Avatar billede rigpig Nybegynder
04. februar 2006 - 11:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Talbehandling i Visual C++ 6

Er nybegynder i C++ og vil gerne lave programmer i Visual C++ 6.0.
Er p.t. ved at omskrive programmer i visual basic til C++
MFC AppWizard.exe project.

Er lidt usikker på hvordan Class Wizzard bruges til behandling af tal.

Er i gang med bogen "Practical Visual C++ 6" som er en kanon bog, men omhandler mest tekst strenge i edit box controls, vil gerne bruge tal.

Er der nogen som kender bøger/vebsider som omhandler dette? gerne på engelsk.

På forhånd tak.
rigpig
Avatar billede jpk Nybegynder
04. februar 2006 - 12:03 #1
"Programming Windows with MFC" af Jeff Prosise er rigtig god.
Dog skal du ha' en lidt ældre version af bogen, for at matche den MFC-version der bruges i VC++ 6. Desværre (for dig) koncentrerede den gamle version af bogen sig mere med hvordan MFC virker, end om udviklingsmiljø...

Hvis du har nogle specifikke problemer/spørgsmål kan det dog være vi kan hjælpe dig der..?

HVis du har en dialog med en edit box ('CEdit' i MFC), kan du fx bruge Ctrl+dobbeltklik (i resource editor) for at oprette en membervariabel for kontrollen. Du kan da vælge typen int, double eller hvad du nu har brug for.
Avatar billede rigpig Nybegynder
04. februar 2006 - 17:09 #2
Tak for kommentaren jpk, at sætte membervariabler er på plads, men jeg leder mere efter hvordan man lægger tal sammen (eller andre operatorer) fra de forskellige edit boxe når en knap aktiveres (BtnDialog) kan man kalde editboxenes "navn"?
(f.eks editbox3 = editbox1 + editbox2) samt at man sikrer brugeren kun kan indtaste tal og ikke alt muligt andet.Ved nogenlunde hvordan man gør med tekst strenge,men det kniber med tal.

Har downloadad Microsoft Visual Studio i en prøveversion, for at følge VTM'er fra BUZZnet lærevidioer i C++ vil du anbefale at bruge dette program i stedet?

Tak for at du gider hjælpe.
rigpig
Avatar billede jpk Nybegynder
05. februar 2006 - 11:39 #3
Hvilken version af VS har du hentet?

Hvis du laver fx membervariable af typen int, kan du gøre sådan i eventhandleren for BtnDialog:

UpdateData(true); // Overfør værdier fra edit-bokse til members
m_Result = m_Val1 + m_Val2;
UpdateData(false); // Overfør værdier fra members til edit-bokse

Når du opretter membervariablerne i resource editor, kan du også sætte min/max værdier brugeren må indtaste.

Mvh.
Jacob
Avatar billede rigpig Nybegynder
05. februar 2006 - 12:46 #4
Version er VS 2003, bruger helst VisualC++6 (virker ikke så rodet)
Er f.eks m_Val1 automatisk "linket" til edit boxens control ID, så det er ikke control ID der henvises til ved beregninger?

Hvis m_val3 = m_Result + m_Val2 kan udføres som normal kode i BtnDlg kodewindue, vil UdateData(false) selv sætte m_Result i f.eks IDC_EDIT3 ?

recource editor?? har valgt recource i costumize, men har vist ikke set en editor, kiggede i MSDN lib. men det var sort snak for mig (endnu)hvor kalder jeg den frem?
Jeg bruger MFC Class Wizzard, add variables.

Man siger at C++ er for langhårede, der kan ikke være nogen programører med meget hår tilbage, mit ligger på gulvet!

Beklager hvis mine spørgsmål virker tumbede.

Peter
Avatar billede jpk Nybegynder
05. februar 2006 - 12:58 #5
>> Er f.eks m_Val1 automatisk "linket" til edit boxens control ID, så det er ikke control ID der henvises til ved beregninger?
Ja, lige præcis!

>> Hvis m_val3 = m_Result + m_Val2 kan udføres som normal kode i BtnDlg kodewindue, vil UdateData(false) selv sætte m_Result i f.eks IDC_EDIT3 ?
Ja, lige præcis!


Resource editor er bl.a. der hvor du "tegner" dine dialogbokse.
Altså, du kan indsætte kontroller som edit og button.

Jeg går ud fra at du har en dialog (vindue) i dit projekt?

C++ er ikke nemt, men det kan læres...
Avatar billede rigpig Nybegynder
05. februar 2006 - 16:54 #6
Tak for din hjælp jpk, så skal der kodes! ser ud til at jeg kan bruge hvad du har fortalt, sammen med eksempler med strenge i bøgerne.
C++ kan helt sikkert læres, men det haster, jeg er 52 !! (blev overtalt af knægten, han skal bruge C++ til opgaver i Open GL, der er lidt vej endnu :)  )
Vil du smide et svar, så kommer pointene.
Tak igen
rigpig
Avatar billede jpk Nybegynder
06. februar 2006 - 08:06 #7
Velbekomme, jeg er glad for at kunne hjælpe...

OpenGL (og andre high performance 3D libs) er en verden for sig. Det kræver naturligvis en del matamatisk kendskab til vektorer og matricer.

Held og lykke med det.

Jacob
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester