Avatar billede suned Nybegynder
29. januar 2006 - 06:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

rettigheder til at se filer i bestemt mappe

Jeg har lavet et system, hvor brugere der er logget ind har mulighed for at uploade og se uploadede filer. Hvordan sikre man at folk der ikke er logget ind i systemet ikke kan se de jpg/gif - filer som er uploadet? Kan man sætte nogle rettigheder i IIS en eller lignende?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
29. januar 2006 - 09:30 #1
du kan kun gøre det at du lægger dem i en mappe som IUSR_etellerandet ikke har adgang til.
Avatar billede thrytter Nybegynder
29. januar 2006 - 12:06 #2
Kan altså godt lade sig gøre på en anden måde, som dog kræver at du har adgang til at ændre indstillinger i IIS'en.

Som standard håndteres jpg/gif-filer og andre ikke .NET filtyper af webserveren. Dette skal ændres så alle kald til eks. jpg-filer håndteres af .NET.

http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/Library/cd17b80e-56bc-4fd8-be5e-c79c53144e8e1033.mspx

Hvis du bruger FormsAuthentication opretter du en Web.config i de mapper som ønskes beskyttet - med flg. indhold.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
  <system.web>
    <authorization>
      <deny users="?" />
    </authorization>
  </system.web>
</configuration>

Filerne i mappen skulle derefter være beskyttet på samme måde som øvrige .NET filer.

Hvis du bruger den gammeldags måde med Session variabler kan det fixes med en HttpHandler, som kontrollerer om brugeren har adgang til den ønskede fil eller filtype.

http://www.devcity.net/Articles/51/1/contentthieves.aspx

http://www.devx.com/dotnet/Article/6962/0/page/1
Avatar billede suned Nybegynder
02. februar 2006 - 11:36 #3
super svar thrytter
Avatar billede thrytter Nybegynder
02. februar 2006 - 11:38 #4
så får du lige et svar