar billede delta_044 Nybegynder
05. februar 2006 - 17:36 #6
det skal den side inde i iframen
Avatar billede roenving Novice
06. februar 2006 - 17:11 #7
-- og så er det et rigtigt dårligt ord, du har valgt at bruge som navn på din iframe, da der er mange muligheder for at gå galt, når man bruger et ord, der i forvejen er brugt til at navngive noget andet !-)

-- men du kan f.eks. sætte dette script ind i news/index.php-siden:

<script language="javascript" type="text/javascript">
window.onload = function(){
var t=document.body.scrollHeight;
if(parent!=window)parent.document.getElementById('framebody').style.height=t+22+'px';
}
</script>

-- og så ændre navn og id:

<iframe id="framebody" name="framebody" src ...
Avatar billede bongii Nybegynder
16. april 2008 - 10:05 #8
Roenving dit script virker perfekt i IE, Firefox og Mozilla. Er der nogle ulemper ved det? Af allle scripts jeg har kigget på, er dette det eneste der virker. Kan jeg bruge det uden videre?
Avatar billede roenving Novice
16. april 2008 - 12:46 #9
Som det ser ud i dag, kan du roligt bruge det uden videre, men når der begynder at komme browsere, der fortolker xhtml som xhtml (og ikke som fejlfyldt html4.01, som de gør i dag !-), vil der være problemer med document.body ...
Avatar billede bongii Nybegynder
16. april 2008 - 12:51 #10
Til den tid er jeg sikker på at du har et lille trick i ærmet :)
Avatar billede bongii Nybegynder
16. april 2008 - 20:26 #11
Roenving: Det virkede perfekt til jeg implementerede det.

Ved du hvad der er galt i koden?

Du kan se et scr. shot af hvad den viser her:
www.movievizion.dk/upload/fejl.jpg
Avatar billede olebole Juniormester
16. april 2008 - 23:08 #12
Det kan skyldes, du ikke har fjernet margin/padding på document- og body-elementerne:

html, body {
    height: 100%
    margin: 0;
    padding: 0;
}
Avatar billede olebole Juniormester
16. april 2008 - 23:09 #13
- og det kan skyldes evt. margin i siderne af din iframe. Det kan også skyldes et andet element, der er sat til 100% bredde og samtidig har margin eller padding i siderne
Avatar billede bongii Nybegynder
17. april 2008 - 19:14 #14
Jeg har prøvet at idnsætte:
html, body {
    height: 100%
    margin: 0;
    padding: 0;
}

Det virker ikke rigtig. Har du et andet trick i ærmet? Det virker fint hvis jeg tester det lokalt, men når det implementeres i et cms "kolapser" den.
Avatar billede roenving Novice
18. april 2008 - 00:43 #15
-- er ovenstående også indsat i iframens kode ?-)
Avatar billede bongii Nybegynder
18. april 2008 - 08:48 #16
Nej på selve hovedesiden
Avatar billede roenving Novice
18. april 2008 - 13:40 #17
Det skal også være inde i iframens kode, da den intet arver fra hovedsiden !-)