Avatar billede mutella Nybegynder
03. februar 2006 - 00:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Beregning af pi udfra archimedes formel om n-kanter

Yep, jeg er igang med at srkive sso i matematik om pi.

Jeg skal i den sammenhæng beregne siderne til og med en 128-kant, indskreven og omskreven vha. archimedes' metode.
Det er heller ikke noget problem når man har en lommeregner, men når man skal skrive hvert trin ned for hver fordobling af antallet af n, bliver det til sidst en meget stor formel, og jeg ved det kan gøres på en anden måde.

problemet er beskrevet her:
http://ul.brean.dk/f/untitled.jpeg

der må være en anden måde at skrive det på.. forkorte det eller hvad man nu end kan gøre.

Jeg skal også løse for den omskrevne, og vil derfør løbe ind i et lign problem.

Det haster en del.

Hilsen Bo.
Avatar billede soreno Praktikant
03. februar 2006 - 08:28 #1
I det tilfælde ville jeg vise de første par beregninger for at vise mønsteret.
Derefter ville jeg bare skrive direkte:

k128 = sqrt(2-sqrt(4-k64^2)) ~ 0.0490825

Men når det nu er en karaktergivenede opgave så beskriv i detaljer hvad der foregår. Hvorfor du bruger alle de kvadratrods-dimser og hvorfor du har valgt at forkorte udtrykene.

Du har jo vist at du forstår hvad det går ud på. Du skriver jo at k128 beregnes på baggrund af k64.

En ting der er lidt forvirrende er at du bruger både lille k og stort K.
Jeg kan f.eks. ikke se du bruger store K i dine udregninger.

Det der med at forkorte udtrykket, det har du jo i den oprindelige formel:
k_2n = sqrt(2-sqrt(4-kn^2)).

Hvis du har tid så kig lidt nærmere på induktionsprincippet.
Avatar billede mutella Nybegynder
03. februar 2006 - 15:16 #2
lille k er sidelængden af den indskrevne n-kant, og store K er sidelængden af den omskrevne n-kant
grunden til at jeg kun bruger k, er at K beregnes med en anden formel, problemet med de meget store udtryk ville dog blive det samme

men tak for hjælpen, jeg vil nok gøre som du har sagt hvis ikke jeg finder ud af hvordan man ellers kan gøre det - jeg ved det er muligt at skrive på en anden måde :)
Avatar billede mutella Nybegynder
06. februar 2006 - 22:40 #3
smid et svar hvis du vil have nogle point
Avatar billede soreno Praktikant
07. februar 2006 - 07:23 #4
Ok.