Avatar billede bugger Nybegynder
01. februar 2006 - 11:16 Der er 7 kommentarer

Totally newbie spørgsmål

Hejsa
Jeg har i en jobannonce set at man skal have kendskab til "MSSQL Server database" Nu har jeg jo ikke det, men det skal ikke hindre mig fra at søge jobbet. Nuvel.:

MSSQL er det Microsofts svar på MySQL?

MSSQL er det en database der er "indlejret" i serveren, og som man ikke kan tage ud og backuppe på samme måde som man kan med Acces?

Jeg har noget erfaring med udarbejdelse af relationsdatabaser i Access, -er MSSQL noget helt anderledes? eller er det noget nogenlunde rimeligt hurtigt kan tilgå?

MSSQL spiller den sammen med ASP? Altså på samme måde som ASP og Access fungerer sammen?

Hvad er foredelene med MSSQL fremfor Access og MySQL?

Det var hele 4 spørgsmål, men jeg håber I vil komme med jeres gode råd :-)
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
01. februar 2006 - 11:44 #1
Her kan du direkte se spec. fra Microsoft på produktet.
http://www.microsoft.com/danmark/servers/sql_server/overview.asp

Held og lykke med jobbet.. :-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
01. februar 2006 - 11:44 #2
Ja, MSSQL er "Microsofts svar på MySQL", eller rettere, MySQL er reaktionen på at alle databaseprogrammer er så dyre.

Ja, den er "indlejret", man man kan nu godt "tage den ud og backuppe den", ved at kopiere datafilerne, blot ikke mens den kører. Normalt bruger men databasens backup funktion, der kan køre mens der er brugere på databasen.

MSSQL er ikke særlig anderledes, den fremstår på mange måder som Access's storebror. Men i lighed med MySql, og modsat Access, har den ikke noget grafisk brugerinterface. Der er dog to redskaber, Enterprise Manager og Query Analyzer, som man kan tilgå databasen med, og via dem kan man lave næsten alt man har brug for. Men man kan vælge at lave alting via sql-kommandoer; oprette databaser og tabeller, foretage vedligeholdelse m.m.

Ja, ASP kan benytte MSSQL som datakilde, præcis som den kan benytte alle mulige andre datakilder. Det fungerer let og gnidningsløst.

Grunden til at man betaler fra 50.000 og opefter for en database, er først og fremmest styrken. Placeret på den rigtige hardware kan MSSQL klare utrolige ting. Hvis du laver en application der kører over en Assess database, og den har bare få hundrede brugere, eller hvis der skal forespørges efter data i tabeller med et par millioner rækker, så går den helt i stå. MSSQL kan, rigtig benyttet, håndtere fantastisk store datamængder og mange mange flere samtidige brugere.

Udover det alle relationelle databaser kan, har MSSQL også en række ekstra features: Stored procedures, User defined functions og datatypes, og SQL Server Agent, der sammen med DTS kan foretage alle mulige handlinger på klokkeslæt.

Jeg vil lige tilstå at jeg har omtrent nul kendskab til 2005 udgaven, så noget af det jeg siger er måske ændret en smule, og nyt og vigtigt kommet til .
Avatar billede bugger Nybegynder
01. februar 2006 - 12:33 #3
Tak for svar
Idanielsen : Men i lighed med MySql, og modsat Access, har den ikke noget grafisk brugerinterface.

OK vil det sige at man skal lave alle SQLstrengene i hånden? Jeg synes netop at Access er s.... smart fordi man kan trække tråde imellem de forskellige tabeller og bagefter få genereret en SQL

Endvidere.: findes der en god bog til indføring i MSSQL? Gerne en der tager afsæt i at man kender til ASP og Acess (og gerne på dansk)? Hvad med online? er der nogle steder der har begynder tekster eller tutorials?

Læg nogle svar så I kan få points.

/B
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
01. februar 2006 - 13:08 #4
Håber det lykkedes for dig :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2006 - 14:56 #5
hvis man hyrer en SQLServer mand saa har man forventninger om at SQL syntax ikke er et problem ...

proev og soeg paa f.eks. Amazon - der er udgivet masser af boeger om SQLServer

SQLServer SQL dialekt ligner Access SQL dialekt mere end MySQL dialekt goer

men men men - du kan ikke bare bruge alle mulige VB funktioner i din SQL - du kan
lave funktioner i SQL, men lidt anderledes
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
02. februar 2006 - 10:45 #6
Ang "Træk og slip"

Med Enterprise Manager kan du designe databasen med musen, som i Access. Enterprise Manager følger dog, så vist jeg ved, ikke med de billige udgaver af MSSQL.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
06. december 2006 - 14:51 #7
Lukkes ??