Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 17:35 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Billeder fylder for meget

Jeg er ved at lave en side hvorpå jeg gerne vil vise nogle billeder(13 ad gangen).

Problemet er at billderne fylder alt for meget og siden dermed er evigheder om at loade.

Det nuværende billedformat er jpg(hver billede fylder ca. 2 mb) jeg har prøvet at lave dem til gif format hvilke også reducerer størrelsn, bare ikke nok.

Er der nogen som kender et billedformat jeg kan bruge for at gøre dem mindre, jeg forestiller mig at de skal ned omkring 200kb.
Avatar billede dgivoni Nybegynder
29. januar 2006 - 17:49 #1
i jpg-formatet kan du jo vælge hvor komprimerede billederne skal være. Det lader til at du har dem på 100%, prøv at sætte det ned til 60-80 og se om det ikke hjælper.
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. januar 2006 - 17:52 #2
er det ikke bare et spørgsmål om at billederne f.eks. er i 1024X768 og du så skalerer dem ned i forbindelse med at du viser dem?
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. januar 2006 - 17:52 #3
(det fylder det der skal downloaded ikke mindre af .... det fylder bare mindre på skærmen)
mvh
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 20:44 #4
dgivoni: hvordan sætter jeg dem ned i komprimering?

snepnet: jamen pointen er jo netop at det som skal downloades skal fylde mindre, for der skal jo hentes 13 billeder hver gang page_load kører...
Avatar billede dgivoni Nybegynder
29. januar 2006 - 21:16 #5
Du kan komprimere dem mere vha. billedbehandlingsprogrammer, som f.eks. Photoshop. Har du det?
Hvis du åbner billedet med programmet og gemmer det igen som en ny fil (save as) har du som regel mulighed for at sætte komprimeringen til det du ønsker.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 21:54 #6
dgivoni: Det lyder smart nok, men det jeg var ude efter var nærmere et andet filformat da jeg har en del billeder som jeg ikke ønsker at behandle et efter et. Det jeg har nu er et lille program som tager alle mine billeder og omformaterer til gif. Desværre fylder de også bare for meget.
Avatar billede dgivoni Nybegynder
29. januar 2006 - 22:01 #7
ah ok, det lille program (er det et php-script?) kan sikkert ændres til at gemme dem som jpg i stedet for.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 22:13 #8
nej det er bare skrevet i c# og ja det kan godt ændres til at gemme i jpg, men hvad er ideen med det, de er jo jpg i forvejen???
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 22:15 #9
string[] mapper = Directory.GetDirectories("C:\\Inetpub\\wwwroot\\SommerRomanWeb\\Foto");
            string[] filer;
            int i = 0;

            foreach(string mappe in mapper)
            {string s = mappe.Substring(mappe.LastIndexOf("\\") + 1, mappe.Length - mappe.LastIndexOf("\\") -1);
                if(i == 0)
                {
                    Directory.CreateDirectory("C:\\Inetpub\\wwwroot\\SommerRomanWeb\\Fotogif\\" + s);
                }

                filer = Directory.GetFiles(mappe);
                foreach(string fil in filer)
                {
                    System.Drawing.Image image1 = System.Drawing.Image.FromFile(fil);
                    string filnavn = fil.Substring(fil.LastIndexOf("\\") + 1, fil.LastIndexOf(".") - fil.LastIndexOf("\\") - 1);
                    image1.Save(@"C:\\Inetpub\\wwwroot\\SommerRomanWeb\\Fotogif\\" + s + "\\" + filnavn + ".gif", System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Gif);
                }
                i = 0;
            }
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 22:16 #10
således ser det ud...
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 22:18 #11
glem bare den der int i, det var en jeg ikke skulle bruge alligevel, glemte bare at fjerne den
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. januar 2006 - 22:18 #12
jep ... jeg er med på at de skal fylde mindre, men hvis det er almindelige photos du arbejder med, er jpg et meget fint format - gif er ikke bedre hvad det angår... det er lavet til noget andet.
men... gem dine billeder i den størrelse de skal vises - så kommer de bestemt ikke til at fylde 2 mb stykket.
og det er self. ikke noget du skal sidde og gøre pr. billede - photoshop kan gøre det i en batch, men du kan også generere thumbnails on-the-fly (koster self. lidt processortid).
mvh
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 22:19 #13
for en god ordens skyld:

string[] mapper = Directory.GetDirectories("C:\\Inetpub\\wwwroot\\SommerRomanWeb\\Foto");
            string[] filer;

            foreach(string mappe in mapper)
            {
                string s = mappe.Substring(mappe.LastIndexOf("\\") + 1, mappe.Length - mappe.LastIndexOf("\\") -1);
                Directory.CreateDirectory("C:\\Inetpub\\wwwroot\\SommerRomanWeb\\Fotogif\\" + s);

                filer = Directory.GetFiles(mappe);
                foreach(string fil in filer)
                {
                    System.Drawing.Image image1 = System.Drawing.Image.FromFile(fil);
                    string filnavn = fil.Substring(fil.LastIndexOf("\\") + 1, fil.LastIndexOf(".") - fil.LastIndexOf("\\") - 1);
                    image1.Save(@"C:\\Inetpub\\wwwroot\\SommerRomanWeb\\Fotogif\\" + s + "\\" + filnavn + ".gif", System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Gif);
                }
Avatar billede gil-galad Nybegynder
29. januar 2006 - 22:19 #14
Du skal i hvertfald ikke gemme en masse store filer som gif!

De skal forblive i jpeg-format, men blov komprimeres.

http://www.irfanview.com/  <-- med dette gratis program kan du komprimere dem alle i et hug. (du skal ikke ændre opløsningen, men komprimeringen)
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. januar 2006 - 22:20 #15
og hvis der skal være 13 billeder pr. side - er 200kb stykket også alt alt for meget hvis du spørger mig.... en 10'ende del ville være mere passende.

hvad er størrelsen du viser billederne i - og hvor store er dem du har der fylder de her mange megabytes?

mvh
Avatar billede dgivoni Nybegynder
29. januar 2006 - 22:26 #16
mikkel_sommer: pointen ved at gemme dem igen i jpg, er at du kan komprimere dem undervejs.
Scriptet henter så jpg-filen, komprimerer den, og gemmer den igen.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
29. januar 2006 - 23:03 #17
Ser lovende ud gil-galad har du selv erfaring med det program, har kigget lidt på det men kan ikke se hvordan jeg gør hvis jeg har en mappe hvori der ligger nogle undermapper hvori mine billeder ligger. Kan jeg ordne dem alle i et hug som du siger eller er det en mappe ad gangen???
Avatar billede gil-galad Nybegynder
29. januar 2006 - 23:05 #18
http://www.eksperten.dk/artikler/180  har ikke læst den, men den ser lovenden ud..

(jeg har ikke selv brugt programmet til den slags, men ved det kan)
Avatar billede kabbak Professor
29. januar 2006 - 23:13 #19
hvis du har office 2003 pro, har du også Microsoft Office Picture Manager , den kan komprimere til web
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
30. januar 2006 - 08:39 #20
Du kan evt. sænke kvaliteten af de billeder der vises og på den måde få dem til at fylde mindre.