Avatar billede lbaad Nybegynder
27. januar 2006 - 13:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bitmap indexer

Hej

Jeg har et datawarehouse, som lavet en opdatering hver nat via nogle mappings.
Derudover er der 2 bitmap indexer på en partitioneret tabel, som indeholder over 1 mia. rækker. Mit problem er, at jeg dannede indexerne igår og da fyldte de 1,2 GB. Efter nattens opdatering fylder de nu næsten 60 GB.

Er der noget speciel grund til det??
Create scripts'ne kommer her:

CREATE BITMAP INDEX DW.USAGE_FACT_BI_PRODUCT_USAGE_ID ON
DW.USAGE_FACT(PRODUCT_USAGE_ID)
LOCAL PCTFREE    1
STORAGE (
INITIAL        1 M
NEXT            1 M)
tablespace indx
nologging

Det andet bliver dannet med:

CREATE BITMAP INDEX DW.USAGE_FACT_BI_DAYS_DAY ON
DW.USAGE_FACT(DAYS_DAY) LOCAL STORAGE (
INITIAL        1 M
NEXT            1 M)

Håber i kan se at der er et eller andet galt.
Kan det være fordi indexerne er dannet med 1 PCTFREE??

Mvh
Lars
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. januar 2006 - 13:48 #1
Hej Lars,

Det er helt normalt !!! Især i et datawarehouse hvor du laver en masse inserts/updates/deletes med mange commits. Problemet er at dit bitmap index fyldes med oplysninger om deleted/updated rækker.

Nem workaround er at droppe eller disable indexet inden du starter din batch og create/rebuilde det igen bagefter. Eller evt sørge for at du ikke commiter så ofte -altså lave store bulk inserts.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. januar 2006 - 13:52 #2
Pas også på med bitmapped indexer  hvis du har andre opdateringer end dit store natlige batchjob. Låsninger fungere helt anderledes i forbindelse med DML på bitmapped indexer.
Avatar billede lbaad Nybegynder
27. januar 2006 - 15:03 #3
Hej Paw

Hvordan kan jeg disable et index??
Jeg vil jo helst disable, da det tager godt 3-4 timer pr index at lave.

Mvh
Lars
Avatar billede lbaad Nybegynder
08. februar 2006 - 11:31 #4
Mine indexer bliver på ca 60GB så det er fint nok. Min frygt var, hvis tablespacet lige pludselig fortsatte opad.

Takker for hints.

Lige en sidste ting.
Hvordan kan jeg disable et index??

Mvh
Lars