Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 12:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

subdomæner med htaccess?

hejsa eksperter!

jeg vil gerne vide om det er muligt at lave subdomæner med htaccess? så hvis man skriver hej.mitdomæne.dk, så "rewriter" htaccess det til mitdomæne.dk/?var=hej

på forhånd tak
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 12:54 #1
Det kan du klare med følgende:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([a-z0-9_-]+)\.domain\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*) http://domain.com/?var=%1 [R]

Mvh
Martin
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 14:57 #2
det fungerer kun med "www" foran :D

altså www.domain.com, går til domain.com/?var=www
mens hej.domain.com bare skifter til domain.com - jeg tror måske det er noget med min udbyder?.. har surftown PRO..
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 15:03 #3
For at det skal virke skal DNS være opsat således at *.domain.com går til din hjemmeside

Det er ikke alle udbydere der tilbyder det men de fleste gør trods alt, men det skal du nok kontakte dem om.

Mvh
Martin
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 15:05 #4
jeg kontakter dem :)
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 15:07 #5
Men ovenstående virker da i hvert fald med www :D og vil tro når dns er på plads virker det også med resten så ligger lige et svar, du behøver ikke accepterer nu kan altid vente, og hvis det ikke virker til den tid så skriver du bare igen :)

Fortsat god weekend
Martin
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 15:09 #6
hov nu fik jeg lige accepteret lidt for hurtigt.. for den gør ikke helt hvad jeg havde forventet.. den skriver nemlig noget nyt i adresselinien.. altså adresselinien skifter fra www.domain.com til domain.com/?var=www - den skulle ikke omskrive den på den måde, men kun "fake" det.. forstår du?
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 15:14 #7
nåh nu gør den det ikke mere.. :D underligt.. tak for hjælpen så
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 15:59 #8
Ahh du vil ha den til ikke at vise redirect,, ovenstående vil vise redirect pga [R]som siger redirect, det er så ikke lige muligt at ændre ovenstående til at gøre det transperrant så falder serveren over sig selv (i hvert fald min) men så kan nedestående bruges i stedet. har også lige tilføjet et tjeck for www.domain.com fordi den skal vel ikke redirectes som et subdomæne, og det samme hvis der ikke er noget, kommer lige lidt kommentare også havde jeg ikke tid til tidligere

## Her starter vi
RewriteEngine On
##rewrite ikke hvis der ikke stå noget
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^$
##rewrite ikke hvis www.
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\. [NC]
##rewrite kun på et eller andet.domain.com
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([a-z0-9_-]+)\.domain\.com [NC]
##gem subdomain i sub
RewriteRule ^.* - [E=sub:%1]
##omskriv request i stedet for redirect
RewriteRule ^$ http://domain.com/?var=%{ENV:sub} [L]
##Slut

Følgende linie
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([a-z0-9_-]+)\.domain\.com [NC]
Skal du tilføje andre tegn til hvis de også skal kunne bruges som subdomain, men
Kan vist egentligt godt ændres til:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([^.]+)\.domain\.com [NC]

som så godtager alt på nær punktum som subdomain

Mvh
Martin
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 16:14 #9
nu siger den bare htaccess fejl..
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 16:48 #10
spøjst har lige testet på mit eget domæne og:

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^$
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\. [NC]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^([^.]+)\.martin-nielsen\.com [NC]
RewriteRule ^.* - [E=sub:%1]
RewriteRule ^$ http://martin-nielsen.com/%{ENV:sub} [L]

rewriter helt fint
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 16:50 #11
Internal Server Error
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 16:52 #12
hvis jeg fjerner denne linie:
RewriteRule ^.* - [E=sub:%1]
så virker den.. men mon den linie ikke er vigtig??
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 16:56 #13
hvis den ikke er her, så vælter serveren simpelthen med internal server error, men hvis den virker fint, (inkl rewrite) så kan du bare slette den
Avatar billede eazye Nybegynder
04. februar 2006 - 16:56 #14
thank you!
Avatar billede webt Nybegynder
04. februar 2006 - 17:00 #15
så lidt, du skriver bare hvis der er andet :) med det, ingen grund til at oprette nyt spørgsmål

Men nu vil jeg holde weekend :) så god weekend

Martin