Avatar billede muggen Nybegynder
02. februar 2006 - 22:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Vælg indsat record i gridview efter oprettelse i detailsview

Jeg har et gridview og et detailsview ved siden af hinanden i Visual Studio 2005 (ASP.NET 2.0). Jeg opretter nye records i detailsview. Når jeg opretter en ny record i detailsview bruger jeg OnItemInserted eventen til binde til data igen så gridview'et bliver opdateret:

Gridview1.DataBind();

Det virker fint. Mit spørgsmål er så: Hvordan sørger jeg for at den nyindsatte record i gridview'et bliver valgt med det samme, så den også er valgt i detailsview'et? Jeg har på fornemmelsen at jeg skal bruge GridViewSelectEventArgs Class, men jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal gøre.
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. februar 2006 - 23:50 #1
du kan sætte grid.SelectedIndex = ... inden du kalder databind.
mvh
Avatar billede muggen Nybegynder
03. februar 2006 - 08:22 #2
Skal det ikke være Gridview1.SelectedIndex = ? Hvad er det helt nøjagtigt SelectedIndex skal være lig med? Det skal være lig med den sidst indsatte record i gridview'et. Med andre ord: Hvad er det der skal stå på den højre side af lighedstegnet?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. februar 2006 - 09:23 #3
hvis det du indsætter bliver vist som sidste row i gridviewet bruger du:
Gridview1.SelectedIndex = Gridview1.Rows.Count-1;
Avatar billede muggen Nybegynder
03. februar 2006 - 10:43 #4
Jeg vil faktisk gerne sætte GridView1.SelectedIndex = "Det BookID" jeg lige netop har oprettet, hvor BookID er bogens ISBN # (primær nøgle oprettet som streng-felt i databasen). Er det muligt?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. februar 2006 - 11:06 #5
du kan gøre noget i denne stil:

foreach (GridViewRow r in Gridview1.Rows)
            {
                if (r.Cells[0].Text == "etisbn")
                {
                    Gridview1.SelectedIndex = r.RowIndex;
                }

Cells[0] skal skiftes med det columnindex dit isbn nummer har.

Det kan være der er en smartere metode.
Men jeg har ikke brugt andre.
Avatar billede muggen Nybegynder
03. februar 2006 - 11:27 #6
Hvad med den værdi jeg søger efter? BookID er jo en ny værdi for hver ny record jeg sætter ind. Med andre ord: Hvordan erstatter jeg "etisbn" med lige nøjagtig det BookID som jeg har sat ind?
Avatar billede muggen Nybegynder
03. februar 2006 - 13:39 #7
Har fundet resten af løsningen selv, men send alligevel som svar så du kan få dine point. Tak for hjælpen. Jeg indsætter lige løsningen i tilfælde af, at andre kan bruge den.

public void BookDetail_ItemInserted(object sender,
    DetailsViewInsertedEventArgs e)
    {
        String bookAddedID = e.Values["BookID"].ToString();
        String bookAddedTitle = e.Values["Title"].ToString();

        foreach (GridViewRow r in GridView1.Rows)
        {
            if (r.Cells[0].Text == bookAddedID)
            {
                GridView1.SelectedIndex = r.RowIndex;
            }

        GridView1.DataBind();

        lblMessage.Text = "You have successfully added" + bookAddedTitle + " to the list of books!";
    }
Avatar billede muggen Nybegynder
03. februar 2006 - 14:15 #8
Jeg var vist lidt hurtig, for det virker stadigvæk ikke helt efter hensigten. Vender tilbage lidt senere!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. februar 2006 - 14:17 #9
prøv med
public void BookDetail_ItemInserted(object sender,
    DetailsViewInsertedEventArgs e)
    {
        String bookAddedID = e.Values["BookID"].ToString();
        String bookAddedTitle = e.Values["Title"].ToString();
      GridView1.DataBind();
        foreach (GridViewRow r in GridView1.Rows)
        {
            if (r.Cells[0].Text == bookAddedID)
            {
                GridView1.SelectedIndex = r.RowIndex;
break;
            }

        lblMessage.Text = "You have successfully added" + bookAddedTitle + " to the list of books!";
    }
Avatar billede muggen Nybegynder
04. februar 2006 - 00:37 #10
Hmmm - det virker stadigvæk ikke. Jeg får indsat den nye record uden problemer, men den vælger stadig ikke den nye record i gridview'et. Jeg har prøvet at debugge nu for at se hvad der går galt. Når jeg initialiserer variablen bookAddedID får den den rigtige værdi (f.eks. "0-1234-3456-0"). Men når jeg kommer ned til r.Cells[0].Text er værdien "" (tom). Hvad går der galt her??
Avatar billede muggen Nybegynder
04. februar 2006 - 01:12 #11
Så virker det. Det var mit columnindex der var problemet som du (dr chaos) havde gjort mig opmærksom på det til at starte med. BookID har i mit grid columnindex 1, så Cells[1] er den rigtige løsning i mit gridview. Send som svar, dr chaos, så får du dine point. Mange tak for hjælpen!!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
04. februar 2006 - 09:27 #12
svar :)