Avatar billede amews_aj Nybegynder
30. januar 2006 - 17:33 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Lave en online cross-browser wysiwyg editor?

Jeg vil gerne lave en cross-browser wysiwyg editor til et online CMS system.

Hvordan gør jeg? Har I nogle tips, guides?
Det skal ikke være et færdigt system, jeg vil selv lave det. Mangler bare lidt viden om hvordan.
Jeg går ud fra at jeg skal bruge javascript?

På forhånd tak!
Avatar billede mahler Nybegynder
30. januar 2006 - 17:35 #1
Prøv at kigge på:
http://tinymce.moxiecode.com/
http://www.fckeditor.net/

De er begge wysiwyg-editorer, der vil kunne integres i dit eget site.
Avatar billede plazm Nybegynder
30. januar 2006 - 17:56 #2
http://www.udvikleren.dk/article.php?techid=9&aid=272
http://www.udvikleren.dk/article.php?techid=9&aid=273
http://www.udvikleren.dk/article.php?techid=9&aid=274

Desværre er der en del fejl i eksemplet, så hvis du ikke selv får det til at virke, så har jeg selv fået lavet noget fungerende, som du kan få.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. januar 2006 - 10:04 #3
mahler > det skal ikke være færdige systemer!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. januar 2006 - 10:09 #4
plazm > Det ser ud til at jeg kan bruge noget der. Jeg går ud fra at man godt må lave den til offentlig brug?

Jeg kigger lidt nærmere på det senere i dag..
Avatar billede plazm Nybegynder
31. januar 2006 - 13:37 #5
ja, ellers var den jo ikke lagt ud som en tutorial :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. januar 2006 - 19:42 #6
Hey plazm..

Jeg har forsøgt at lave den nu, men jeg kan kun få del 1 til at virke. Del 2 og 3 vil ikke virke, uanset hvad jeg prøver...

Ved godt det er meget at spørge om, men jeg ville blive rigtig rigtig glad, hvis du ville sætte scriptet sammen rigtigt sådan så det virker. Jeg er ikke ret god i javascript, men skal bruge en editor nu, og så må jeg gennemskue koden på et senere tidspunkt.

Vil du lave en komplet kode udfra de guides?

Du kan få 200 point hvis du vil.

På forhånd tak!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. januar 2006 - 19:51 #7
Ehm.. og hvis du har tid, vil jeg da meget gerne også have hvis du kunne lave en billede, link og farve funktion...

Håber du vil hjælpe, for jeg er rent ud sagt elendig til JS, men det er ved at være en hastesag for mig at lave den editor...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
31. januar 2006 - 20:22 #8
Måske modsiger jeg mig selv lidt. Jeg beder dig om at lave en komplet færdig udgave, og siger samtidig jeg ikke vil have færdige systemer, men det er pga. at de færdige systemer sjældent må bruges offentligt, og det skal det.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 09:48 #9
Bare glem de der ekstra ting i første omgang, hvis du bare vil få den kode fra guiden til at virke

Altså del 2 og 3
Avatar billede gentoo2005 Nybegynder
01. februar 2006 - 09:48 #10
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 09:50 #11
Sry jeg skriver lidt meget, men ville lige sige hvad der er galt i del 2.

I del 2 kommer den hele tiden med js fejl om at aButtons ikke er defineret.

Men som sagt, vil du så ikke sætte hele koden sammen i et script, så vil jeg prøve at gennemskue koden bagefter selv.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 09:51 #12
gentoo2005 > må den bruges offentligt, altså til videresalg sammen med egne produkter?
Avatar billede plazm Nybegynder
01. februar 2006 - 09:53 #13
PC-help. jeg har åbenbart ikke fået emails herfra, men jeg har et eksempel derhjemme som jeg smider online når jeg kommer hjem.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 09:54 #14
gentoo2005 > Jeg vil gerne have aktiv formatering i, altså så knapperne holdes nede når de er aktive. (Selvf. i form af billeder)

Plazm > jeg har vist ikke læst dit svar ordentligt, du skriver:
"Desværre er der en del fejl i eksemplet, så hvis du ikke selv får det til at virke, så har jeg selv fået lavet noget fungerende, som du kan få. "
--> Jo tak det vil jeg da gerne have, kan ikke få det til at virke...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 09:55 #15
ok, mange tak plazm, glæder mig til at se det, desværre er jeg næsten ikke hjemme i dag, har ca. 1 time hjemme, så nu må vi se hvad det bliver til.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 09:59 #16
og btw, tror du at du kan lave de her funktioner også, og vil du det:

- Horisontal streg (<hr>)
- Tekst farve
- Link
- Billede
- Tabel

Skal selvfølgelig ikke bruge al din tid, men hvis du vil hjælpe, ville jeg blive meget glad...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 10:04 #17
Hmm, jeg kan vel sætte billede, link og horisontal streg ind ved fx at skrive:

this.richEdit.document.write("<hr>");

men hvordan får jeg den sat ind lige der hvor curseren står...

