Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2006 - 18:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

C++-compilere

Hej eksperter!
Hvilke C++-compilere kan i anbefale?
Fik at vide, at Visual C++ er det bedste, men har undret mig noget over noget;
jeg har prøvet mig frem med andre programmer, og de tolker alle sammen koder forskelligt - er der så stor forskel på C++-compilere, at man skal skrive koder helt om, hvis man vil benytte en anden (compiler)?
Avatar billede msor Nybegynder
29. januar 2006 - 20:01 #1
Der er små forskelle på de forskellige compilere, men ingen så store som du skriver - med mindre det er en Visual C++ compiler, det er et andet sprog og hedder C++/CLI.

Hvis du vil have en IDE er der Dev-C++ (www.bloodshed.net) og Code::Blocks (www.codeblocks.org), der begge bruger MinGW-compileren.

Hvis du bare skal bruge en compiler, er Borlands en af de bedste.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
29. januar 2006 - 20:06 #2
Visual C++ er ikke den bedste.

Hvis man skriver standard C++ kan (/bør) alle compilere kunne oversætte koden og få det samme resultat.

Men der er mange ting man kan ikke lave med standard C++, f.ex. GUI, avancerede fil operationer og tråde. Og så er man nødt til at vælge en "extension". Nogle af disse extensions er der kun én compiler der kan oversætte, f.ex. er det kun Borland C++ Builder der kan oversætte VCL programmer.

Nyere Visual C++ compilere har en extension kaldet .net, det er (stort set) kun Visual C++ der kan bruge denne (og koden er ikke længere rigtig C++).

Hvis man kun programmerer for windows kan man bruge Win32Api, som kan forståes på (stort set) samme måde af mange compilere.

wxWidgets er et eksempel på en extention der kan bruges med mange compilere på mange platforme.

Hvis du er ny til C++ vil jeg foreslå Code::Blocks:
http://www.codeblocks.org/
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2006 - 15:51 #3
Ok... Tak for hjælpen begge to!
Hvis du lige ligger et svar igså, bertelbrander, kan I jo dele pointene...
Avatar billede bertelbrander Praktikant
31. januar 2006 - 20:09 #4
Jeg samler ikke på point.
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2006 - 15:19 #5
Ok.