Avatar billede yummeh Nybegynder
04. februar 2006 - 16:42 Der er 5 kommentarer

hjælp til comp.

jeg søger efter en computer uden de her tilbehør fordi jeg selv ka få dem gratis-

Harddisk-
skærmkort-
ram-
cd-rom-
hvis nødvendig også bundkort-
blæser-
køler-

det er de ting som jeg kan selv få uden at betale en øre. jeg søger efter en billig computer med eller uden de tingester i- hvis i har en eller kender et sted hvor man kan købe sådan en så er jeg taknemlig..
Avatar billede yummeh Nybegynder
04. februar 2006 - 16:43 #1
og jeg vil også gerne vide hvad jeg ellers mangler får at få en hel computer + de overstående ting. tak
Avatar billede allanfo Praktikant
04. februar 2006 - 16:50 #2
Tjah uden en cpu, et kabinet og en strømforsyning kommer du nok ikke langt.
Avatar billede stieper Nybegynder
04. februar 2006 - 17:00 #3
Til en "hel" computer skal du ca. bruge følgende:

Kabinet
Strømforsyning
Bundkort
CPU (Processor) + køler
Ram
Grafikkort
Harddisk(e)
Cd-rom (eller brænder/dvd-drev)
Diskettedrev?
Tastatur
Mus
Skærm

Når du skal anskaffe en computer, er det vigtigt at de forskellige dele passer sammen. Derfor skal du sørge for at finde et bundkort, som understøtter den type CPU (Processor), samt den type RAM som du har. Normalt har folk en ønske om en bestemt type CPU, og vælger så et bundkort der passer hertil. Derefter vælger man nogle RAM som passer på bundkortet.
Desuden skal du også sørge for at harddisk(e), cd-rom drev osv. passer til dit bundkort - således at hvis dit bundkort kun understøtter IDE harddiske, så skal du ikke købe en SATA harddisk (og cd-rom drev).

Hvis bundkortet er af nyere dato, skal grafikkortet højst sandsynligt være PCI-express, men undersøg det først, for det kan også være at det skal være et AGP grafikkort.

Nu ved jeg ikke om de dele du kan få gratis (Hvilket jo altid er en fordel =) ) er af nyere dato, eller om det er forholdsvis gamle dele?
Ellers vil jeg nok anbefale at investere i hele dynen på een gang, så du får en maskine, hvor delene passer sammen - samt en maskine som er af nyere dato, og dermed er lidt mere "fremtidssikret". (Til nye programmer, styresystemer mv.)

Håber det hjalp lidt. :-)
Avatar billede stieper Nybegynder
04. februar 2006 - 17:01 #4
Hov - glemte jo helt at skrive at jeg vil anbefale dig at se lidt på www.edbpriser.dk - her finder du (næsten) alle produkter som findes på det danske marked - samt nogle nyttige informationer, test af kompabilitet og meget meget mere.
Avatar billede stieper Nybegynder
04. februar 2006 - 17:04 #5
edit: Kompatibilitet ;-)