tabel er ikke nødvendigt lige nu, men tekst farve skal jeg gerne have...
Avatar billede plazm Nybegynder
01. februar 2006 - 10:04 #18
Jeg skal selv til at have udviklet den færdig, så det kunne da være at jeg smider et link ind hvor jeg arbejder på den, men i første omgang der kan den Tekstfarve, link, billede, og det er forholdsvist nemt at tilføje <hr>.. Tabel har jeg ikke arbejdet med, men så vidt jeg husker, så er det nemt nok at lave.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 10:08 #19
ok, tabel er som sagt heller ikke så vigtigt, det kan jeg sagtens vente med, det er isæt de fire andre ting, men det lyder godt du har tekstfarve, link og billede, hvis du så vil hjælpe med at sætte hr ind også, ville det være super. Så kan jeg senere få sat en tabel på, medmindre det er noget du selvfølgelig lige hurtigt kan lave. Hvis du kan må du da meget gerne, hvis ikke, så bare drop det med tabellen.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 16:38 #20
Jeg får heller ingen mails... :(

Hvis du i første omgang bare lige vil give den kode du allerede har, så tror jeg godt jeg kan finde ud af resten selv, men jeg kan ikke komme videre med mit projekt før jeg har koden...

Hvis du bare gør det så snart du har mulighed for det... ;)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 21:19 #21
Hmm, du skrev du ville give koden når du kom hjem, men her ligger stadig ikke noget?
Du har måske bare glemt det?

Jeg vil sætte pris på hvis jeg havde det i morgen ved 13-tiden, hvis det kan lade sig gøre.

På forhånd tak!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
01. februar 2006 - 22:14 #22
Btw, med "i morgen" mener jeg naturligvis torsdag, som du nok har gættet ud fra datoen. ;)
Avatar billede plazm Nybegynder
01. februar 2006 - 22:21 #23
Det må du undskylde..
Jeg kan se at jeg har en ældre version, end den jeg brugte, men her er en ide
http://plazm.dk/editor/
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. februar 2006 - 10:00 #24
Har du ikke en nyere udgave?
Jeg mangler i den der stadig skriftfarve, som jeg ikke tror jeg selv kan klare...

Derudover så virker skrifttype og skriftstørrelse ikke....

Skrifttypen ændrer hele teksten, og ikke kun en bestemt del...
Skriftstørrelsen ændres overhovedet ikke...
Mht. italic, så bruger den <em> burde den ikek bruge <i> ?
Gem funktionen giver <pre></pre> udenom indholdet, det skal den jo ikke.

De resterende ting der mangler tror jeg godt jeg selv kan klare, men de ting må du meget gerne lige kigge på...

er den forresten FF kompatibel, kan ikke tjekke hvor jeg er nu nemlig...

Derudover, må jeg så bruge din kode offentligt?
Avatar billede plazm Nybegynder
02. februar 2006 - 11:15 #25
Du bruger bare koden, det meste er fra den tutorial jeg sendte tidligere, og jeg kan ikke finde en nyeste version.

angående tags den bruger, så er de browser afhængige.

gem funktionens <pre></pre> har jeg ikk set.

Hvilken browser har du testet i?
Avatar billede plazm Nybegynder
02. februar 2006 - 11:55 #26
hmmm, jeg kan se at der åbenbart er sket nogle opdateringer til ie og ff, for de metoder jeg bruger virker tilsyneladende, ikke altid. Jeg kikker lige på det.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. februar 2006 - 12:05 #27
ok, det lyder godt
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. februar 2006 - 12:10 #28
jeg har nu testet i IE og FF

skriftstørrelse og skrifttype virker ikke ordentligt i nogen af browserne...

derudover så er koderne i ff oh ie meget forskellige, bare de kan læses i ff er det også ok...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. februar 2006 - 13:14 #29
hvordan står det til?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
03. februar 2006 - 09:52 #30
Kan se du har forsøgt at lave noget på det, men det virker ikke ordentlig endnu, og den fungerer forskelligt i IE og FF. Den skal virke i både FF og IE.

Får du kigget på det i øjeblikket?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
03. februar 2006 - 18:35 #31
Jeg ville meget gerne om du snart fik det rettet, som sagt er det ved at være en hastesag for mig...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
03. februar 2006 - 20:48 #32
Jeg har selv forsøgt at sætte lidt sammen forskellige steder fra, og jeg tror godt jeg kan klare resten selv. Tabel funktionen må vente til en anden gang. Og det samme med aktiv formatering under skrifttype, størrelse og farve, men ellers så tror jeg godt jeg kan klare resten...

Tak for hjælpen...
Hvis du på et tidspunkt skulle få lavet det der, så må du da godt sige til ;)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
05. februar 2006 - 12:50 #33
jeg har nu fået lavet aktiv formatering på det hele, det eneste jeg ikke har lavet er tabel.. :)

brugte bare queryCommandValue();